Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har skruk ædt æg og kyllinger?  (Læst 2035 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline garysplace

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Har skruk ædt æg og kyllinger?
« Dato: 12 Juli , 2018, 12:33 »
Hej med jer

Jeg er simpelthen så trist. Vi har for første gang prøvet at lægge rugeæg under en skruk. 5 æg var der til at starte med. En dag var et af dem i stykker og jeg tænkte at skruk måske havde været klodset og trådt på det. En anden dag var et mere i stykker og vi så skruk nippe til det, men tænkte at hun nok ryddede op efter det og så havde jeg læst at de kunne finde på at æde ikke befrugtede æg. Skrukken ligger i hønsehuset med de andre vi har jo ikke selv erfaring men har venner og familie som fint har fået det til at fungere derfor tænkte vi ikke at skulle lave skrukhus, men desværre opdagede vi så lørdag at endnu træf var ødelagt og med en lille kylle indeni  :'( vi lagde så et net over skruk hvis det nu var en af de andre som gjorde det når den var ude og lufte sig og i går kom så den fineste lille kylling og det sidste æg var også på vej, men så i dag er ægget pist væk, ingen spor af noget som helst, kan det virkelig være skrukken selv der har ædt alle æg og kyllinger?? Og er den lille nye kylling i så fald i fare for også at blive ædt på et tidspunkt?

Håber nogen kan hjælpe med at opklare det, det virker bare så mærkeligt at der var et æg på vej til at klække i går og i dag er det pist væk og ikke spor efter noget nogen steder.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Har skruk ædt æg og kyllinger?
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2018, 13:09 »
Det er da en trist historie den her. Men det kan godt forekomme, at en skruk æder æg - især hvis de går itu. Det sker jo også, hvis et æg droppes i feks hønsegården og det går itu. Jeg har også læst om hønseholdere der fodre med rå æg. Noget jeg aldrig selv ville gøre.

Om den har ædt kyllingen - tja, måske, men har I måske rotter ??. De kan finde på det.

Den kylling der er levnde, kan jeg ikke tro hun vil æde. Men gør hun de, så ville jeg slagte hende.

Offline garysplace

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Har skruk ædt æg og kyllinger?
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2018, 13:36 »
Jeg tror simpelthen ikke det er rotter, der er ingen tegn overhovedet og det er er helt lukket hus og går .. og i så fald tænker jeg også at rotten skulle ind under skruk hvor den så også ville finde en levende kylling, ville den ikke også have spist den? Jeg aner det ikke kender ikke til deres metoder  :-\

Det er simpelthen bare så trist og makabert hvis hønen har ædt 4 æg hvoraf der var kyllinger i to af dem rub og stub, vi overvejer kraftigt at den skal aflives også selvom den ikke æder den sidste kylling, den kunne vel i princippet også finde på at gå på de andres æg/kyllinger hvis den har sådanne tendenser??

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Har skruk ædt æg og kyllinger?
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2018, 19:39 »
Hvis det er hønen der er skyld i det helt, så - ja - slagt hende.