Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 2506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ebbehoj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Kalkben
« Dato: 17 Juli , 2017, 08:32 »
Min dværg wyandot hane har kalkben. Er der nogen der har erfaring med om badning i brun sæbevand og efterfølgende smøre med vaseline eller madolie? Eller skal der skrappere midler til? Der er nogen der siger jeg skal bruge de pulver man bruger til blodmider, men kalkben er jo en slags fnatmide... what to do?
Blandet landhandel. Passer flittigt haven og overvåges af jagthunden Oda 😄

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kalkben
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2017, 12:39 »
Velkommet på DFF. Vaseline er vist ok, se evt her; http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Kalkben

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kalkben
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2017, 10:00 »
Jeg har brugt alm. madolie og det har en god virkning. Jeg har købt nogle liter af den billigste slags, hældt i en 5-liters spand, og derefter napper jeg hønen og dypper benene i spanden. Det gør jeg hver dag i en uges tid, og der går kun kort tid før benene bliver pæne igen. Fjerene bliver lidt snaskede efterfølgende, men det er bedre end at kalkbensmiderne æder hønsebenene.

Jeg har også brugt vaseline og hovfedt. Det er besværligt, synes jeg, i forhold til metoden med olie i en spand.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ebbehoj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Kalkben
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2017, 09:14 »
Jeg fangede hanen og badede hans ben i lunken vand med brun sæbe. Brugte en tandbørste til at børste lidt, det kunne han vist godt li  :) og så smurte jeg madolie på bagefter. Det har allerede hjulpet, så på den igen i dag.
Blandet landhandel. Passer flittigt haven og overvåges af jagthunden Oda 😄

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kalkben
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2017, 11:52 »
Jeg kan lige se ham være helt salig over at få børstet sine ben med en tandbørste. Dejligt indre billede  :D