Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Påsætning af ringe på kyllinger  (Læst 2742 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Påsætning af ringe på kyllinger
« Dato: 12 Juli , 2017, 22:35 »
Da jeg er medlem af bestyrelsen i Barnevelderkluppen, skal jeg snart have det årlige møde hos mig, hvor medlemmer kommer og viser deres dyr frem. Hønsedagen, kalder vi den. Derfor skal jeg til at være lidt mere seriøs mht identifikation af mit fjerkræ, i hvert fald dem der betegnes som racerene dyr. Derfor har jeg indkøbt årets hønseringe hos DFfR - gyselige gule selvlysende ringe  ::).
Nu kommer mit lille problem, ringene skal på inden kloen bliver for stor til at sætte den på. Jeg forespurgte en garvet avler hvornår de skal på, svaret var - sådan husker jeg det - "når kyllingen er ca én måned gammel."
Så i går gik jeg i aktion. De yngste - ca 2 mdr gamle - fik ring på. Det gik meget nemt, men inden jeg var færdig med den sidste (har 4 stk), havde de 2 første tabt ringen igen. Satte den så på igen, men her til morgen var der kun én der fortsat havde ring på ?????.
De andre er 12 uger - vil jeg tro. Barnevelder hanekyllingerne har tydelige gule ben - mod hønekyllingernes mere grumsegule. Her kom ringene nemt på, sådan da, en af hanekyllingerne kneb det lidt med, men det gik nu helt fint alligevel. Her til morgen kunne jeg se alle de grime selvlysende ringe på deres ben, så de faldt altså ikke af. Det ville nu også have været mærkeligt om de var det.

Men hvornår skal de ringe egentlig sættes på, for at man gør det på det rigtige tidspunkt ? Er det forskelligt fra race til race ?? Mine mindste kyllinger må i hvert fald vente lidt endnu.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Påsætning af ringe på kyllinger
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2017, 08:18 »
Først vil jeg lige sige at de faste fodringe kommer i 6 farver, og det er gul, sort, hvid, grå, grøn og blå. Og når året og de er gule, så er der altid folk, som "stejler" over farven.
Det er da lidt skægt eller??  ;D :o

Men angående påsætningen af de faste ringe, så variere det fra race til race. Dog vil jeg mene at en måned måske nok lige er tidligt nok, medmindre det er duer, for de skal helst have ringen på, når de er 7-10 dage ca.

Men det er kun fint at have ringene indkøbt i god tid, for det sker at folk får dem i sidste øjeblik, og så er dyrene blevet for store, så løbet er kørt.

Jeg selv har en del forskellige racer, og der prøver jeg efterhånden når de er en 10-12 uger om hvordan ringene passer.

Og så en lille historier fra det virkelige liv og det er at for en del år siden havde jeg en lille flok svanegæslinger, og der var der et par stykker, som var lidt mindre end de andre.
Så de fik alle ringe på samtidigt, men en af de små smed den igen, ugen efter fik den en ny ring på, som den også smed.
Men 3. gang er lykkens gang, så der kom ringen ikke af igen.

Og da jeg for en del år siden startede med racen engelsk araucana efter indkøb af rugeæg, der ventede jeg med at ringe dem til mine andre racer skulle have ringe og ups...
Det var næsten ved at være for sent, da de hurtigere får "federe" ben end mine jersey kæmper.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2017, 09:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Påsætning af ringe på kyllinger
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2017, 21:12 »
Tak for svar, så er det altså ok, når man gør det senere end jeg blev rådet 1. gang.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Påsætning af ringe på kyllinger
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2017, 23:29 »
Ja det er helt ok. Jeg plejer også at gøre det ved Barnevelder når de er omkring 10 uger gammelt. Fordelen er at det er mere tydelig hvad der er haner og høner. Lige en lille ting. Det er nemmest at aflæse tallene på ringen når man har dyret i hånden hvis ringen bliver sat på med bunden i vejret, så det gør jeg. Og det bliver dommeren også glad for.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Påsætning af ringe på kyllinger
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2017, 12:34 »
Tak for fidusen - Anneke - det havde jeg slet ikke tænkt på.