Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den svære udvælgelse.  (Læst 6789 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Den svære udvælgelse.
« Dato: 16 ſeptember , 2017, 09:38 »
Nu er det for alvor tid til at vælge nogen af mine kyllinger fra foråret til eller fra. Det er ikke nemt.
Det er blandinger og næsten alle er smukke og specielle.
Med hanerne går det nemt, de er SÅ irriterende, ikke mindst for gamle og unge høns.
Mine høns går frit om dagen, men de skal jo være inde om natten, og den bliver snart lang. Så hvor mange kan jeg beholde?
Æggene kan jeg fint komme af med, de er i høj kurs hos venner og familie.
De er ikke specielt dyre i foder. Og jeg elsker at se på dem.

Mit hønsehus er snart fordoblet til godt 12 m2, hønsegården er ca. 20 m2, og de er kun lukket inde, når jeg ikke kan nå at komme hjem og lukke dem ind. Det sker ikke ret tit, da det har høj prioritet.

Skulle der komme en ny gang fugleinfluenza, må jeg tage konsekvensen til den tid, men jeg vil ikke tage sorgerne på forskud.

Jeg mener at have læst, at en hane max kan have 10 høner i sin flok, er det rigtigt forstået?

Kan man have 2 flokke, dvs. 2 haner i det samme hus og samme gård?

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2017, 11:40 »
Ved ikke med max antal høner pr. hane, vores har 14 damer, der hvor vi fik rugeæg sidste år havde hanen 50 damer, og alle æggene var befrugtede. De høner du ikke selv kan beholde, kan de ikke sælges? Men du har ret i at det ikke er let at vælge :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2017, 20:06 »
Hvis det ikke er så vigtigt med 10 eller 15 høner kan jeg vente og se tiden an. Det ville være rart.
De fleste hanekyllinger sover i fryseren nu. Og straks er et nyt tågehorn gået i gang. Det bliver hans tur næste gang.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2017, 20:08 »
Det er vist mest mig, der synes hønsene er fine. De er blandinger af Engelsk Araucana og landhøns og meget forskellige. Men hvis nogen er interesseret, må de endelig sige til.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2017, 20:32 »
Hvorfor skulle de ikke være fine, selvom de er blandinger? Hver høne har sin personlighed, og den afhænger ikke af en flot stamtavle.

Du kan godt have flere haner sammen, når de har høns nok. Den ældste hane vil bestemme, men hvis han tror, at 2. hanen er hans søn, eller man har to brødre, kan det gå godt. I den svenske hønsebog anbefaler man 3 haner i stedet for 2, så der ikke bliver en "hakkekylling". Men det kan også pludselig gå galt, og så må man gribe ind.

Jo større pladsen er, jo bedre går det, så "underhanen" ikke behøver at stille til bank hele tiden.

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #5 Dato: 18 ſeptember , 2017, 12:18 »
Jeg vil mene at 20 til 25 høns kan gå sammen i en flok, hvis de altså har plads nok (eller underholdning nok)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #6 Dato: 18 ſeptember , 2017, 18:04 »
Tak for svar.

Gad vide hvor jeg har det fra, det med de 10 høns per hane.
Under alle omstændigheder er det fint, at jeg kan beholde nogle flere.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #7 Dato: 18 ſeptember , 2017, 18:38 »
Du skal bare være glad for dine X. Der er blandt raceavlere efterhånden ved at brede sig en indavl, som de på et tidspunkt må til at gøre noget ved. I sidste blad fra DFFR, er en beskrivelse af problemet.

Jeg husker det sådan, at en høne kan rumme op til 20 - 25 andre individer, som hun kan kende forskel på og som hun kan indrette sit liv på, mht den meget omtalte hakke orden. Kommer antallet der over, ødelægges den naturlige hakkeorden.

Jeg har ikke gjort mig tanker om, hvorledes en høne i en flok på 1.000 til 2000, må ha det, og så i en stor hal med kunstlys 14 timer daglig.

Bor hun i en flok af samme størrelse, men med adgang til det fri, tror jeg hun bedre kan få dagen til at gå, uden de store problemer.
Jeg tror hun reagere som mine fritgående høns gør, nemlig sjokker rundt delvis for sig selv og leder efter føde. Kun når hun skal på rede eller på pind for natten, møder hun andre høns hun ikke kan genkende overhoved. Mon hun forsøger at finde sammen med en lille flok, som hun kan føle sig tryk med ? ja hvem ved :D

Så dit antal er fint  /o

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #8 Dato: 19 ſeptember , 2017, 09:46 »
Jeg ER glad for mine X er.

Jeg er overbevist om, at de er sundere og mere livskraftige, end de rene racer.

Og det gælder al raceavl.

Selvfølgelig mangler de et ensartet udseende og temperament, og i industrien og landbruget giver det også god mening at avle på enkelte egenskaber. Dermed ikke sagt, at jeg er tilhænger af den måde, det foregår på.

I min flok kommer der ind imellem nogle ret specielle individer. Men de smager fint.

Af nogle naboæg jeg rugede ud i foråret, er der kommet den smukkeste høne. Hun er en blanding af Isa Brown og en hane af ubestemt herkomst. Hun lægger fine brune æg, og planen er at hun skal være biologisk mor til mine kyllinger til næste år. For jeg kan jo også komme til at lave indavl med min X er.

Og jeg er så glad for, at jeg kan beholde dem allesammen. Jeg har plads til dem både inde og ude, og de er en fryd for øjet og sjælen.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #9 Dato: 30 ſeptember , 2017, 11:05 »
Ja, jeg synes også det er svært at vælge  :o ;D Som du siger, de er så fine, jeg har også mest blandinger og elsker forskelligheden  /o
Jeg tager først hanekyllingerne ud af ligningen - så kan man bedre overskue de øvrige. Så tager jeg de svageste fra. Vi har bl.a. én som vi kalder "head case", det er ellers en ret flot hønekylling på vel 4 mdr. nu, men hun har bare altid været nederst i hierarkiet og fået ret mange klø som mindre kylling. Så hun går altid for sig selv, og holder sig afsides fra de andre. Mine høns går også frit i haven, så hun kan heldigvis godt finde ro og fred, men jeg synes ikke det er fair at beholde hende, så hun skal slagtes om en måneds tid, når hun lige får sat lidt mere krop. Ellers så prøver jeg at være tro mod mine avlsplaner for næste år. Altså hvilke slags høns er det jeg gerne vil have i flokken de næste 2-3 år? Og så forsøger jeg at vælge ud fra det. Men selvfølgelig, nogle af dem er bare så smukke, at de får lov at blive, uafhængigt af hvad man troede man ville frem til  ;D Vi tager også den gamle hane fra i år, fordi mange af hans afkom skal indgå i flokken, og så bliver det jo indavl. Så jeg regner med at købe rugeæg næste år, og på den måde sikre nyt blod.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #10 Dato: 30 ſeptember , 2017, 21:59 »
Og så til den fordom som mange raceforskrækkede mennesker har og det er at racehøns skulle være mere skravlede og mindre sunde end blandinger og hybrider....
OG NEJ dette er ikke tilfælde for der findes også mange skravlede krydsninger... Og der findes også mange sunde og raske racer høns.
Og hybriderne er endda lavet på nogle stærkt indavlede linjer af høns, som krydses til det det F1 dyr, som enten bruges i æggeproduktionen eller kød...
Men selvfølgelig industrien skilter jo ikke med dette, så for mange er det kun uha racehøns som indavlede..

« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2017, 22:34 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #11 Dato: 02 Oktober , 2017, 07:52 »
Jeg har bestemt ikke noget imod racehøns  /o jeg køber altid racerene rugeæg. Men da jeg elsker en blandet flok, og se de mange forskellige former og farver som høns kommer i, så kan jeg ikke rigtig undgå at få en vis mængder blandinger også  ;) og jeg holder af dem alle /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #12 Dato: 02 Oktober , 2017, 10:56 »
Enig med Maria, BORTSET fra at når der avles meget efter udseende og/eller ydelse, koster det nogen gange noget i sundhed og robusthed.
Her taler jeg ikke specifikt om høns, men om alle levende væsner. Faktisk kan man tage planter med. Hvis der bliver forædlet ensidigt på f.eks. blomsterfarve eller størrelse, koster det ofte noget i plantesundhed.

Og selvfølgelig er de fleste forædlere af planter og dyr fornuftige og samvittighedsfulde mennesker.

Den blandede og uforudsigelige flok man får, når man lader racer krydse med hinanden, har en helt speciel charme. Jeg kan også godt lide, at jeg nemt kan se forskel på mine høns. Det giver et mere personligt forhold til dem.

Efterhånden har jeg slagtet alle hanekyllinger, der er lige et par efternølere. Nu kan jeg så gå og se pigerne an. Og med tiden sortere de skravlede ELLER agressive ELLER meget frygtsomme fra. For selvfølgelig opstår der også sådan nogen i blandede flokke.
Der er kommet dejlig ro i hønsegården. Det tager ikke længere en god time at falde til ro om aftenen.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #13 Dato: 02 Oktober , 2017, 23:17 »
Altså, jeg har siden 1998 opdrættet racehøns, og har pt. 7 racer. Og jeg er også kun interesseret i sunde, raske og ikke mindst racetypiske dyr. Som endvidere kan bidrage med æg og kød til husholdningen og lidt til.
Dvs. at jeg slagter og afliver de få enkelte skravlede kyllinger, som dukker op, og sorterer dermed hårdt.

For blander man netop alt med alt, så er der da en større sandsynlighed for at man får hvad som helst, eller vil man redde hver evig eneste skravl og skæv kylling. Så får man oftere nogle dyr, som ikke altid er lige heldige....
 Og nej det behøver bestemt ikke at koste i sundhed at skulle avle efter en standard for en race....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Den svære udvælgelse.
« Svar #14 Dato: 03 Oktober , 2017, 10:21 »
Lene, jeg er ikke uenig med dig.
Som jeg skriver, findes der masser af fornuftige avlere.
Jeg selekterer også for skravl og den slags, jeg vil bare netop gerne have lidt af hvert.