Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Manglende indelukning af fjerkræ  (Læst 22622 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #30 Dato: 09 Januar , 2017, 20:54 »
Det er nok ikke nemt at få gennemført en lovændring.

Men man kan da boycotte forhandlerne og industrien ved at lade være med at købe deres hybrider og så kun støtte private opdrættere af enten racefjerkræ eller blandinger af racefjerkræ, hvis man er race forskrækket.
« Senest Redigeret: 10 Januar , 2017, 09:03 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #31 Dato: 09 Januar , 2017, 22:00 »
Skal vi så gøre det værre for os selv ved at anmelde de, der ikke følger bekendtgørelsen?

Nej, ikke medmindre man er en person, der let forarges over andre menneskers selvstændige stillingtagen og derfor har lyst til at angive disse mennesker. Ingen skal bilde mig ind at angiverne (stikkerne) gør det af idealistiske grunde. Nej, de er blot misundelige over at nogen tør følge egne idealer.

Min holdning er at hvis man observerer forhold, som man realistisk vurderer kan føre til smittespredning, så skal man tage de op med de personer, der er ansvarlige for dette.

Jeg er virkelig ked af, at du ser sådan på feks mig, at jeg er en angiver (stikker), hvis jeg nu gik hen og gjorde myndighederne opmærksom på hønseholder, som ikke overholder regler der gælder for alle med høns, her i DK. Hvordan mon vort land ville blive at leve i, hvis alle bare gjorde hvad de selv fandt rigtigt. Jeg syntes feks, at man ikke må stjæle i forretninger, uanset hvad der forhandles, men det er der jo andre der mener er ok. Skal de så bare have lov til det ??

Er det manglende intelligens, at man mener, der skal være visse regler, for at vi alle kan fungere sammen på en fornuftig måde ? Også selv om man syntes en regel/lov ikke lige passer ind i ens verden ?.

Det er vist det man kan betegne som "jeg ved bedst, de andre er nogle idioter". Kedelig indstilling - syntes jeg. /d

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #32 Dato: 09 Januar , 2017, 23:02 »
Det eneste, der kunne få mig til at anmelde nogen var, hvis jeg så noget der, efter min overbevisning, var vanrøgt/dyremishandling. Det er ikke problemet i denne sammenhæng. Den enkelte må jo gøre op med sig selv, hvad man finder rigtigt og følge sin samvittighed.

Jeg holder mine høns inde, selvom det irriterer mig grænseløst. Jeg kan ikke betragte dette krav som andet end spil for galleriet. "Så har vi udvist handlekraft" eller hvad det hedder på de bonede gange i Fjerkræraadet.

Som alt andet levende risikerer Fjerkræ at dø af sygdomme. Dette er blot en af hundredvis af mulige årsager. Hvordan industrien vil tackle konsekvenserne af sine, i sig selv, syge produktionsformer, må de finde ud af. Men undlad venligst fremover at plage mig med konsekvenserne af jeres slag i den blå luft.

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #33 Dato: 10 Januar , 2017, 07:46 »
Det eneste, der kunne få mig til at anmelde nogen var, hvis jeg så noget der, efter min overbevisning, var vanrøgt/dyremishandling. Det er ikke problemet i denne sammenhæng. Den enkelte må jo gøre op med sig selv, hvad man finder rigtigt og følge sin samvittighed.

Jeg holder mine høns inde, selvom det irriterer mig grænseløst. Jeg kan ikke betragte dette krav som andet end spil for galleriet. "Så har vi udvist handlekraft" eller hvad det hedder på de bonede gange i Fjerkræraadet.

Som alt andet levende risikerer Fjerkræ at dø af sygdomme. Dette er blot en af hundredvis af mulige årsager. Hvordan industrien vil tackle konsekvenserne af sine, i sig selv, syge produktionsformer, må de finde ud af. Men undlad venligst fremover at plage mig med konsekvenserne af jeres slag i den blå luft.

ENIG  /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #34 Dato: 19 Januar , 2017, 09:09 »
Lige først: mine høns er også lukket inde i små overdækkede hønsegårde.  Her kan de gå og kikke ud på de ca 4000 m2 græs, som de normalt har adgang til.
Hos naboerne få hundrede meter henne ad vejen både til højre og venstre vandrer hønsene glade rundt i det fri, som de altid har gjort. Når man kører rundt i området, er der masser af høns, der lever det frie liv.
Jeg anmelder ikke, men er ked af det på mine høns' vegne, fordi uigennemtænkte regler tvinger mig til, at holde dem indespærret på (i mine øjne) alt for lidt plads.
 <W <W <W <W <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #35 Dato: 19 Januar , 2017, 21:47 »
Det påvirker mig meget, at der er så mange der ikke overholder reglerne - også i dag, har jeg hørt fra andre, at der her på egnen er mange små hønseholdere, som ikke holder deres fjerkræ inde.
Jeg KAN ikke forstå den manglende respekt (læs overholdelse af )for landets love og forordninger, som er udstedt for, at vi alle kan leve i et retssamfund og alle kan bidrage til vor fælles lands bedste. Når der nu er nogle myndighedspersoner, som med deres viden om de forhold der er mht udbruddet af H5H8 i DK og hvad vores lovgivning foreskriver der skal gøres i slige tilfælde, hvad berettiger da til civil ulydighed - jeg fatter det simpelthen ikke  /f *s

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #36 Dato: 20 Januar , 2017, 07:21 »
Hans-Kurt,  jeg kan godt forstå din undren,  men jeg undrer mig også over tilliden til at myndighederne ved bedst.  Der er endda meget stor forskel på hvad myndighederne i de enkelte lande synes er nødvendigt og hvem har ret?  I England må høns gå ude under net og brevduer må flyve.  I Tyskland er jagt på svømmefugle forbudt og katte skal holdes inde,  hunde skal være i snor i områder hvor der er fundet vilde fugle.  Jeg kunne blive ved.  Hvem siger at de danske myndigheder har ret i deres strategi?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #37 Dato: 20 Januar , 2017, 13:20 »
Hold da ferie, skal kattene holdes inde i Tyskland? Så er jeg glad for at det "kun" er hønsene der skal det i DK, vores katte ville få totalt stress hvis de ikke måtte komme ud. Det er nok med at hønsene er urolige, men noget godt er der da kommet ud af det. De er begyndt at spise salat, som de ellers før knapt nok har gidet at kikke på. Den ene af hønsene er så utålmodig for at få det vi kommer med i hænderne (korn, salat eller andet godt), at hun hopper op efter det. Min mand fik et mindre chok første gang hun gjorde det ved ham, havde ellers fortalt om det, men det var gået i glemme bogen :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #38 Dato: 20 Januar , 2017, 16:08 »
Ja, rundt omkring de steder hvor der er fundet vilde fugle med H5N8, skal katte holdes inde i Tyskland. Det bliver nu (heller) ikke respekteret...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #39 Dato: 20 Januar , 2017, 17:27 »
Helt ærligt: Det ser sindssygt ud for mig. Kan man forbyde vilde ænder og gæs at flyve? Eller samles?(Farligt!). Mus, rotter mm.?
Hvis et privat hønsehold smittes, er det bare ærgerligt. Man behøver ikke foreskrive, at fuglene aflives, de dør hurtigt af sig selv, men selvfølgeligt er det vigtigt at tage hånd om døde dyr, stalden osv.
Endnu har jeg ikke læst om restriktioner vedrørende hønselort. Evt. smitte vil sikkert kunne brede sig af den vej, men så var hønsene jo døde af sig selv.
Myndighedernes ageren forekommer mig at resultere i en masse dyrplageri uden effekt.

Der er fornuft i at aflive dyrene, hvor der er konstateret fugleinfluenza - men resten?????

Og sammenholdt med myndighedernes indgriben over for MRSA (er det ikke den bogstavrækkefølge?) i svinebesætninger er det helt til grin.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #40 Dato: 22 Januar , 2017, 22:44 »
Hans-Kurt,  jeg kan godt forstå din undren,  men jeg undrer mig også over tilliden til at myndighederne ved bedst.

Ja, det med tillid til offentlige myndigheder, er en svær en. Jeg har selv været offentligt ansat (ca 42 år indenfor kollektivt trafik - busser) og altid håbet på, at der var tillid til det vi gjorde. Men det kneb og kniber gevaldigt med tilliden. Det er jeg virkelig ked af, for vi mødte jo på vores arbejde - som alle andre i deres forskellige jobs, private som offentlige, for at gøre et ærligt stykke arbejde. Det tror jeg på langt de fleste gør.

Derfor skal man også have tillid til hinanden og respekt for den enkeltes arbejde og tro på, at vedkommende gør sit bedste, ikke bare for firmaet, sig selv men også for samfundet, dvs os alle sammen.

Så ved jeg godt, at det er meget naivt at tro, at sådan er det altid, for det er det ikke, er jeg godt klar over. Men jeg vil så gerne have tillid til andre mennesker og respekter deres viden, som jo tit er bedre end min om det område de arbejder indenfor.

Men men, ja det er nok  naivt at tro, at sådan hænger tingene sammen.

Jeg forsøgte at skrive til Fødevarestyrelsen i sidste uge og fik en telefonisk henvendelse dagen efter. desværre kunne jeg ikke tyde navn og tlf nr, så......

Jeg vil gerne vide, hvordan Fødevarestyrelsen stiller sig til de hønseavlere der IKKE holder deres dyr inde og under dække af hønsegård.

Her i weekenden har en tanke slået mig. Når der nu er så mange private små hønseavlere, der ikke overholder forbuddet, kunne det så tænkes, at når dette er overstået, at så vil det kunne bruges som en fordel, når der skal lægges nye/ændres på regler for hønsehold ved fremtidige udbrud af H5H8.

De mange frie høns har jo IKKE gjort det værre - vel ?, så måske man skulle optælle de frie hønseflokke, så de kan komme i mandtal og være med til helt at udelukke at vore høns igen skal spærres inde ved et nyt, kommende udbrud.

Eller er jeg helt forkert afspadseret ?? ::)   


Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #41 Dato: 22 Januar , 2017, 23:24 »
Fundet af de smittede havørne gør mig virkelig ked ad det. Rovfugle og andre rovdyr rydder op som de naturens skraldemænd de er. Hvorfor spilde energi på at jage en frisk fugl, når der ligger en død eller syg? Det kan blive katastrofalt for vores dyreliv.
Men havørne lander jo næppe i en eller anden hønsegård og slet ikke i en farm med burhøns.

Kragefugle (de tyveknægte) gør deres bedste for at stjæle lidt foder, hvor det kan lade sig gøre. Det kan ikke undgås, at der følger lidt kerner med, når der muges ud hos hønsene, og (meget teoretisk) kunne de udgøre en smittefare for de vilde fugle.

Måske har jeg ikke fulgt godt nok med, men jeg ville gerne have en klar udmelding fra myndighederne: H5N8 er en virus, der smitter på følgende måde: ???????? Høns skal holdes under tag, fordi det er konstateret (eller bevist ved kontrollerede forsøg), at de kan være til fare for de vilde fugle på følgende måde:    ??????? Meget gerne eksempler.

Jeg har indtryk af, at det er enkelte vilde fugle, man har fundet, altså ikke massedød på en enkelt fuglelokalitet. Netop ænder og gæs færdes jo altid mange sammen. Hvorfor dør de så ikke massevis, når virus er så smittefarlig?

Det er lettere at efterleve et forbud, som er klart og sagligt begrundet. Ingen tvivl om, at høns med H5N8 er smittefarlige, men i det "virkelige" liv i praksis????

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #42 Dato: 23 Januar , 2017, 21:23 »
Mht at anmelde folk som ikke overholder reglerne ifm. Fugleinfluenza så går bølgerne lidt højt og vandende skiller men hvem anmelder personer der har svømmefugle og hønse fugle sammen som man jo heller ikke må netop af samme årsag....Fugleinfluenza.
Sygdommens veje er uransaglige der er så mange smittekilder og hvad skal en regnearksanalytiker vurdere udfra. Politikerne kræver handling for noget må gøres! Industrien råber op ! Vi taber penge ! Men hvem skal have skylden? Industriens lobbyister er straks igang. Det er for dumt at pege på sig selv hvem skal man så pege på?
Regnearksanalytikeren aner ikke en kæft og vil automatisk lytte efter den der råber højst og er bedst klædt det er jo det skønne i hvordan vi som mennesker vurdere ting.
Vi opbevarer også æg på køl som et af meget få lande hvis ikke det eneste selv om det netop er påvist at salmonella netop kan trænge ind i ægget på den måde og at risikoen er betragteligt mindre hvis det netop ikke blev opbevaret i fugtigt køleskab igen hvem filan har holdt fast i den regel.
Så selv om man er højt uddannet og sidder i en stilling ved et råd,nævn eller et embede så er det ikke sikkert man helt har forståelse for det man rådgiver om (haha skat er jo et knippel godt eksempel)
Så inden man anmelder nogen så slå lige koldt vand i blodet og kig hele vejen rundt og specielt indad /o
Som jeg jævnligt hører når jeg laver fly. brug din sunde fornuft!
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #43 Dato: 24 Januar , 2017, 08:42 »
Jeg er også af den opfattelse at man skal overholde love og regler - men der skal også være plads til lidt civil ulydighed og der må være en bagatelgrænse. F.eks. står vores hønsehus for tæt på naboen ift til de kommunale regler - vi opdagede det først da vi var næsten færdige med at bygge. Skal vi så flytte det - når naboen er ligeglad og det ikke generer en levende sjæl? Klager naboen bliver det selvfølgelig flyttet.

Er det en fornuftig regel at høns og ænder ikke må gå sammen? Er det fornuftigt at høns skal holdes under tag når der er fugleinfluenza? Ja -  hvis influenzaen er eller kan være livstruende for mennesker eller så kraftig udbredt at den kan udrydde en dyreart eller true vore dyr.

At vi skal holde vores høns inde for at beskytte industrien, når sygdommen opnår sin styrke og smittefarlighed i selvsamme industri og derfra spredes til naturen og vores høns, kan jeg ikke se fornuften i. Jeg har ikke set nogen form for dokumentation på at det forholder sig anderledes.

Hvis love og regler skal overholdes skal de ikke være baseret på formodninger, synsninger, slet skjulte hensigter og tvivlsomme forklaringer - men på fakta. De fakta der er indtil videre, peger på mennesket som transportør af smitte fra besætning til besætning - og det har intet at gøre med om vores høns er under tag eller ej.


Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Manglende indelukning af fjerkræ
« Svar #44 Dato: 24 Januar , 2017, 17:37 »
Det er lige nøjagtigt det, jeg mener. Naturligvis er ingen hønseavler - stor som lille - interesseret i at være smittespreder.
Men hvilke resultater kommer forskningen med?

Den værste sygdom, som bier kan rammes af, er ondartet bipest. Angrebne bifamilier aflives, rammerne brændes, og bistadet desinficeres grundigt. Der er selvfølgelig observationszoner og restriktioner. Sygdommen skyldes særdeles ondartede bakterier og skal anmeldes til myndighederne. Men hvordan spredes den? Selvfølgelig kan bier smitte hinanden ved fejlflyvninger, røveri osv., men den største fare er biavleren. Når han/hun flytter rundt på bierne fra det ene sted til det andet, når der bruges samme redskaber og handsker fra den ene bifamilie til den anden.

Ved denne sygdom foreligger solid forskning, og ethvert fornuftigt menneske forstår myndighedernes krav om registrering af bier og pligt til at anmelde. Nogle idioter findes selvfølgelig altid, og de bliver straffet med erstatningskrav og bøder.

Den samme dokumentation savner jeg vedrørende fugleinfluenza. Man farer frem med bål og brand og restriktioner, men jeg savner en saglig forklaring. Selvfølgelig smitter indelukkede høns ikke, men det er ligesom ikke nok. Jeg selv kan også synes, mene og tro, men hvor er forskningen? Man skulle mene, at der var penge nok til solid forskning, for der er jo store beløb på spil for de professionelle avlere, bortset fra hobbyavlernes gener og så naturen - det billige skidt!