Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Temperatur og regulering af rugemaskine  (Læst 12734 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Temperatur og regulering af rugemaskine
« Dato: 14 Februar , 2015, 16:49 »
Jeg har en 48 ægs rugemaskine af "kinesertypen" som jeg bemærket har et oversving på temperaturen. Når jeg har haft maskinen åbnet og lukker låget igen, så ryger temperaturen op over de 37.8 C som den er indstillet på. Det er ikke godt. Slet ikke godt...
Maskinen er sådan en type



Så derfor har jeg prøvet dels at måle på temperaturen og samle det op med en PC for at se hvor slemt det er og dels så prøve at ændre i maskinens indstilling for at rette op på det. Der er 2 parametre som kan bruges. HD og HU. Ikke megen forklaring, men HD har noget med "heating down" at gøre, HU har noget med "heating up" at gøre.

Til at måle med har jeg brugt en NTC temperaturmåler som går direkte i et USB stik.

Købt på aliexpress fra dette firme http://www.pcsensor.com/index.php

Her er sensoren i maskinen, den til venstre er maskinens egen sensor der bruges som input til at styre temperaturen, den til højre er den som måler og samles op af PC.


Først en måling over lang tid uden at forstyrre maskinen

Maskinen svinger ca +-0.1 grad, og det må vist være OK. Og ja, det er samlet op i 32.000 sekunder, en gang i sekundet. Knap 9 timer.

Testproceduren har været at åbne låget på maskinen, vente til displayet viste 31.0 C og så lukke låget igen. Det er sket med en tom rugemaskine, altså uden æg i og med en fuld rugemaskine. Dog ikke med æg, men med 2 plasticposer med vand i, hvor vægten svarer til 48 æg.

Med maskinens originale indstillinger og fuld rugemaskine

Første er hele forløbet og nr. 2 er zoomet ind. Temperaturen kommer op på 38.8C og falder så ned på 38.2C et stykke tid.

Med tom rugemaskine ser det lidt bedre ud (men ikke megen fidus i at ruge på tom rugemaskine)


Maskinens originale indstillinger var HU=25 og HD=20, men i manualen står at "factory settings" er HU=18 og HD=11. Så det skulle da prøves.

Lidt bedre, men stadig et oversving og specielt ved fuld rugemaskine. Bemærk også at temperaturen bliver oppe på 38.2 C. Ikke godt.

Så HU blev sat længere ned, til 10


Stadig et lille oversving med fuld rugemaskine.

Endnu længere ned med HU, til 5

Tom rugemaskine er helt perfekt.

Fuld rugemaskine er ikke optimal. Der er ikke oversving på temperaturen, men den svinger op til 37.4 førend den kravler op på 37.8 (senere, er ikke vist her). Men i min vurdering er det dog bedre end et oversving.

Til sidst lige et plot, hvor jeg åbner låget og lægger vandet (æggene) i. Det tager knap 3 timer inden temperaturen er oppe. Det er vel egentlig OK, for æggene skal kun lægges i en gang. Bemærk at dette er med de indstillinger som står i manualen


Jeg forsøger en rugning af vagtelæg med indstillinger HU=5 og HD=11.
« Senest Redigeret: 14 Februar , 2015, 17:19 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #1 Dato: 15 Februar , 2015, 16:20 »
Rigtigt interessant Finn. Jeg har samme maskine. Jeg vil lige spørge hvor din maskine står, rumtemperatur, og om du har "indpakningen" omkring.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Hillker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2015, 22:34 »
Finn, trøst dig med at temperaturen på æggene ikke stiger nær så meget som lufttemperaturen i det relativt korte overshoot der kommer.  Beviset herfor giver du selv med de 3 timer ved ilægning af vand / æg.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2015, 09:42 »
Rigtigt interessant Finn. Jeg har samme maskine. Jeg vil lige spørge hvor din maskine står, rumtemperatur, og om du har "indpakningen" omkring.
Ja, der er flamingo omkring. Den står i et ca 20C rum, med konstant temperatur

Finn, trøst dig med at temperaturen på æggene ikke stiger nær så meget som lufttemperaturen i det relativt korte overshoot der kommer.  Beviset herfor giver du selv med de 3 timer ved ilægning af vand / æg.
Der burde ikke være oversving på, det er egentlig lige til at lave en regulering der ikke gør det.. Men ja, jeg er heller ikke så bekymret for selve oversvinget, det er hurtigt væk. Det er mere den lange periode EFTER oversvinget hvor den er 0.4-0.5 C over temperaturen...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henrik R.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2015, 15:47 »
Finn hvad med luftugtigheden? Har du også målt den i din testperiode?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2015, 18:29 »
Nix. Jeg giver ikke en hujende fis for de hygrometre som kan købes af private. De er slet ikke nøjagtige. Men jeg regner heller ikke fugtigheden for at værebså vigtig som temperaturen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #6 Dato: 22 Februar , 2015, 20:02 »
Du skal blot have to termometre, et tørt og et vådt termometer, og resten er matematik for at få den relative luftfugtighed.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #7 Dato: 23 Februar , 2015, 07:01 »
Jeg kender godt "wet bulb" metoden til at måle fugtighed. Men prøv lige at regne lidt usikkerhed og tolerance på temperaturmålinger der er nødvendig. Du løber skrigende bort
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henrik R.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #8 Dato: 23 Februar , 2015, 12:25 »
Hmmm... Har købt en REAL 24 helaut. hos America (made in Italy) og har "testkørt" den med 8 New Hamshire æg og der kom 6 kyller ud. Vi fulgte brugsforvirringen slavisk der er vedlagt, men da der ikke er nogen synlig fugtighedsmåler, købte jeg en elektronisk (sikkert kinamodel - kr. 100,-) for at kunne følge den. Årsagen var, at her på siden er den en stor debat omkring luftfugtighed.
Jeg aner ikke hvordan den er kalibreret - og hvor nøjagtig den er. Den viste 39-41% under udrugningen og 48-50% under klækningen. Under rugningen er der et kar som skal have vand og klækningen to kar.
Jeg har flyttet føleren ned til æggene nu (jeg havde sat den i "loftet" først) og under opvarmningen af maskinen nu er den på 40-42% uden æg.
Temp. ser den (umiddelbart) ud til at holde, for der sidder en kontrollampe ved siden af måledisplayet og den tænder hver gang automatikken tænder for varmelegmet. Nøjagtigheden...... tjaa - IC4 bliver også lavet i støvlelandet............
Vi starter en ny udrugning i dag med 24 æg - New Hamshire og Maran - og så må vi se hvordan det går.

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #9 Dato: 11 Januar , 2018, 17:28 »
Jeg har en 48 ægs rugemaskine af "kinesertypen" som jeg bemærket har et oversving på temperaturen. Når jeg har haft maskinen åbnet og lukker låget igen, så ryger temperaturen op over de 37.8 C som den er indstillet på. Det er ikke godt. Slet ikke godt...
Maskinen er sådan en type
(Image removed from quote.)


Så derfor har jeg prøvet dels at måle på temperaturen og samle det op med en PC for at se hvor slemt det er og dels så prøve at ændre i maskinens indstilling for at rette op på det. Der er 2 parametre som kan bruges. HD og HU. Ikke megen forklaring, men HD har noget med "heating down" at gøre, HU har noget med "heating up" at gøre.

Til at måle med har jeg brugt en NTC temperaturmåler som går direkte i et USB stik.
(Image removed from quote.)
Købt på aliexpress fra dette firme http://www.pcsensor.com/index.php


Hvilken probe og sensor bruger du?
Der er rigtigt mange når man kigger på siden, og ofte viser de kun den ledning med sensor på der puttes i usb måleren.
Hvilken Usb måler og sensor af dem fra siden bruger du?

Jeg har 3 forskellige kina maskiner jeg godt ville måle og evt justere igennem.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #10 Dato: 13 Januar , 2018, 11:06 »
Hvis du betaler porto, så må du godt låne den.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Temperatur og regulering af rugemaskine
« Svar #11 Dato: 14 Januar , 2018, 17:22 »
Jeg har brugt at slukke for maskinen, når jeg har åbnet den og har først tændt igen, når jeg har sat låget på. Så står den ikke og varmer ud i den blå luft og har overskud på varme. Der er et lille, ubetydeligt underskud, når låget kommer tilbage igen.
Nogle maraner, nogle araucana.