Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drikketårn fra Harald Nyborg  (Læst 5262 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Morten Kjeldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Drikketårn fra Harald Nyborg
« Dato: 27 Februar , 2017, 18:46 »
Hej.

Jeg har købt et af de der 30 liters ståldrikketårne i HN. Og det er muligt, at det er mig der ikke helt fatter teknikken, men hvordan virker den der lukkekugle der sidder på det røde rør i bunden? Hvis den ikke er trukket tæt op til røret, løber vandet bare, og drikkeskålen løber over, og hvis den er trukket for hårdt til kommer der ikke vand.

I mit hoved burde kuglen være i stand til at flyde, og så løs at den ville blive trykket op af vandet når drikkeskålen er fuld. Men sådan ser den ikke ud til at virke.

Er der nogen der kan give et godt råd?

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Drikketårn fra Harald Nyborg
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2017, 20:41 »
Jeg har været inde på Harald Nyborgs hjemmeside og set på produktet.
Der er et hul i siden på udløbet, og det skal være UNDER kanterne på den underste skål.
Ellers vil vandet blive ved med at løbe, fordi det løber ud over kanterne på skålen.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Drikketårn fra Harald Nyborg
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2017, 20:47 »
Iflg. brugsanvisningen, skal du trække gummiringen ned, så den dækker for hullet (så vandet ikke løber ud). Derefter fylder du beholderen. Når beholderen er monteret, skal du trække gummiringen op igen, så vandet kan løbe ud.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Drikketårn fra Harald Nyborg
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2017, 21:04 »

Kuglen i bunden af den 30 liters drikketårn er til at lukke hullet ved påfyldning.  Efter påfyldningen skal proppen i toppen skrues helt fast, og det røde rør skal naturligvis også være skruet fast. Det røde rør går under vandlinjen som så automatisk stopper med at løbe.
Håber du forstår, for det er jo ikke så nemt at beskrive.
« Senest Redigeret: 27 Februar , 2017, 21:07 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Morten Kjeldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Drikketårn fra Harald Nyborg
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2017, 21:36 »
Hej Peter.
Ja, det forstår jeg godt. Men det prøvede jeg da jeg havde fyldt den første gang. Men selv da skålen var fyldt, og "vandlinien" var over niveauet på det røde udløb, blev det ved med at løbe. Og jeg havde husket, at skrue låget helt fast i toppen af beholderen.
Men jeg må ud og prøve igen.
« Senest Redigeret: 27 Februar , 2017, 21:41 Fra Morten Kjeldsen »

Offline Morten Kjeldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Drikketårn fra Harald Nyborg
« Svar #5 Dato: 27 Februar , 2017, 21:40 »
Jeg har været inde på Harald Nyborgs hjemmeside og set på produktet.
Der er et hul i siden på udløbet, og det skal være UNDER kanterne på den underste skål.
Ellers vil vandet blive ved med at løbe, fordi det løber ud over kanterne på skålen.
Hmm.. ok. Det hul har jeg ikke lagt mærke til. Er det den her du har kigget på? http://www.harald-nyborg.dk/p8502/drikketaarn-til-hoens-staal-30l

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Drikketårn fra Harald Nyborg
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2017, 00:54 »
Denne: http://www.harald-nyborg.dk/p5447/drikketaarn-til-hoens-30l

Men det er samme konstruktion.

"Fidusen" er den samme som i alle andre drikketrug. Beholderen skal være helt tæt (foroven), bortset fra forneden, hvor vandet efterhånden løber ud, i takt med, at der slipper luft ind gennem hullet i siden. Hvis hullet sidder for højt i forhold til drikkeskålen, så bliver vandet ved med at løbe ud, og ud over kanten på skålen.

Offline Morten Kjeldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Drikketårn fra Harald Nyborg
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2017, 05:46 »
Denne: http://www.harald-nyborg.dk/p5447/drikketaarn-til-hoens-30l

Men det er samme konstruktion.

"Fidusen" er den samme som i alle andre drikketrug. Beholderen skal være helt tæt (foroven), bortset fra forneden, hvor vandet efterhånden løber ud, i takt med, at der slipper luft ind gennem hullet i siden. Hvis hullet sidder for højt i forhold til drikkeskålen, så bliver vandet ved med at løbe ud, og ud over kanten på skålen.

Modtaget. Der er bare ikke noget hul i siden af den røde udløbsstuds på den jeg har købt. Men jeg må prøve at eksperimentere lidt med det. Tak for svar  :)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Drikketårn fra Harald Nyborg
« Svar #8 Dato: 28 Februar , 2017, 07:14 »
Jeg er sikker på at den er magen til min. Der er heller ikke nogle huller i siden.  Men har du husket gummipakninger både i proppen for oven, og det røde rør forneden? De SKAL være helt tætte.
Hvis det er ok, må der være et hul i ståltanken.
Hilsen
Peter

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Drikketårn fra Harald Nyborg
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2017, 12:19 »
Står den helt lige i vater? For ellers løber min også over. Den er lidt sart med det....
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Morten Kjeldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Drikketårn fra Harald Nyborg
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2017, 12:57 »
Står den helt lige i vater? For ellers løber min også over. Den er lidt sart med det....

Nej, det gør den nok ikke. Det er et gammelt staldgulv, og man kan kalde det meget... staldgulvet, men man kan ikke kalde det plant...  :)