Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan kan I se forskel?  (Læst 2922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Hvordan kan I se forskel?
« Dato: 21 Maj , 2017, 10:17 »
Det har længe undret mig, hvordan I kan vide, hvilken høne der har tynd afføring, ikke spiser eller ikke lægger æg.
Mine landhøns ligner hinanden meget, og selvom jeg har mærket de gamle, ved jeg ikke, hvem der ikke lægger æg eller hvem der har lagt den tynde klat på brættet. De har ikke faste pladser, faktisk sidder de ikke engang i den samme ende af brættet hver nat.

Jeg kan dog regne ud, at det ikke kun er de gamle, der ikke lægger æg, for jeg har pt. 2 unge (1 år) og 2 gamle (ukendt alder), der ikke er skruk eller har kyllinger, og jeg får kun 1 æg om dagen.
Det kunne være rart, at vide hvem der lægger æg og hvem der ikke gør.

Selvfølgelig kunne jeg kigge på den, der ligger på reden hver dag, men jeg er lidt bange for, at det ikke er godt for hønen, at blive forstyrret midt i æglægningen. De kajer ihvertfald voldsomt op, hvis jeg kommer til det ved et uheld.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvordan kan I se forskel?
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2017, 14:35 »
Når jeg er ude om morgnen med mad, ligger der gerne en eller to i reden. Vil ikke forstyrre. Men mine har hønseringe i 4 forskellige farver, så tjekker jeg dem i gården og holder øje med redekasserne hvem kommer først ud og farve... mine 4 sussex ligger forskellige æg. Er sjovt at se farveforskel og str. Jeg har igennem nogle uger observeret på denne måde, og kan nu kende æg fra hinanden... ja altså undtagen i dag... der snød de...
Men har rimelig styr på hvem og hvad.
En ligger stort lysebrunt æg med mange ruge brune pletter, en 2 farvet lys/lidt mørkere. En ligger små flotte æg og en noget midt i melle det hele, men ofte meget store... alle æg der tydeligt forskellige ud. Sjovt... prøv at holde øje. Hvem går ind og kommer ud hvornår? Hvem er tilbage😊🤣 min fam. Synes det er tosset, det er jo ligemeget er jo bare æg. Men det er da sjovt at se hvem der holder pause hvem ligger vindægget og hvem skal der evt avles på....????
Tyndmave ses i fjer i bagdelen, bliver snavsede...
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvordan kan I se forskel?
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2017, 08:41 »
Så må jeg ud og købe stribs i flere farver. Jeg kan vist kun få i 5 forskellige, kunne godt bruge flere kombinationer, måske kunne de få to hver?

Æggene kan jeg med een undtagelse ikke se forskel på, de er hvide og små  ;)

De render ikke rundt med klatter bagi, det holder jeg øje med, så den ene tynde klat engang imellem skal jeg nok ikke tage så tungt.

Tak for svaret.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvordan kan I se forskel?
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2017, 12:48 »
Selv tak😊 De ligger gerne en tynd klat dagligt... noget med gallen...? Så bare det ikke kun er den ene der altid kun har tynde klatter...
Jeg har købt hønseringe på nettet, de er ikke ret dyrer og i mange farver.....
Prøv at se... hønseringe.dk
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvordan kan I se forskel?
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2017, 16:22 »
Hvis du har mange høner kan du bruge begge ben - højre-rød, venstre-rød, højre-blå, venstre-blå, og har du endnu flere høns, kan du inddele dem i serier - højre rød, venstre blå, grøn, gul, rød osv. Blot det er en systematik der giver mening for dig.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvordan kan I se forskel?
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2017, 20:24 »
Ja, det er lidt flovt, at noget så enkelt ikke bare kommer af sig selv.
Jeg er i gang med at mærke dem med 2 strips, men jeg kan kun tage en om dagen/aftenen, for de er slet ikke tamme, og hele flokken er helt oppe og køre, når jeg plukker en af dem ned af pinden. Og den der bliver plukket, tror vist den skal dø  :P

Faktisk forstår jeg ikke, at de bliver ved med at være så 'utamme'. Jeg bruger rigtig meget tid sammen med dem hver dag, når jeg går ude i haven.

Noget af det er nok racebetinget. Af mine nye kyllinger har jeg et par stykker af en Isa Brown blanding, og jeg kan mærke, at de er mere tilgængelige. Men de lærer selvfølgelig af deres mor og resten af kuldet, at jeg er frygtelig farlig.

Jeg har en moskusand der er fuldstændig tam. Den er ud af et kuld hvor de andre er almindeligt sky, men hende her er helt speciel. Så personlighed spiller vel også ind.
Nå, det var vist lidt af et sidespring :-[