Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man lægge daggamle gæslinger til en gås som ruger?  (Læst 3587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maria190909

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Hej,
Jeg håber at I kan hjælpe mig.

Jeg har et gåsepar hvor gåsen kun ruger på sine æg ind-i-mellem. Det har hun nu gjordt i en 2 måneder og æggene klækker ikke.
Er der nogle der har erfaring med at lægge daggamle (udrugede) gæslinger ind i hendes rede?
Vil hun tage sig af dem?

BH Maria

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Kan man lægge daggamle gæslinger til en gås som ruger?
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2017, 07:58 »
Er du sikker på, at hun er begyndt at ruge? Lægger hun stadig æg?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline maria190909

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Kan man lægge daggamle gæslinger til en gås som ruger?
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2017, 09:39 »
Hej,
Det er noget tid siden hun er holdt op med at lægge æg.

jeg har taget nogle af æggene ind og har forsøgt at udruge dem(dog uden held endnu)
Den ene dag ruger hun og den anden ikke.-nogle gange blot nogle timer?
Jeg tænker at hun måske ikke helt har lært/forstået hvordan hun ska gøre?
Hvad tænker du?

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Kan man lægge daggamle gæslinger til en gås som ruger?
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2017, 20:43 »
Hvor gammel er hun? Hvis hun kun er et år gammel, er det meget normalt, at hun ikke har helt styr på rugning. Så er der god chance for, at hun er meget bedre næste år.

Ellers er de fleste gæs gode til at ruge, men du kan jo have været uheldig og have fået en undtagelse. Den rugning, du beskriver, kommer der i hvert fald ikke gæslinger ud af.

Det er muligt, at hun vil acceptere daggamle gæslinger, og/eller at gasen vil. Hvis de begge er helt unge, er det dog ikke sikkert, de ved, hvordan de skal passe ordentligt på dem. Så kan du i stedet vente, til gæslingerne er varmefri, sætte dem i en indhegning ved de voksne og lade de voksne gradvis vænne sig til dem over et par uger.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline maria190909

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Kan man lægge daggamle gæslinger til en gås som ruger?
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2017, 20:57 »
Tak for dine råd- det var dejligt at du tog dig tid til at svare mig:0)

Jeg vil gøre som du skriver-og så krydser jeg fingre for at der er bedre held næste år med det unge par:0)
Bh herfra

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kan man lægge daggamle gæslinger til en gås som ruger?
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2017, 06:50 »
Gennem en årrække tog min avlsgase sig af daggamle gæslinger. Han modtog mig på gårdspladsen, når jeg kom hjem med de nye ællinger og gæslinger. Efter at have sat dem i hver sin box i stalden (ællingerne for sig og .....) gik jeg ind og tog en kop kaffe.
Når jeg kom retur til stalden, stod gassefar og talte med ....ja rigtigt ----- med gæslingerne. Derefter var de hans ansvar. Han blev aldrig selv far - uvis af hvilken grund, for han havde som regel 2 gæs. Men han var formidabel til at passe andres  ;D