Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flytbart elektrisk hegn  (Læst 17125 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Flytbart elektrisk hegn
« Dato: 03 Februar , 2011, 12:06 »
Jeg har siddet og kigget på de elektriske flytbare hegn, som er meget anvendte i eks. England til fjerkræ. Men også andre lande til får og så videre hvor det også beskytter mod ulve, det her har ekstra tråde for neden som jo er godt til eks dværghøns også.

De skulle være rævesikre siger de....fordi ræven ikke kan grave under uden at få stød, men kan det nu også passe ?

Jeg har kig på det for at mine moskus bedre kan komme ud og nyde "friheden" men jeg ved at der er mulighed for rævebesøg da den har lusket omkring her i vinter.

Hegnet er 50m langt og 1m højt, dertil ville jeg tilslutte en Nervus energiser jeg har liggende fra Harald Nyborg. Jeg mener den giver o,5 joule så tror det er nok.

Men hvor sikker kan man være på ræven ikke smutter under ?

http://www.agrisellex.co.uk/flexinet-poultry-net-1378-0.html

Det smarte er jo at hegnet kan flyttes efter behov rundt på grunden.


Offline Fru Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2011, 21:13 »
Vi har købt noget i stil med til vores ænder, da vi så kan flytte dem rundt under æbletræerne og vi har ikke mistet nogen :). Vi har også lukket dem ind om natten i et flytbart hus. Jeg synes det er meget lavt og tænker ræven kan springe over, men det er altså ikke sket. Der er ikke strøm i tråden der ligger på jorden, men den skal være ret god for at komme under uden at få stød, da hegnet er ret levende ( har selv troet jeg lige kunne lukke deres hus igennem og konstateret hegnet stadig virkede) :o. Vi har også ræve i området.
MVH Tine
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2011, 21:20 »
Inden en ræv vil prøve at grave sig under så vil den prøve at "gå igennem" hegnet og derved få stød og derfor slet ikke overveje at begynde at grave.
På min ande-/gåsegård sidder der en strømførende tråd ca 20 cm. over jorden. Der har været mange rævespor i sne og mudder rundt om indhegningen men der er ikke blevet gravet én eneste gang i de par år den har stået.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2011, 21:24 »
Jeg ville ikke være bekymret for om ræven skulle grave sig under det hegn i beskriver.

Hvorfor skulle den dog ulejlige sig med unødigt manuelt arbejde, når den så let som ingenting kan springe over hegnet.

Hegnet skal ihvertfald op i 1,7-1,8 meters højde for at I kan være nogenlunde sikker på at ræven ikke springer over.
Mvh
Erik Andersen

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2011, 22:17 »
Jeg har aldrig hørt at at en ræv er sprunget over en meter for at få fjerkræ, men hvis det derimod var frilandsgrise ved jeg at ræven har sprunget 1,7 meter med smågris i munden.

Altså ræven vil heller have flæskesteg end andesteg (fjerkræ), men der er jo heller ikke alle de ireterende fjer på grisen. Men ved grisehegnet er der jo normalt også kun en strøførende tråd for oven og en ca 20 cm over jorden.

Men ved grisene begynder ræven hurtig at grave sig ind. 12 strømtråde kan ikke holde ræven væk fra grisene, men 1 stømtråd kan normalt sagtens holde ræven væk fra fjerkræ. 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2011, 22:26 »
Jeg har en indhegnet andedam. Indtil for 2 år siden var der hegn (ikke strømførende) på 1,1 m og ræven var jævnlig gæst indenfor hegnet i et forsøg på at fange mine ænder/gæs.

Jeg har tilføjet 60 cm i højden af hegnet (stadig uden strøm) og siden har jeg ikke oplevet at have ræven indenfor.

Der er folk der siger at hegnet skal helt op i 2 meters højde for at man kan være sikker på at ræven ikke springer over.
Mvh
Erik Andersen

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2011, 22:38 »
Ræve kan jo løbe op af hegn på 2 meter eller mere i højden hvis de vil.

Jeg er ihvertfald blevet anbefalet denne type, og planen er at jeg skal have et lidt senere. Vil være rart at kunne hegne et stykke ind i haven til ænderne måske får ællinger, for så skal der jo en del plads til.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2011, 23:06 »
Ræve kan jo løbe op af hegn på 2 meter eller mere i højden hvis de vil.

Den mulighed foreligger naturligvis når hegnet ikke er strømførende. Det jeg har hørt tidligere er at ræve kan 'forcere' hegn op til 2 m, men der har aldrig været nævnt om det er fordi de 'løber/klatrer' over hegnet.

Jeg ved ikke hvor højt de faktisk kan springe, men jeg har set dem springe over 1,1 m uden besvær.
Mvh
Erik Andersen

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #8 Dato: 09 Februar , 2011, 00:22 »
Ja helt sikkert, hvis der ingen strøm er i hegnet, vil ræven løbe/klatre op til 2 meter. Men en strømtråd ca. 20 cm over jorden og atter en strømtråd oven over hegnet i blot 1 meters højde har hjulpet på problemet her.

Men er ræven jævnligt forbi for at få natmad, vil han jo prøve at fortsætte med det. En ræv med skab er jo ekstra sulten, så hvis alternativet er at dø af sult, så heller få støm og mad.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #9 Dato: 09 Februar , 2011, 08:45 »
Tjae , den "kære" Mikkel har mange færdigheder at spille på når sulten først presser rigtig på , og der findes et utal af beretninger på Mikkel´s færdigheder.
Een ting står dog helt fast : kan det forhindres at Mikkel får forhindringer omkring sit tilløb / afsæt , ja så lusker Mikkel af med uforrettet sag! Det gøres ved , ca 1 mtr. fra det reelle hegn , at trække en hegnstråd omkring 20-30 cm over jorden og endnu en ca  50 cm fra det reelle hegn omkring 60 cm over jorden.
Hegn opbygget på denne måde bruges oftest langt langt fra alfar vej til fjerkræ der kan passe sig selv.
Men det kræver jo man har pladsen  :D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #10 Dato: 09 Februar , 2011, 08:55 »
Jeg har mine ænder bag et 1 m grønt havehegn uden strøm. Og har hafte det i flere år. De har et hus at sove i om natten. Den eneste gang jeg har fået taget ænder af ræven er en gang jeg ikke fik lukket huset ordentligt (vi havde haft gæster, og jeg tror jeg var lidt svimmel, da jeg var ude og lukke kl. mange om natten  :D ). Og vi bor ud til åbne marker.

Har ikke fået taget høns, der er heller ingen strøm.

Måske har jeg bare været heldig - min nabo nogle hundrede meter væk har fået taget en del høns og ænder. Men jeg husker at lukke dem ind om natten og lukke for dem - jeg tror det er det allervigtigste.
Mvh Marianne

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #11 Dato: 18 December , 2017, 16:05 »
Er der nogen der ved hvor disse fås billigst?

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #12 Dato: 11 Januar , 2018, 17:40 »
Er der nogen der har prøvet dette eller lignende flytbare el hegn til jeres høns?
Prisen ser rimelig ud
http://elmaterial.dk/epages/Elmaterial.sf/da_DK/?ObjectPath=/Shops/Elmaterial/Products/15693

Offline Klaus1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #13 Dato: 12 Januar , 2018, 07:39 »
De kan købes billigere i Tyskland
 https://www.weidezaun.info/weidezaun/elektronetze/gefluegelnetze.html
Det koster 10 euro i forsendelse op til 30 kg.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Flytbart elektrisk hegn
« Svar #14 Dato: 12 Januar , 2018, 09:50 »
Tak for den tyske hjemmeside.
Den skulle jeg have kendt, da jeg købte mit, for det orange pynter ikke just.
Jeg ville klart vælge det med ekstra pæle, for det kan godt hænge.
Jeg bruger ekstra pæle fra Harald Nyborg, de pynter heller ikke.
Men det fungerer fint.