Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning  (Læst 4951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GodsetSkævinge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Æglægning
« Dato: 27 ſeptember , 2016, 12:31 »
Jeg har for 14 dage siden købt 15 Isa Brown høns på 19 uger hos DanHøns, men ingen af dem lægger æg endnu, er det normalt. De får kun æglægningsfodder og rent vand dagligt. Vi har købt høns derfra mange gange uden problemer og der begyndte de at lægge æg allerede efter 1 uge, men denne gang er der ægmangel. Er det for sent på året, eller skal vi give dem kunstigt lys eller hvad søren er der galt.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Æglægning
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2016, 14:18 »
For unge Isa'ers vedkommende så skal de nok lægge æg i den mørke tid uden ekstra lys, så det behøver I ikke tænke i.
Æggene skal nok komme  ;) Jeg køber selv mine Isa'er hos Danhøns og jeg har et par gange oplevet, at de var lidt yngre end de 19-20 uger, hvorfor der gik et par uger eller tre, inden de begyndte at lægge æg - min ikke det er sådan det også hænger sammen med jeres 15 unge hønniker?!
Hvordan ser deres kamfarve ud? er den stadig lidt bleg i det eller stærk rød
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GodsetSkævinge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Æglægning
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2016, 09:07 »
Tusinde tak for svar, kammen er meget lys. Vi har nu sat lys op i hønsehuset, men ingen æg, vi har købt æglægningsbooster foder til dem uden held......... vi er ved at være desperarte, for ingen æg endnu. Nu er det 1 måned siden vi købte dem, nu må de da se at komme igang !!!!!!!!

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Æglægning
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2016, 09:17 »
Jeg står i nøjagtig samme situation. Det er næsten 6 uger siden. Prøver også at booste dem med æglægningsfoder. Jeg har talt med en som har ret meget viden på det område og han sagde at forhandlerne ikke altid kunne huske hvor gamle de var. Huske var ment ironisk.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Æglægning
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2016, 21:45 »
æglægningsbooster foder til dem uden held......... vi er ved at være desperarte, for ingen æg endnu. Nu er det 1 måned siden vi købte dem, nu må de da se at komme igang !!!!!!!!

Rolig, rolig - æg kan købes mange steder :O). Det er levende væsner der her er tale om, og de er ikke altid til at styre, som vi mennesker har for vane at ville.

Der kan være mange grunde til de ikke levere ved kasse 1 endnu. Men det skal nok komme. Især når de fodres med kunsttig æggefremmende foder. Forhåbentlig kan de tåle det kraftige foder - bliver æggene gode af dette kraftfoder ? det bliver vel ikke så de også booster mennesker ??

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Æglægning
« Svar #5 Dato: 02 November , 2016, 13:41 »
Hønsene var nok yngre end sælger lige kan huske... de går igang med æglægning når de er klar...I kan da altid ringe til sælger og klage. Men mine orpington hønniker på 21 uger er heller ikke gået igang endnu. Sådan er naturen jo. Og heldigvis kan I da supplere med æg fra Brugsen mens i venter på at æglægningen går igang  /o Det giver ikke mening at forcere naturen - det giver bare stress hos dyr (og mennesker) og stressede høns lægger heller ikke æg...  ::)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Æglægning
« Svar #6 Dato: 02 November , 2016, 15:24 »
Jeg kan så fortælle at den 16. Oktober kom de første w æg og nu går det stille og roligt i gang. Men efter sælgers hovedregning skulle de så være 26 uger og det er lohmann. Jeg har jo også selv slået på at de nok ikke var så gamle. Man skulle næsten tro du ved at jeg bor over for brugsen siden du foreslår jeg kan købe dem der.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner