Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: populære racer  (Læst 4561 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
populære racer
« Dato: 27 ſeptember , 2016, 13:32 »
Som overskriften siger, hvilke racer er mest populære og eftertragtede af have hønsene holdere. Lidt baggrund for mit spørgsmål : jeg har i mange år haft race høns, alle årene har det været orpington og som regel en race eller to mere, overskydende kyllinger har altid været nemme at afsætte, og nu vil jeg så prøve kræfter med endnu en race, og her skal overskydende kyllinger også være til at afsætte. Ja, det giver et lille økonomisk overskud, men det er også for at sælge gode race høns så der måske bliver solgt lidt færre hybrider til baghaverne.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: populære racer
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2016, 18:03 »
Vi får mange henvendelser i vores klub somme tider og det er for det meste racer som Silkehøns, Orpington, Dværg Kochin, Araucana, Faverolles og Maran de fleste spørger efter samt Sussexhøner ikke at forglemme.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: populære racer
« Svar #2 Dato: 27 ſeptember , 2016, 20:40 »
Mit indtryk er at Sussex og Wyandotter ligeledes er meget populære, især blandt begyndere. Jeg holder endda selv Sussex.
Dværgwyandotter er nok dem der er allermest populære, der er virkelig mange til salg hele tiden. Maran er vist også begyndt at blive moderne, især det at have en blandet flok, der giver mange farvede æg hitter - det giver nemlig mange likes på Facebook og Instagram, så det er det folk vil have :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: populære racer
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2016, 22:31 »
Udover de nævnte maran og araucana og EA, tror jeg også at de toppede med højt "hår" ligger i høj kurs pga udseendet. Altså paduaner og hvad de nu hedder de forskellige.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: populære racer
« Svar #4 Dato: 22 Oktober , 2016, 19:31 »
Tak for svarene, flere bud?
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: populære racer
« Svar #5 Dato: 23 Oktober , 2016, 10:22 »
Det er lidt ligemeget, hønekyllinger af stort set alle racer kan sagtens sælges. Så vælg en der tiltaler dig
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: populære racer
« Svar #6 Dato: 02 November , 2016, 13:30 »
Jeg har en blandet flok og afprøver selv lidt forskelligt. Min mand sælger æg på arbejdet. Der er ingen tvivl om at æg af flere farver er et hit. Hos os er det at have både store og dværg høns også et hit - sådan at vi får både store og små æg.

Selv vælger jeg racer efter hvad der passer til os, dvs. Flest gode kombinationsracer til æg og kyllinger (jeg har lidt sussex, skånske blomster, orpington og lidt faverolles blandinger), lidt dværge til at ruge kyllinger ud og lægge små æg (jeg har dværg kochin og lidt blandinger) og så har jeg i år fornyet med nogle EA - naturligvis for at få blå/grønne æg, men også fordi de er smukke høns.  /o

Jeg synes også det ser ud til at der er okay med kød på hanen, så jeg tror jeg beholder ham sammen med de øvrige mellemstore/store høns. Jeg har ellers prøve med både en faverolles hane og en orpington hane, men de træder hønerne for hårdt. Og efter at have slagtet en høne og reddet en anden med TLC, fordi de fik sår ned ad siden efter hanen, ja så er det slut med store haner her. Fordelen ved araucana hanen er også at han vel avler grønlægger høner med min blandede flok (går jeg ud fra?).

Næste år tror jeg at jeg vil forsøge mig med sussex i andre farver end columbia som er den mest almindelige og som jeg har nu. Så kunne jeg også godt have lyst til at prøve nogle maran og wyandotte. Maranen for at få mørke æg og sidstnævnte fordi den er så smuk  ;) jeg vil heller i afvise af prøve med nogle silker eller andre dværghøns. Det kommer lidt an på hvilke æg jeg kan få fat i. Jeg bor i vestjylland og endnu er der ikke særligt mange som sælger racerene rugeæg her - de fleste har enten sussex eller "de brune"...
« Senest Redigeret: 02 November , 2016, 13:35 Fra Maria2aaen »
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster