Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?  (Læst 45736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Dato: 13 Maj , 2016, 19:37 »
Jeg er ny herinde og regner ikke med at kunne få høns før til næste år, så der er massere af tid til at planlægge projekterne i forvejen.
Suge til sig og evt ændre og justere planer hen ad vejen.

Jeg bor i sommerhus område, så såvidt jeg kan se må jeg have op til 10 høns og en hane ( der ikke generer, dvs der lukkes først op lidt senere kontra åbent hele tiden i huset)
Hvor mange kyllinger må man have i den forbindelse, og ved hvilken alder defineres de ikke længere som kyllinger)?

Mit æg forbrug er ikke voldsomt stort, så tror fint jeg kan klare mig med at starte med 2-3 isa warren/brown hybrider, og så senere selv fremavle nogen nye.

Jeg regner med at starte med et par plymo hybrider for at komme hurtigt igang, men det er planen at få en race hane og 2 slags race høner og udfra dem avle nogle gode både slagte og æglægnings hybrider.

Jeg har læst , på et udenlandsk forum at plymo slagte hybriden består af Cochin og Plymouth rock race høns.
umiddelbart kan jeg ikke lige finde Cochin avls dyr til en rimelig penge og afstand af det nordlige Nordsjælland/Vejby området til en rimelig penge, så forestillede mig Sussex krydset med tværstribet plymo som slagtehybrid?

Hvis jeg evt vælger at holde en Sussex hane, som stamfader til både slagte og æglægger hybriderne, hvilken race ville man så foreslå som den kvindelige del af en god æglægger hybrid?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2016, 20:28 »
Det er rigtigt nok at stamfædrene til alle hybriderne var racehøns, men de sidste mange årtier er det nu meget indavlede linjer i industrien, der bliver brugt og som ved krydsning giver de F1 hybrider som bruges i industrien. Dvs avler man videre med dem, så bliver resultatet langt fra forældre dyrene.
Så hvorfor ikke starte ud med racehøns, for der findes rigtigt mange gode og brugbare allround racer til både æg og kød.
Og som ved videre avl bevare de samme egenskaber.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2016, 20:42 »
Jeg kender godt til egenskaber og problematikken omkring f1 hybrider, og specielt de industrielt avlede.

Jeg har kun tænkt mig at have et par æg og slagtehybrider første gang som et en gangs projekt, dernæst selv lave egne hybrider udfra racehøns.

F1 hybrider pga af deres frodighed, men på en etisk og forsvarlig måde mht trivsel og tilvækst.

Jeg har ikke samvittighed til i længden at købe industriens pinte dyr og æg, og så er der også halal aspektet der bestemt ikke huer mig og ansporer til at få egne høns til både æg og kød.

jeg skralder af og til så der er rigeligt mulighed for at få alt det brød og grønt til dem de kan spise, og så tilskuds fodre med købt foder også for protein tilskud.

Forruden det hyggelige og den gode trivsel, så er økonomien også en faktor, så det ansporer også til egne f1 hybrider md bedre æglægnings egenskaber og mere kød en racehøns.

Regner med at holde mig til 3 racer inkl en fast hane, så mht til den ene race vil der også blive avlet ren racet.

Mht afstand og indkøbspris har jeg pt lagt mig an på indkøb af Sussex, tværtstribet plymo og så en mere pga Bangs og hønsegården.dk ligger inden for en rimelig køre radius og med dyr til en rimeligpris.
Men der er lang tid endnu og jeg er bestemt åben for andre muligheder også

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2016, 22:43 »
Trist at der er de fordomme om at racehøns ikke lægger æg eller er gode slagtedyr.
Jeg opdrætter kun racehøns og er fuldt ud og mere til selvforsynet med både kød og æg.
Lidt sjovt i øvrigt at den smukke ideologi om ikke at man ikke vil støtte industrien, men så alligevel vælger at støtte nogle forhandlere af netop hybrider. I stedet for at støtte en lille opdrætter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2016, 23:55 »
Du kan under ingen omstændigheder avle på slagtehybriderne. Hvis de overhovedet overlever til de er gamle nok så er det dyrplageri. Køb dog nogle gode kombinationsracehøns i stedet. Mellemsvære racer giver både godt med æg og kød.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2016, 00:21 »
I know.
Hvis du læser det nærmere vil du se at jeg skriver at jeg  måske vil starte med at par hybrider for at komme hurtigt igang, men også anskaffe race dyr for at lave egne, etisk forsvarlige hybrider.
Feks Sussex X Plymouth rock    eller i den dur 

Så ingen grund til at forhånds spanke uden at have læst det hele ;)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2016, 06:07 »
Prøv at søge på La-Bresse, og læs om den!  Den er efterhånden til at få mange steder fra, er gode slagtedyr og lægger masser af æg.
Hilsen
Peter

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2016, 07:35 »
Har du prøvet at kontakte Mathias Nørregaard? Han bor i Nordsjælland og har ofte la bresse til salg. Vi er selv gået i gang med projekt slagtekyllinger i år, med kyllinger fra Mathias, og det ser lovende ud. La bresse er en af de fineste kødhøns der findes i verden. (en la bresse kylling på restaurant Kong Hans er på menuen i øjeblikket til den nette sum á 750 kroner pr. kuvert).

http://etlivpaalandet.dk/salg-af-daggamle-kyllinger/
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2016, 10:14 »
Den lyder bestemt til at være værd at undersøge nærmere.
Tak for tip i den retning :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2016, 13:23 »
Den lyder bestemt til at være værd at undersøge nærmere.
Tak for tip i den retning :)
Selv tak. Jeg har selv prøvet industri-plymouth rock, og de er ikke det gode kød værd, når man ser hvordan de vokser til i fuldstændig unaturligt tempo. De har kun ét i hjernen og det er at æde, og de æder og æder og æder, og lige pludselig kan de ikke stå på deres egne ben mere. :(
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2016, 11:50 »
Jeg har en enkelt hybrid-krydsning ( Isa Brown-Maran ). Det er en rigtig god æglægger, men ikke særlig meget bedre end mine Australorps på samme alder. Hvis man tager med i overvejelserne at racehønsene sandsynligvis holder længere og i deres samlede levetid vil lægge flere æg og holder det op imod at hybriden måske kun holder til et års æglægning - og at begge typer skal bruge et halvt år til at vokse til i - så tror jeg faktisk at racehønsene er en bedre 'forretning' i længden. Udover at de er smukkere og man kan avle på dem og de nok også har bedre kødsætning.

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2016, 13:53 »
Jeg har en enkelt hybrid-krydsning ( Isa Brown-Maran ). Det er en rigtig god æglægger, men ikke særlig meget bedre end mine Australorps på samme alder. Hvis man tager med i overvejelserne at racehønsene sandsynligvis holder længere og i deres samlede levetid vil lægge flere æg og holder det op imod at hybriden måske kun holder til et års æglægning - og at begge typer skal bruge et halvt år til at vokse til i - så tror jeg faktisk at racehønsene er en bedre 'forretning' i længden. Udover at de er smukkere og man kan avle på dem og de nok også har bedre kødsætning.

Det er vel også mest mht kød produktion at F1 hybriderne mere viser sine fordele?

Jeg går pt med Sussex i tankerne som Hane

Og så Sussex høner også til allround æglæggere og kød dyr

Tværstribet Plymouth til Sussex x Plymo slagte hybrider.

Lige ledes Le Bresse x Sussex til slagte hybrid.
Måske udskifte Sussex hanen med en La Bresse til rene La bresse også?

Hvilke forslag til sammen sætning ville folk have når min ide er at have  en ren racet til videre avl, og så et par racer mere til slagte og æglægger hybrider?

Pt har jeg kig på Sussex, la bresse, tværstribet plymouth rock        -Kunne godt have en race mere i folden

Er der nogen forslag til en æglægger hybrid krydsning?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2016, 14:28 »
Nu kan de rene racer faktisk godt bruges til både masser af æg og ikke mindst slagt, så det er ikke nødvendigt med alle disse forskellige krydsninger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2016, 14:30 »
Amrocks og maran er superlækre kød- og æglæggerdyr. De kan dog være meget svære at finde i ordentlig kvaitet i DK.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #14 Dato: 15 Maj , 2016, 14:48 »
Jeg har ved et tilfælde fået en new hampshire / plymouth rock blanding som daggammel. Han blev ret stor ret hurtigt. Du kan læse slagtevægtene på mine unghaner fra 2015 her: http://hobbydyrene.blogspot.dk/2015/10/slagtevgt-pa-unghaner.html

Maranvægtene skal tages med et gran salt, da de høner der blev avlet på sidste år var for små. Maraner af god kvalitet bliver tungere. I år har jeg et par gode høner, så jeg satser på det bliver bedre i år.

Men ellers synes jeg faktisk ikke det har den store betydning at krydse for at opnå krydsningsfrodighed. Det er meget meget lidt det giver i sidste ende.

Jeg har slagtet brahma, maran, orpington, sussex, new hampshire, plymouth rock (racen), wyandot + et par andre mindre racer. De store giver alle fint med kød og især maran, plymouth rock, new hampshire og sussex er også rigtig gode æglæggere.

Hvis det var mig, der skulle i gang med et projekt som dit, så ville jeg nok vælge maran, sussex eller new hampshire og køre ren race. Så ville jeg købe en rugemaskine eller to små, da du ikke kan regne med at de vil skrukke (new hampshire skrukker ikke).

Grunden til at jeg skriver to små rugemaskiner er at du ikke kan samle så mange æg fra så få høner, og så kan du løbende sætte en maskine igang, når du har samlet nok. Et par 24 ægs maskiner er til at få råd til for de fleste, og så kan du jo ruge nogle kuld og sælge hønerne fra, når de kan kønsbestemmes. Det betaler maskinerne ind, og det er nemmere at sælge renracede høner. Hanerne kan du så få slagteklare og du kan evt skifte et par høner ud hvert eller hvert andet år.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.