Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg triller væk fra hønemor  (Læst 2496 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Æg triller væk fra hønemor
« Dato: 03 ſeptember , 2017, 11:33 »
Kære jer,

Jeg håber I kan hjælpe. Vores skruk har lagt sig igen, efter det gik helt galt sidste gang i foråret. Her fik vi en kylling på 14 æg. Nu er der kommet nye redekasser til. Men æggene triller væk fra hende, så hun ikke ligger på dem alle.

Redekasserne er 30x40. Der er sand og flis i bunden samt halm.

De første dage havde jeg langt meget halm i og formet dets der var en lille skål til æggene. Men så trillede æggene ud i kanten under halmen og blev "væk". Nu har jeg fjernet noget af al halmen, men det betyder at æggene ligger alle vejene i redekasser så der er flere hun ikke ligger på, når hun kommer tilbage fra hendes morgentur.

Er der nogle som kan hjælpe med gode råd og erfaring.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Æg triller væk fra hønemor
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2017, 22:18 »
Jeg har en lille høne, der ligger på 10 æg. For at hun skal dække alle æg har jeg lagt hø (tørret græs fra grøftekanten) i redekassen, formet som en skål lige med plads til æggene. Høet er blødere og tættere end halmen. Måske hjælper det?

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Sv: Æg triller væk fra hønemor
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2017, 19:23 »
Det prøver jeg. Det min høne har gang i giver i hvert fald ikke mange kyllinger. Og nu er hun får at det ikke skal være løgn, begyndt at lægge sig tilbage i den forkerte rede...

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Æg triller væk fra hønemor
« Svar #3 Dato: 05 ſeptember , 2017, 00:47 »
Hun er ikke egnede til at ruge. En dygtig skruk ruller selv æg tilbage under sig når de er trilled væk.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.