Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington bliver ulækre bag til  (Læst 2620 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Orpington bliver ulækre bag til
« Dato: 25 August , 2017, 09:00 »
I min blandede hønseflok har jeg bl.a. 4 orpington damer fra 2016. Jeg synes de er meget slemme til at bliver rigtig ulækre og gnattede bagtil. Altså deres afføring hænger fast i den store fjerpragt. Jeg plukker det af når det er for slemt. Men undrer mig over hvorfor de bliver sådan ???. Jeg tjekker jævnligt for utøj og så vidt jeg kan se har de ikke noget, jeg drysser og jævnligt med hæmexcide i deres omgivelser og redekasser for at forebygge utøj. Mine andre høns i samme flok som er bl.a. lys sussex, skånske blomster og araucana samt nogle blandinger har ikke noget problem med afføring i fjererne. De får alle en blanding af korn (hønsekorn mix fra dlg) og special tilskudsfoderet fra dlg og så har de adgang til en græsmark hele dagen. De lægger fint med æg.

Så jeg vil gerne vide om det simpelthen er et normalt problem med orpington pga. fjerdragten, eller om der måske er noget galt med dem...  :-\
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Orpington bliver ulækre bag til
« Svar #1 Dato: 28 August , 2017, 11:40 »
Jeg havde det samme problem med mine faverolles i sin tid - de er rigelige og bløde i fjerene, og alt, der er bare en smule for blødt hænger fast i det. Det er vigtigt at få dem renset helt i bund, da det uhumske område kan blive sæde for fluelarver. Nænsom vask i rigeligt lunkent vand - og evt. klip det bort, som er svært at komme i bund med. Det er ærgerligt, for det er jo netop den rigelige fjerpragt, der er så flot ved disse racer. Undgå blød frugt og vandholdige grønsager.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Orpington bliver ulækre bag til
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2017, 23:44 »
Ja, orpington bliver tit møg-belortede bagi!

Jeg har en orpington gående, som jeg købte, fordi hun skrukker tit og jeg skulle bruge en skrukmutter. Sælger forklarede forlegent, at hun nærmest var rundbarberet i måsen, da hun ellers havde en hel mødding hængende. Og det var ikke overdrevet - sjældent har jeg set så beskidt en høne! Men hun er faktisk blevet fin at se på efter hun er kommet til mig. Det tog et stykke tid, men jeg tror faktisk at kosten spiller ind. Jeg fodrer kun med korn (blanding) - ikke noget med foderpiller - og så får de naturligvis rester fra køkkenet og alt hvad haven byder på. En god grov og naturlig kost giver fastere lorte, som ikke så let hænger i fjerene.

Hilsen Tina
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Orpington bliver ulækre bag til
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2017, 16:31 »
orpington er en race, som har en temmelig dunrig fjerdragt og dvs. at få de dårlige "maver" ja så ses det tydeligere på dem, da klatterne hænger i dunene- hvor de andre mere stramfjerede høns falder "bedre væk".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub