Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og rå ris  (Læst 6086 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Høns og rå ris
« Dato: 20 Maj , 2018, 22:24 »
Kan høns tåle rå ris?
Jeg tænker at det ikke kan være godt, da man pga. fuglene opfordres til at smide korn efter nygifte par i stedet for ris. Men hvad er det egentlig der sker?

Jeg spørger ikke, fordi jeg selv agter at fodre min høns med rå ris. Men min nabo er desværre ikke færdig med at chikanere mig >:( >:( >:(. I går er det så rå ris,store rå kartoffelstykker og de sædvanelige grankogler mine høns har skulle stå på mål for.

Kartoflerne (som jeg har læst man ikke skal give høns) har de kun smagt på. Og det ser umiddelbart ud som om de fleste ris har ramt min terrasse. Jeg har heldigvis overdækning i kanten i hele den side af hønegården, som vender ind mod min chikanerende nabo. Men denne gang, ser det ud til at hun også har været ude på fællesstien til den anden side, for at smide ting og sager over hegnet.

PS. Mine høns har ikke lidt overlast. Men hvis det er fordi de har formastet sig til at sige BÅÅRKKKK, så tvivler jeg på at et bombardement af ris og kartofler får dem til at holde sin mund......
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Online Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Høns og rå ris
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2018, 22:52 »
stakkels dig og dine høns. Kan du da ikke snart slippe af med din plageånd. Jeg er sluppet af med min plageånd. De rejste til september sidste år. Men skrækken sidder stadig i kroppen på mig. Hver gang der er lidt støj fra hønsene får jeg ondt i maven. Det tager lang tid at komme sig over sådan nogen folk.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Høns og rå ris
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2018, 10:44 »
Jeg har ofte fodret rå kartoffelskræller til mine høns, det har de ikke taget skade af. Jeg tror de rå ris svulmer op i fuglens fordøjelsessystem og bliver noget klisterværk - det er nok ikke godt. Men høns er store fugle, og de rå ris bliver formodentlig blandet med andre ting, som tager lidt af brodden af.
Hvad er det for noget med en nabo der smider ting efter dine fugle? Kan vedkommende ikke få et polititilhold? Det lyder helt hul i hovedet. Grankogler!
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Louise K

  • Bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Høns og rå ris
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2018, 10:58 »
Det er da noget rod med den nabo.

Det er en fastgroet skrøne at rå ris er farlige for fugle.  Og som med så mange andre skrøner, er de svære at slippe af med.

Her er link til nogle få artikler om emnet.

https://www.fyens.dk/indland/Myte-Slaar-ris-fuglene-ihjel/artikel/1573383

http://www.idenyt.dk/haven/dyr-i-haven/er-det-giftigt-for-fugle-at-spise-ris-/
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Høns og rå ris
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2018, 21:23 »
Fint - hun fodre bare mine fugle....men det er garanteret ikke økologisk kasteskyts der bliver brugt, som mine venner ellers er vant til at få  ;D

Gerda, jeg slipper først af med min nabo når hun dør :-[. Og hvor jeg kender det med ondt i maven. Jeg bliver stresset hver gang mine høner begynder at skrappe lidt vel rigeligt. Og så får de lidt ekstra korn hvis jeg er hjemme, fordi det lukker næbbet på dem. Faktisk har jeg overvejet at stoppe med hønsehold, alene for at slippe af med min kronisk dårlige samvittighed over deres lyde. På den anden side bliver jeg trodsig, og nægter at lade andre styre mig. Hønerne larmer ikke mere end måger der bliver fordret. Eller solsorten når skaden nærmer sig reden. Og mine fem nærmest naboer (inkl. den chikanerende) har alle sammen hund, som ind imellem står og gør.

Bente, politihold tror jeg der skal en hel del mere til for  :) Jeg kunne klage til ejendomskontoret, da jeg bor til leje - men jeg kan jo ikke BEVISE at det er hende. Og for at være ærlig, orker jeg ikke at tage en nabostridighed. Så jeg har fra lang tid siden besluttet mig for at være konfliktnedtrappende ved at imødegå alt chikane med total tavshed. Men det er da belastende at bo ved siden af en ældre dame, der agerer som et børnehavebarn fra rød stue.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Høns og rå ris
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2018, 11:07 »
Mærkelig nabo... har hun hund? Så tænker jeg man godt pænt kan Be hende holde op med at fodre dine dyr... du fodre jo heller ikke hendes hund med ting den ikke kan tåle- kyllinge skroget- chokolade marcipan mm.
Så nu må hun altså stoppe. Ellers må man/du forhører dig hos politiet om de skulle ha tid til en snak med hende- da det er chikane.
Jeg ville tage noter og billeder hver gang det sker. Så du har beviser.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥