Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk forlod reden  (Læst 3030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Skruk forlod reden
« Dato: 14 Maj , 2017, 15:28 »
Hej

Jeg har haft en høne, som hver dag fløj ud af hønsegården - lige da jeg skulle til at stække hende opdagede jeg, at hun havde samlet æg sammen under vores shelter.
D. 23 april lage hun sig så på æggene, og på trods af der var lidt mange, har hun lagt trofast de sidste tre uger.

Her til morgen, efter at komme hen og spise foran hønsegården, har hun så endnu ikke gået tilbage til reden. Det er heldigvis en dejlig varm dag, særligt under sådan en shelter med tjæretag, men tør nu ikke vente længere.

Har ikke mulighed for at skaffe en rugemaskine, men mindes at have læst man i nødstilfælde kan ligge æggene under et hårdt opvredet viskestykke og varmelampe - er der nogen som har nogle erfaringer med dette?

På forhånd tak :)
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skruk forlod reden
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2017, 18:22 »
Jeg har kendskab til et par tilfælde, hvor varmelampe og et fugtigt viskestykke har klaret de sidste dage af rugningen, når en skruk er gået af reden. Det helt afgørende er, at temperaturen under varmelampen IKKE på noget tidspunkt må komme over 38 grader
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Sv: Skruk forlod reden
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2017, 20:09 »
Okay, har haft gang i lampen i et par timer nu og temperaturen ligger rimelig fast på 31, - er det nok? :)
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skruk forlod reden
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2017, 20:24 »
Nej - den skal meget gerne op på 37,5 grader - kan du sænke lampen lidt ned mod æggene? men kan du ikke ramme den rette temperatur, så hellere en lidt for lav temperatur - som tidligere skrevet så må den ikke komme over 38 grader
« Senest Redigeret: 14 Maj , 2017, 20:26 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Skruk forlod reden
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2017, 21:35 »
Du må kunne høre kyllingerne i æggene, når det er så tæt på klækningen - kan du ikke det, er det måske derfor hønen har forladt dem. Der er ikke kyllinger på vej.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Skruk forlod reden
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2017, 08:40 »
Jeg tænkte lidt det samme som dig Hans-Kurt :)

Hvis hun har haft mange (læste i din profil med måske 27 kommende kyllinger) - hvis det er en høne der har haft så mange æg, så tror jeg ikke hun kan holde dem alle varme, og så går de til under vejs. Har du lyst æggene igennem for at se om der er liv? Hvis du har en led lommelygte og holder den op mod den runde ende af ægget, er det let at se om der er liv i æggene. (Lettest i et mørkt rum.)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte