Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus  (Læst 1811 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nangab

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Hønsehus
« Dato: 21 Maj , 2017, 22:49 »
Hej alle

Jeg er nybegynder udi hønseri, og håber at kunne få lidt råd og vejledning fra mere garvede hønse-holdere. Jeg har googlet en del, men er stadig i tvivl. Jeg planlægger at anskaffe mig 3 stk Isa Brown høns. Jeg har et gammelt kaninbur (løbegård + lille hus/kasse), som jeg planlægger at mine kommende høns skal bo i. Løbegården burde være rigelig stor (ca. 15 m2) til 3 høns tænker jeg. Jeg er imidlertid i tvivl om, hvorvidt selve huset/kassen er stor nok. Hvor stor (gulvareal og højde) bør selve huset bør være til 3 Isa Bown? Og er det nødvendigt, at mad, drikke og æglægnings-kasse er inde i huset eller er det tilstrækkeligt, at det er inde i den (delvist) overdækkede hønsegård? Jeg planlægger at bruge den nu afdøde kanins transportkasse til æglægnings-kasse (i hvert fald til en start) og den kan jo placeres forskellige steder. 

Venligst
Nanna

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsehus
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2017, 11:03 »
Nanna, du skriver ikke hvor stort kaninhuset er, heller ikke om højden. De fleste høns foretrækker at sidde på en siddepind til natten. Mine sidder ca 120 cm over gulvet. Redekassen samt mad og drikke bør være i  huset. Mad og drikke kan evt. stå i gården under overdækningen i dagtimerne, men skal tages ind til natten, ellers er der stor risiko for rotter. I øvrigt skal foder opbevares på betryggende vis f.eks. de kraftige blå tønder med låg.
Redekasse skal være i huset, for hønsene lægger sommetider æg rigtig tidligt om morgenen