Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jersey kæmper kendetegn  (Læst 2939 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elpres

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Jersey kæmper kendetegn
« Dato: 13 Juli , 2017, 15:04 »
Jeg har købt nogle sorte Jersey kæmpe æg og udruget dem, fik 2 haner og 2 høner ud af det.
Jeg har nu fået et par forespørgsler på køb af æg fra dem. Men hvordan afgør man om de er race-rene eller ej?
Jeg ved ikke så meget om det, men giv mig lidt at gå efter!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jersey kæmper kendetegn
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2017, 17:02 »
Jersey kæmper er en rigtig dejlig race, som både lægger fint med æg og også god til slagt.
Desværre er der ikke så mange seriøse opdrættere af den, så der findes mange dyr af mindre god kvalitet.
Racekendetegn for en jersey er at den skal være stor, have en lang og bred krop, samt have en god lang ryg, som er vandret.
Og så skal den have gule fodsåler.
Se evt. mine jersey kæmper her. http://www.lestat.dk/jersey-kaemper/

Ps. jeg har opdrættet racen siden 1998 og har udstillet den siden 2001. :)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elpres

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Jersey kæmper kendetegn
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2017, 07:02 »
Jersey kæmper er en rigtig dejlig race, som både lægger fint med æg og også god til slagt.
Desværre er der ikke så mange seriøse opdrættere af den, så der findes mange dyr af mindre god kvalitet.
Racekendetegn for en jersey er at den skal være stor, have en lang og bred krop, samt have en god lang ryg, som er vandret.
Og så skal den have gule fodsåler.
Se evt. mine jersey kæmper her. http://www.lestat.dk/jersey-kaemper/

Ps. jeg har opdrættet racen siden 1998 og har udstillet den siden 2001. :)

Tak for dit svar Lene.

Mine Giants er fra april, så de er ikke så store endnu. Men de har en fin lang ryg og er ret fyldige syntes jeg, og gule fodsåler har de også. Men det er med min begrænsede viden svært at vurdere "renheden" af dem. Jeg må ud og finde nogen i nærheden som har nogen jeg kan se på. Jeg har forsøgt at optage en video af dem, som man kan se her

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=wLN_bJa_bc4
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2017, 07:07 Fra Elpres »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jersey kæmper kendetegn
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2017, 11:59 »
Lidt svært at se, men er de rent sorte og har gule fodsåler, så er der en stor mulighed for at de er ægte.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub