Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan jeg hjælpe den?  (Læst 4497 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Kan jeg hjælpe den?
« Dato: 02 Juli , 2017, 10:28 »
Da jeg lukker hønemor og kyllingerne ud i haven her til morgen, opdager jeg at den ene kylling tilsyneladende er blevet hakket/bidt i nakken. Det må næsten være sket henover natten/her til morgen. Det ser ret voldsomt ud, men den følger med de andre, og spiser og drikker.
Kan han reddes? Og i så fald, hvad gør jeg?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline CecilliaG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Kan jeg hjælpe den?
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2017, 10:50 »
Stakkels lille kylling /d
Altså da vi fik kyllinger mistede den ene kylling halvdelen af hovedet på en æggeskal. Moren var ligeglad det samme med de andre.
Prøv at stil dig og kig på dem også se om den bliver hakket hvis den gør skal du fjerne den til såret er helet ;)
håber den klare  det /o
Den heldige ejer af:
0,1 maran.
0,1 grünlægger.
0,1 blandings høne.
1,1 undulater.
Et 54 L akvarie med nogle fisk i.
2,1 skønne huskatte, Albus, Herkules og Lea.
1,0 Bichon havaneis/Malteser hvalp.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kan jeg hjælpe den?
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2017, 11:02 »
Det ser umiddelbart dybt ud, men de høns og kyllinger kan klare utrolig meget, når det kommer til sår.
Kan kyllingen holde hovedet i naturlig stilling, dreje og bøje det. Virker den frisk og upåvirket og spiser den, så giv den en chance, men hold godt øje med den og ikke mindst, at de andre ikke hakker i såret.
Hvis du skal gøre noget, så lav en blanding af afkølet kogt vand med salt (1 l vand 2 tsk salt) som du kan skylle såret rent i. Såret skal kigges efter flere gange om dagen, da der ikke må opstå betændelse. Hvis såret efter skylning er rent og får fred, så vil det danne skorpe og hele meget hurtigt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Kan jeg hjælpe den?
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2017, 14:21 »
Tak for svar.

Jeg har renset såret med kogt (afkølet) vand, og brugt klorhexidinpulver til desinficering.
Jeg har holdt ham inde siden i går, og han går fint rundt i stuen (føj da  :o 8) ) og spiser og drikker.
I går aftes var kroen helt fuld, og han udviser umiddelbart ingen tegn på smerte.

Det er dog klart at det gør ondt, og en nærmere undersøgelse viste at det ikke går ned i kødet/musklerne, det er kun overfladisk i huden. Der er dog et ret bredt åbent hul. Men så længe der ikke er betændelse, og den udviser ikke svaghedstegn - jeg tror han klarer den.
Her til morgen spiste og drak han fint.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kan jeg hjælpe den?
« Svar #4 Dato: 03 Juli , 2017, 14:49 »
Dejligt at høre  :)
Ud fra det billede du postede på facebook i går aftes af kyllingen, så den bestemt heller ikke ud til at være påvirket af såret. Modsat en stor del af de forargede i fb-gruppen, så er jeg nu slet ikke så sikker på, at det gør ondt på kyllingen. Havde den haft smerter, ville dens aktivitetsniveau ikke have været så højt og og appetitten ville være svag eller ikke eksisterende.
Lige så snart der er hinde og startende skorpe på såret, så skal du prøve at få den lille ud til sine søskende og mor. Det største problem for kyllingen lige nu er adskillelsen.
PS - men hold nu øje med, der ikke går infektion i såret
« Senest Redigeret: 03 Juli , 2017, 19:28 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kan jeg hjælpe den?
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2017, 20:00 »
Nu ved jeg jo, hvordan kyllingen har det i dag ;) men det er ikke alle, der følger med på facebook, så vil du ikke give en opdatering på kyllingen her?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Kan jeg hjælpe den?
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2017, 20:11 »
Jo da!
Han er i dag blevet genforenet med sin lille flok, og det er indtil nu gået smertefrit.
Han har rigtig holdt hus indenfor, og har ommøbleret stuens potteplanter mm.
På intet tidspunkt har han virket decideret svag/påvirket af situationen. Og jeg har før aflivet høns og kyllinger for skader der så mindre voldsomme ud, og hvor de var tydeligt påvirket af deres skade.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kan jeg hjælpe den?
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2017, 20:17 »
Det var så godt, du gav den en chance på trods af den furore dit opslag udløste i hønsegruppen  /o

Selv om det er hårdt at skulle være væk fra sin mor og søskende, så ser det ud til, at den lille har hygget sig og haft vældig travlt i sit sygeværelse  ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Kan jeg hjælpe den?
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2017, 20:35 »
Tak for støtten. Ja, når dem nu var så frisk som den var, så syntes jeg klart den fortjente en chance!
Den har intet manglet, og er blevet fodret med alt muligt godt fra bordet (og hønsefoder), og børnene og konen har rigtig kælet om den. Han har ikke manglet noget :)

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk

1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Kan jeg hjælpe den?
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2017, 09:37 »
Der er kommer altid mange meninger på FB, men egentlig er det jo den, der står med kyllingen/dyret i hånden, der skal mærke efter i sin egen mave, om der er en chance.
Den hane bliver ikke nem at slagte, vel?  ;D ;D
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)