Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Strøelse ?  (Læst 2609 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Greger1990

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Strøelse ?
« Dato: 18 Maj , 2018, 16:37 »
Jeg ville lige hører hvad folk bruger som strøelse i hønsehuset.. jeg havde hølvspånder til at starte med men der endte med at være over alt uden for hønsehuset. Nu har jeg strandsand men der er kommet en hvidt tæppe af skimmel oven på sandet. så der skal skiftes med det samme.. men hvad bruger folk? Som ikke koster en hel masse ?

Kan man bruge træpiller?

Der er beton gulv

På forhånd tak

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Strøelse ?
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2018, 17:32 »
Det lyder som om der er meget fugtigt i dit hønsehus.

Jeg har brugt spåner og halm, nu bruger jeg flisesand, og det er klart det bedste. Nemt at holde rent, man tager bare riven.
Når det er tørt, er det endnu nemmere at rive sammen, til gengæld støver det en del.
Sandet koster ikke meget, men hvis man ikke selv kan køre det, så skal der selvfølgelig betales for det.

Offline Kim Egmose

  • Bruger
  • Indlæg: 16
  • Stald Egmose
    • stald-egmose.dk
Sv: Strøelse ?
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2018, 21:07 »
Jeg bruger ugødet spagnum og spåner 50-50. skifter hver 3. måned og genbruger det direkte i havens bede og urtehaven.
2,5,30 Jersey Kæmper sorte
1,3 Danske Landhøns sorte
1,1 Skånegæs
6,8 Dværgvædder madagascar
1,4 Dværggeder vildtfarvede

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Strøelse ?
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2018, 18:45 »
Jeg bruger et drys stalosan nederst, og så et ikke så tykt lag Easy-Strø. Det er halm der er hakket til fnuller, pakket i store baller, der er nemme at håndtere. Jeg strør lidt tyndt, for så kan jeg sprede gødning og strøelse i haven, under buske og evt. nedgravet i render i den bagerste del af haven.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Louise K

  • Bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Strøelse ?
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2018, 21:29 »
Jeg bruger hampestrøelse (med eucalyptus) og så har jeg halm under siddepindene...

Jeg fjerner halmen en gang om ugen og de indtørrede klatter I bundstrøelsen (hampestrøelse suger meget).  En gang om måneden skifter jeg alt hampestrøelsen.

Når jeg skifter alt hampestrøelsen kaster jeg en god del Stalosan ind først, som fordeler sig jævnt.

Der lugter aldrig i huset, grundet eucalyptus'en i hampestrøelsen. Jeg tror ikke at det er den billigste løsning.  15 kg hampestrøelse koster 95 kr hos min lokale fugleforening. Men det har elimineret tidligere fugtproblemer som jeg har haft i huset.
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Strøelse ?
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2018, 09:25 »
Jeg bruger ugødet spagnum og spåner 50-50. skifter hver 3. måned og genbruger det direkte i havens bede og urtehaven.

Samler du så slet ikke hønselort sammen i 3 måneder? Lugter det ikke?
Hvis det fungerer, så lyder det dejlig nemt, også i forhold til at bruge det i haven bagefter.

Offline Kim Egmose

  • Bruger
  • Indlæg: 16
  • Stald Egmose
    • stald-egmose.dk
Sv: Strøelse ?
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2018, 16:50 »
Marie1:
Mit hønsehus er 12 m2 bundlaget er 5-7 cm tykt.
min erfaring er at gødningsklatterne tørrer ind, så jeg har kun renset hver 3. måned.
Har så også kun 1 høne pr. m2.
2,5,30 Jersey Kæmper sorte
1,3 Danske Landhøns sorte
1,1 Skånegæs
6,8 Dværgvædder madagascar
1,4 Dværggeder vildtfarvede

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Strøelse ?
« Svar #7 Dato: 24 Maj , 2018, 07:09 »
Jeg har Easy Strø i et 3-5 cm lag. Samler klatter hver dag. Har en ide om at det må gælde om at få klatterne væk pga risiko for smitte med orm. Skifter halmen når laget bliver for tyndt eller snusket - oftere om vinteren hvor de er mere inde. Det flyver dog rundt med halmstykker når de store fugle bruger vingerne, så overvejer at prøve knuste træpiller el.lign tungere materiale.

Har et lag sand med fliser ovenpå  i bunden af huset. Har haft problemer med at fliserne trak fugt fra sandet i regnfulde perioder - vi har i forvejen meget vand i undergrunden. Hjalp at lægge et lag plast og isoleringsflamingo under fliserne så de ikke har kontakt til sandet. Naboen spurgte spydigt om vi ikke bare skulle lægge gulvvarme ind - nu vi var igang :)
« Senest Redigeret: 24 Maj , 2018, 07:14 Fra Lene Skelmose »