Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin  (Læst 8644 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Dato: 19 Juli , 2017, 09:50 »
Jeg har konstateret orm hos mine høns for første gang, og ringede derfor til dyrlægen her til morgen. Jeg er noget overrasket over svaret: jamen, det kan vi ikke hjælpe med, for ormekur til høns (Flubenol) kommer kun i 5 kg spande beregnet til 10.000 høns, og det koster vistnok 1500 kroner. :o

Det er endnu engang bevis på, at lovgivningen om at dyrlæger ikke må anbryde medicinpakninger, ikke virker! Dyrlægen må ikke åbne en spand, dosere Flubenol til min hønseflok på 30 høns, og sælge til mig. Jeg skal død og pine købe en hel spand til 10.000 høns. Hvorfor?! <J

Nå, men jeg har noget gammelt Flubenol liggende. Dyrlægen anbefalede mig at bruge dét, selvom det er 6-7 år for gammelt. Ikke specielt betryggende, men hvad skal jeg ellers stille op? :-\
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2017, 16:20 »
Dyrlægen her udleverer i små doser efter behovet. Vistnok dog ikke specielt hønseormemiddel, men noget til hund eller kat (så vidt jeg husker). Dosis tilpasset høns. Det fungerer fint.

Jeg er begyndt at bruge AniForte Wurm-Formel - til høns og gæs m.fl.. Det er en urteblanding. Jeg blander det i noget blødfoder men kan sikkert også gives i det alm. foder. Hønsene spiser det gerne. Giver en portion når jeg ser orm - et par dage efter kommer der døde orm ud i klatterne så det ser ud til at virke. Har brugt det i et år ca og har ikke oplevet en opblomstring af orm. Købt på Amazon's tyske afdeling.

Fandt lige flasken fra dyrlægen. Panacur vet. 10%. 1 ml pr dyr i tre dage. Hun har selv høns så jeg tror hun ved hvad hun har med at gøre. Kan forestille at nogle vil stejle over at det er "forkert".

Noget nemmere at blande pulver i foderet!
« Senest Redigeret: 19 Juli , 2017, 16:28 Fra Lene Skelmose »

Centa G

  • Gæst
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2017, 21:29 »
Jeg fandt også orm ved mine høns i går. Har kun 7 stk.  De alm Dyrlæger ville ikke ha noget med det at gøre. Ringede til 3. Jeg fik et nummer til kvægdyrlægerne Himmerland. De hade ikke så meget forstand på fjerkræ, men ville få en af dyrlægerne til at ringe. Hun skulle lige finde ud af det ang med at blande medicin til hønsene. Hun ville ringe når det var klar. Gav 290 for det til mine 7 høns. Så jeg fik hentet sprøjter i dag til hver høne og blandede det i lidt vand. De har alle drukket det med velbehag. :) Men ja der mangler nogen til fjerkrae. Bare bliv ved med at ringe rundt. Der er nogen lokale dyrehospitaler der godt kan lave blandinger. Håber de vil hjælpe. :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2017, 08:05 »
Jeg er begyndt at bruge AniForte Wurm-Formel - til høns og gæs m.fl.. Det er en urteblanding. Jeg blander det i noget blødfoder men kan sikkert også gives i det alm. foder. Hønsene spiser det gerne. Giver en portion når jeg ser orm - et par dage efter kommer der døde orm ud i klatterne så det ser ud til at virke. Har brugt det i et år ca og har ikke oplevet en opblomstring af orm. Købt på Amazon's tyske afdeling.
Tak for tip. Det vil jeg prøve at se efter :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2017, 08:06 »
Jeg fandt også orm ved mine høns i går. Har kun 7 stk.  De alm Dyrlæger ville ikke ha noget med det at gøre. Ringede til 3. Jeg fik et nummer til kvægdyrlægerne Himmerland. De hade ikke så meget forstand på fjerkræ, men ville få en af dyrlægerne til at ringe. Hun skulle lige finde ud af det ang med at blande medicin til hønsene. Hun ville ringe når det var klar. Gav 290 for det til mine 7 høns. Så jeg fik hentet sprøjter i dag til hver høne og blandede det i lidt vand. De har alle drukket det med velbehag. :) Men ja der mangler nogen til fjerkrae. Bare bliv ved med at ringe rundt. Der er nogen lokale dyrehospitaler der godt kan lave blandinger. Håber de vil hjælpe. :)
Ja, det er mærkeligt, som det er svært at finde en dyrlæge der vil tage sig af høns. Det er lettere frustrerende at man ikke kan få hjælp til sine syge dyr :o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2017, 15:07 »
Jeg har med stor succes brugt afkog af Gråbynke mod orm. Gråbynke står alle steder i naturen. Jeg tager en "sidegren" af planten, koger den op i en liter vand. Lader det trække lidt, ca. 10 min. Blander det i deres 10 liters vandbeholder.
Første gang jeg brugte det, var fordi jeg så orm i klatterne. Næste døgn, og efterfølgende, var der ikke nogen orm at se.
Nu bruger jeg det forebyggende, med en - to mdr mellemrum. Og nu er det 1 1/2 år siden jeg startede. :-) - og ingen orm!
Hilsen Bente

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2017, 17:34 »
Jeg har med stor succes brugt afkog af Gråbynke mod orm. Gråbynke står alle steder i naturen. Jeg tager en "sidegren" af planten, koger den op i en liter vand. Lader det trække lidt, ca. 10 min. Blander det i deres 10 liters vandbeholder.
Første gang jeg brugte det, var fordi jeg så orm i klatterne. Næste døgn, og efterfølgende, var der ikke nogen orm at se.
Nu bruger jeg det forebyggende, med en - to mdr mellemrum. Og nu er det 1 1/2 år siden jeg startede. :-) - og ingen orm!
Hilsen Bente

Den urteblanding jeg bruger er også med bynke. To sorter. Artemisia absinthium og Artemisia vulgaris. Købte frø for at så førstnævnte sidste år - men fik dem aldrig sået. Tænkte at man kunne have de planter i haven der er brugt i urteblandingen og så kunne hønsene selv gå og nippe.

Bynke er vistnok brugt som ormemiddel til mennesker engang.
« Senest Redigeret: 21 Juli , 2017, 17:37 Fra Lene Skelmose »

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2017, 19:27 »
Jeg har flere planter rundt omkring i haven, ( af arten A.Vulgaris). Jeg har dog ikke set hønsene spise af dem. Om efteråret tager jeg noget af planten og hænger til tørre. Så kan jeg stadig koge udtrækket om vinteren, og en gang i mellem smuldrer jeg noget i deres hønseguf.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2017, 09:11 »
Jeg har flere planter rundt omkring i haven, ( af arten A.Vulgaris). Jeg har dog ikke set hønsene spise af dem. Om efteråret tager jeg noget af planten og hænger til tørre. Så kan jeg stadig koge udtrækket om vinteren, og en gang i mellem smuldrer jeg noget i deres hønseguf.

Det kan være at urteblandingen med bl.a timian skal sløre smagen af bynke. Jeg må hellere få sået de der frø!

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2017, 16:30 »
Tak for tip om bynkeudtræk. Her bynke i massevis herude i skoven hvor jeg bor. Det vil jeg prøve. Tusind tak.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2017, 08:21 »
Hej Tanja har du prøvet dyrlægen "Gunner stoklund" i Tølløse. Der fik jeg en hane undersøgt i efteråret  og fik orme kur også til resten af flok.... så han har ihvertfald givet det... de har selv haft høns, så han ville godt give mine en kur...
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ormekur til høns - problemer med at skaffe medicin
« Svar #11 Dato: 29 Juli , 2017, 22:25 »
Hej Tanja har du prøvet dyrlægen "Gunner stoklund" i Tølløse. Der fik jeg en hane undersøgt i efteråret  og fik orme kur også til resten af flok.... så han har ihvertfald givet det... de har selv haft høns, så han ville godt give mine en kur...
Ja, men han har sommerferie, så ringede jeg til St. Merløse, men fik så beskeden om 10 kg spanden, eller hvor meget det var.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"