Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rotteproblem hønsegården/huset  (Læst 7143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Rotteproblem hønsegården/huset
« Dato: 23 November , 2017, 14:22 »
hej  igen har i år fået stort rotte problem, når halm80 , flytter de store stakke halm, de er flyttetind i min hønsegård/hus de er ved at underminere min hønsegård , og stjæler mit hønsefoder, plejer at få dem slået ihjel, ved at lukke hønselemmen og aften/natten, og så tage dem med skovlen, graver også hønsegården hver dag,  men i år kan jeg ikke fange dem inde?? har sat  klapfælder, og kasser med rottegift, men klapfælderne, slikke de lokkemaden ovenad, og giften rører de ikke, og er lidt bange for at have fælder og gift hos mine høns,
kan jeg evt lade  hønsene være lukket inde i et stykke tid, så rotterne ikke kan komme til maden, er der så mulighed for at de spiser giften?
evt også nogen rottefælder som er mere følsomme, så de klapper nemt?eller er der nogen gode råd om hvad jeg kan gøre?                                                                           Har lige været i hønsehuset, der var 5-6 store Rotter, over hele , kontakter Rottefænger igen, må lig sehvad der så sker, men de kan vel heller ikkegøre mere end lægge gift?🙁🙁
« Senest Redigeret: 23 November , 2017, 17:44 Fra janinna »

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #1 Dato: 23 November , 2017, 18:09 »
Så et sted en fælde (måske det var til ræve eller lign. & tror det var på facebook) hvor rotterne kom ind men ikke ud- og der kunne godt bare en del rotter samtidig. Hold hønsene inde nogle dage og læg korn/ hønsemad ind i fælden. De dør ikke men kan jo aflives på anden vis.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #2 Dato: 23 November , 2017, 20:57 »
Uha, det er fælt med rotter. Har selv været igennem det for ikke så længe siden. Min - kommunens  :) - rottefænger foreslog følgende:

Aldrig, aldrig foder tilgængelig hele tiden. Fodre aften og morgen i portioner, som bliver spist op - HVER GANG -. Bliver der ikke spist op, fjern skålen med foder.

Har nu fulgt ovenstående i nogle måneder, og der er ikke rotter at se mere. For cirka 3 uger siden lå der en død rotte ved en anden staldbygning - en rotte katten må have dræbt. Næste dag var den væk og har ikke set døde eller levende rotter siden.

De er her helt sikkert i området, men efter oseaner af gift i 6 uger var de væk, men jeg ved de kan komme igen!

Offline Finn Storgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #3 Dato: 24 November , 2017, 09:28 »
Den mest pålidelige rotte fælde er og bliver katten. Vi har haft rigtig mange rotter I år. De kom fra den ene dag til den anden. Så hver aften når jeg slukker lyset åbner jeg de indendøres låger ind til hønsene og lader alle vore hun katte gå frit ind til hønsene. På en uge var vi rotte frie. I begyndelsen lå der flere dræbte rotter om morgnen, men de sidste 3 uger har jeg ingen set. Når det bliver aften står katten klar og følger mig indtil jeg åbner lågerne. Så fare katten ind og afsøger hønsehuset og derefter ud gennem hønse lemmen og afsøger hønsegaarden. De er verdens mest effektive dræber.
Denne metode vil jeg ikke tro kan anbefales til dværghøns
2.15 Sølv Sort/randet Wyandotte

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #4 Dato: 24 November , 2017, 09:50 »
Hos mig er der flere metoder i brug.

Katten tager nogen, men han er lidt gammel og ikke så skarp som tidligere.

Hver aften spænder jeg klapfælderne og sætter dem ved hullerne med en kasse over. Jeg vil helst ikke klaske hønsene også. Det tager især de halvvoksne, der ikke er så kvikke.

Rottesikre foderautomater, jeg fejer under dem hver aften.

Jo, rotter er her, men det går ikke amok.
Naboen er ikke helt så emsig, og de har klart flere rotter, end jeg har.
Hos dem ser jeg levende rotter, når jeg passer deres høns, det gør jeg aldrig hos mig selv.

Jeg tror ikke, man kan komme rotterne til livs. Det starter forfra hvert efterår, og mit succeskriterium er at undgå, at de kommer ind i huset, og at holde dem nede over vinteren. Til foråret forsvinder de af sig selv - for en tid.




Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #5 Dato: 24 November , 2017, 20:07 »
Har aldrig selv haft problemer med rotter - men jeg har også katte. Så chancen for at en rotte/mus skulle forvilde sig ind hos mig - holder den ikke længe.
Mit bud er - hvis du kan lide katte -skulle du måske få dig et par kæledyr til at ordne de rotter. Bare husk at fjerne rottegiften.. pøj pøj
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #6 Dato: 24 November , 2017, 20:30 »
Har 3 katte , men  kommer ikke i forrumet, hønsehus og hønsegård, de tager masse af mus , og enkelte rotter som vi ser, men bor ved en skov og sø, og så ligger der mange stakke bigballer, af halm80s, og især når de fjernes, kommer rotterne🙃

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #7 Dato: 24 November , 2017, 22:28 »
Åh - stakkels dig. Har en veninde som bor på Lolland - mit ude på marken - hun har det samme problem som dig. Hun har også katte - men de gider ikke rigtig tag rotterne. Er glad for at mine katte gider. De komme ind med små mus de har fanget - syntes ikke det er så rart - Men sådan er de jo.- Altså nogle af dem.. pøj pøj
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #8 Dato: 26 November , 2017, 15:05 »
Uha, det er fælt med rotter. Har selv været igennem det for ikke så længe siden. Min - kommunens  :) - rottefænger foreslog følgende:

Aldrig, aldrig foder tilgængelig hele tiden. Fodre aften og morgen i portioner, som bliver spist op - HVER GANG -. Bliver der ikke spist op, fjern skålen med foder.

Har nu fulgt ovenstående i nogle måneder, og der er ikke rotter at se mere. For cirka 3 uger siden lå der en død rotte ved en anden staldbygning - en rotte katten må have dræbt. Næste dag var den væk og har ikke set døde eller levende rotter siden.

De er her helt sikkert i området, men efter oseaner af gift i 6 uger var de væk, men jeg ved de kan komme igen!


Kan hønsene klare sig med foder morgen og aften når de går frit (her stor varieret have)? Så 3 rotter her til morgen da jeg var ude ved hønsene. De kom og tog det korn jeg havde strøet. Så det er slut nu med ekstra foder ude. Har fjernet fodersiloer fra hønsehuset - og køber rottesikret silo i morgen - og håber den vil fungere.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #9 Dato: 26 November , 2017, 21:20 »
@Lene S - ja, jov det tror jeg godt de kan. Men nu, på denne årstid opholder de sig rigtig meget udenfor min køkkendør. Viser jeg mig ude, er de der straks. Og de får altså ikke foder hver gang.

De spiser stadig meget grønt, kan jeg se. Lige i disse dage har jeg det problem, at de ikke går ind før autohøneslemmen har lukket til hønsehuset. Så jeg tænder lys og fodre inde. Det er lidt omstændeligt.

Så atter den død rotte - nu tættere på hønsehuset, men dog ude på gårdspladsen. Øv, Øv og atter øv.

Jeg tror ikke på at katte kan klare rotteproblemet - ikke alene i hvert fald - der skal mere til.

Så - kontakter rottemanden - igen igen.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #10 Dato: 27 November , 2017, 07:22 »
@ Hans-Kurt

Tjekkede kroer i går aftes da de var kommet ind. Virkede fyldte - og de var heller ikke overivrige efter foder - så de kan nok stadig finde en del ude. Er mest bekymret for dem der fælder lige nu. Synes de må have brug for ekstra både til fjersætning og for at holde varmen. Hønsehuset er rottesikret så de har foderet stående natten over indtil jeg fjerner det om morgenen når de bliver lukket ud.

 Fandt en stor undervandingsbakke frem ( ca 1,5 x 50 ) og brugte den til lidt udendørs fodring midt på dagen. Stod vagt mens der blev spist - og var der blevet levnet kunne jeg have fjernet resterne. Fungerede fint.

De vilde fugle må undvære deres foder et stykke tid.

Min hund er faktisk en rottefanger. Racen har været brugt på kanalbådene i England - netop til at holde rotteplagen nede. Katten har tidligere taget rotter. Men --Men  hunden er ved at blive blind og katten har hofteledsdysplasi så de er ikke meget værd på den front. De har tidligere samarbejdet om musefangst.
Har en lille video hvor de har fået en mus jaget ud på græsplænen. Musen søger skjul under et æbletræ i noget højt græs. Katten og hunden ligger på vagt på hver side af træet - forsøger med mellemrum at få musen frem - uden held - lægger sig til at vente. I et uopmærksomt øjeblik ser musen sit snit til at pile afsted - uden at rovdyrene opdager det.

Det er os hønseholdere der straks får skylden for rotter i området så vi er nødt til at være på tæerne og holde vores sti ren !!!

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #11 Dato: 27 November , 2017, 08:23 »
ja det er nemlig rigtig vi får skylden når der er noget. Vores gamle naboer som heldigvis er flyttet havde også fået rotter og med det samme tog de fat i rottedamen og sagde de kom fra os. Hun smed så en seddel i vores postkasse uden at komme ind og bese noget som helst. Og vi gik da ude i haven på det tidspunkt. Jeg siger ikke at vi ingen rotter har men jeg har bare ikke set noget og så kan jeg jo ikke så godt melde noget. Disse naboer havde selv en brændestak op af muren såå. Skal lige nævne vi har fået nogle rigtig søde naboer.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #12 Dato: 29 November , 2017, 12:03 »
@ Gerda
Havde uanmeldt besøg af rottemanden for et par uger siden. Jeg kiggede spørgende på ham og spurgte hvad han ville. " Du har set rotter", svarede han. Det havde jeg så ikke på det tidspunkt. Viste sig at han skulle på en anden adresse i en helt anden by, men navnet mindede om vores og han havde tænkt at da han for nylig havde været hos vores nabo - der havde rotter i brændestakken- måtte det være hos os " For I har jo høns"  >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( Han var nu meget flink.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Rotteproblem hønsegården/huset
« Svar #13 Dato: 29 November , 2017, 12:30 »
Ja der kan man bare se. Vi skal gøres til syndebukke.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner