Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hej jeg er ny  (Læst 2068 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Crocean

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Hej jeg er ny
« Dato: 26 Marts , 2017, 18:59 »
Hej jeg er ny i andethold

Jeg har derfor disse spørgsmål:

Jeg har 4 Moskus ænder

1
Bliver de ved at lægge æg ligesom høns ?

Kan jeg gøre noget for at "opfordre" dem om man vil til at blive skruk ?

OG Hvor omfattende bør jeg lave indhegning for at holde ræv væk ?

På forhånd tak

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hej jeg er ny
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2017, 22:06 »
1 De lægger mange æg men ikke udenfor ruge sæsonen, hvis du vil have dem som æglæggere skal du fodre dem med æglægningspiller og fjerne alle æg på nær tre stk. Hvis de har flere bliver de skruk på et tidspunkt og hvis de har færre flytter de til en ny rede.
2 Hvis de skal blive skruk må du ikke fjerne deres æg. Så snart de har æg nok bliver de skruk, men det kan godt være at de samler op til 25-30 æg inden de ruger. Så kan du fjerne nogle af dem hvis du ikke vil have så mange ællinger
3 Mikkel kan klare et hegn der er lavere end 1.80. Det er bedst med strøm hegn eller du må lukke ænderne  ind om natten.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hej jeg er ny
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2017, 14:32 »
Moskusænders æglægning er sjov. De fleste høns/ænder lægger fra naturens side æg om foråret, og man har avlet sig frem til at forlænge denne sæson, så de bliver ved med at lægge æg, indtil de skal skifte fjer. Alt imens moskusænder kan begynde midt om vinteren, hvis der er foder nok, og lægge de her 10-25 æg og enten ruger dem ud eller opgiver projektet, hvis man fjerner æggene, og prøver igen et par måneder efter.

Min teori er, at de ikke følger årstiderne med længere dage så meget som andre fugle, da de kommer fra Mellem- og Sydamerika, hvor der ikke er forskel på årstiderne. Det må være foderet og lysten til at ruge, der bestemmer deres æglægning, og deres rugelyst er stor. I varmt klima kan de ruge 3-4 hold om året.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.