Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus  (Læst 1811 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nangab

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Hønsehus
« Dato: 21 Maj , 2017, 22:49 »
Hej alle

Jeg er nybegynder udi hønseri, og håber at kunne få lidt råd og vejledning fra mere garvede hønse-holdere. Jeg har googlet en del, men er stadig i tvivl. Jeg planlægger at anskaffe mig 3 stk Isa Brown høns. Jeg har et gammelt kaninbur (løbegård + lille hus/kasse), som jeg planlægger at mine kommende høns skal bo i. Løbegården burde være rigelig stor (ca. 15 m2) til 3 høns tænker jeg. Jeg er imidlertid i tvivl om, hvorvidt selve huset/kassen er stor nok. Hvor stor (gulvareal og højde) bør selve huset bør være til 3 Isa Bown? Og er det nødvendigt, at mad, drikke og æglægnings-kasse er inde i huset eller er det tilstrækkeligt, at det er inde i den (delvist) overdækkede hønsegård? Jeg planlægger at bruge den nu afdøde kanins transportkasse til æglægnings-kasse (i hvert fald til en start) og den kan jo placeres forskellige steder. 

Venligst
Nanna

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsehus
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2017, 11:03 »
Nanna, du skriver ikke hvor stort kaninhuset er, heller ikke om højden. De fleste høns foretrækker at sidde på en siddepind til natten. Mine sidder ca 120 cm over gulvet. Redekassen samt mad og drikke bør være i  huset. Mad og drikke kan evt. stå i gården under overdækningen i dagtimerne, men skal tages ind til natten, ellers er der stor risiko for rotter. I øvrigt skal foder opbevares på betryggende vis f.eks. de kraftige blå tønder med låg.
Redekasse skal være i huset, for hønsene lægger sommetider æg rigtig tidligt om morgenen
En ting du også skal tage i betragtning er, at vi jo kan risikere at skulle holde hønsene under tag i tilfælde af et nyt udbrud af fugleinfluenza. Hen over vinteren har vi skullet holde hønsene under tag i 5 måneder.
Vil dine høns få mulighed for at gå frit ind imellem? De kan da overleve på 15 m2, men det er jo et trist hønseliv. Jeg har selv flere stammer og derfor pt tre haner, Mine er ude på skift hver tredje dag, hvor de har omkring 5000 m2 mest græs, men også buske, frugttræer og et levende hegn. Desværre kan de ikke gå ude samtidig, for så slås hanerne, selvom man skulle mene, der er plads nok. Når jeg ikke skal samle rugeæg, går alle hønsene frit hver dag, mens hanerne er ude på skift. Det er lidt bøvlet ved aftenstide, hvor jeg skal bære hønerne rundt til deres egne rum, for at de har plads nok  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk