Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Håndtering af skrukhøne - for nybegynder  (Læst 1688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Slandramus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Håndtering af skrukhøne - for nybegynder
« Dato: 30 Maj , 2017, 10:22 »
Hejsa :)

Jeg er totalt nybegynder hvad angår kyllinger, så jeg har en del spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kloge mennesker kan hjælpe mig med.

Jeg har en skrukhøne (dværgwyandot) til at ligge på æg på 19. dagen. Så det er jo snart ved at være kylle-tid, hvis alt går vel. Jeg tog hende fra de andre høns da jeg lagde æg under hende, og flyttede hende i et kaninbur inde i vores stald, hvor der er trygt og rart - men også lidt mørkt. Der er en lille løbegård til buret, som jeg kan sætte på, så kyllingerne og moren kan gå der. Derudover har jeg købt en sæk med kyllingestartfoder hos DLG + fundet små skåle til foder og vand, som de ikke kan drukne i.

- Hvad skal jeg være opmærksom på når kyllingerne kommer?
- Der er jo mørkt i stalden - skal de ikke ud i solen og lyset ind i mellem?
- Jeg har ikke kræfter til at bære kaninburet frem og tilbage til græsset flere gange om dagen - kan jeg sætte buret i hønsegården? I så fald, hvordan sikrer jeg det mod ræve, rotter, mår og ilder og hvad der ellers kan risikere at komme?
- Hvis jeg skal bære dem ind og ud hver dag, hvad kan jeg så bære dem i? Og hvad kan jeg placere dem i udenfor?
- Hvis buret står i hønsegården, hvad så med de andre høns? Vil de være efter dem?
- Og hvornår må kyllingerne i det hele taget komme udenfor i den friske luft?

Offline Finn Storgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Håndtering af skrukhøne - for nybegynder
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2017, 17:02 »