Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til foder  (Læst 4575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Spørgsmål til foder
« Dato: 28 Januar , 2018, 12:49 »
Jeg har 18 Isa og 7 Brahma derud over har jeg følgende forskelligt foder. Hvad ville I sige, den perfekte blanding er ?

Totalæg fra Davidsen
Hønsekorn fra Davidsen
Knækket majs
Soja strå

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Spørgsmål til foder
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2018, 20:44 »
jeg har ingen forstand på hvad foder der er bedst til ens høns. Efter hvad jeg har erfaret, så kan meget bruges. Det er et spørgsmål om hvad ens høns skal yde.
Mange æg (året rundt), ophold hvor det er koldt og megen motion. Det kræver foder med stort energiindhold.
Det foder du nævner er alle med stort energiindhold. Hvis du fodre med det i lige dele, må dine høns være meget fede. Det må også vældte ud med æg - ISA'er er jo små æggemaskiner.
Har de adgang til det adlibitom ??.

Var det mig der skulle fodre, ville jeg bruge korn som hoved ernæringskilde. Give Totalæg i meget små portioner. Majs som lidt hygge spisning om vinteren når jeg tilser dem.
Soja skrå ville jeg slet ikke bruge. De andre fodremidler dækker efter min mening så rigeligt hønsenes behov.

Men som sagt - hvad er dit ønske til mængden af æg og hvor fede skal dine dyr være. Brahmaerne bliver granteret meget fede, hvis du giver nævnte fodre mængder i større portioner.

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Spørgsmål til foder
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2018, 09:55 »
Da jeg købte Isa'erne fik jeg at vide at total æg var det bedste for dem. Men er blevet meget i tvivl, da de er stoppet æglægningen.

De får Totalæg i deres fodertrug, det de ikke spiser i løbet af dagen - bliver fjernet om aftenen. Hønsekorn  som hygge smidt ud over et stort areal et par gange om ugen, så de kan gå og kratte i jord og græs. Der ud over køkkenaffald, når der er. Eller hvis der er tilbud på grønt køber jeg lidt til dem her i vintersæsonen.

Jeg har så læst et sted, at det kunne være proteinmangel, hvis de stoppede med æglægningen. Derfor har jeg købt sojastrå. Har dog ikke givet det til dem endnu.

Derfor mit spørgsmål i håb om, at der var nogle som dig, der ville øse af deres erfaringer. De har to hønsehuse, de frit kan vælge i mellem. Der er lys i det ene et par timer først på aftenen og så igen om morgen. Det andet er der ikke lys i. Der er ca lige mange høns i hvert hus. De har det meste af haven at gå i (500kvm+). Der er også tørre sandbade til dem.

Det kunne være jeg skulle prøve, at give dem Hønsekorn som det fortrinsvise foder et stykke tid.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Spørgsmål til foder
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2018, 23:05 »
Er de ved at skifte fjer ?. For så stopper æglægningen normalt.

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Spørgsmål til foder
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2018, 07:25 »
Nej, de fælder ikke.

Offline jthyge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
    • www.varmkaffe.dk
Sv: Spørgsmål til foder
« Svar #5 Dato: 30 Januar , 2018, 08:49 »
Den manglende æglægning kan også skyldes at dine høns er for fede, så kan æglægningen også stoppe.

Vores får bare æglægningsfoder fra DLG, (Brufa) som de altid har adgang til. Så får de lidt lokkehvede når de skal tilbage i hønsegården. Derudover alt hvad de kan finde i haven....
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Spørgsmål til foder
« Svar #6 Dato: 30 Januar , 2018, 09:14 »
De ser ikke fede ud. Og det føles heller ikke sådan, når de er oppe.