Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dit bedste trick!  (Læst 6900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Dit bedste trick!
« Dato: 26 Oktober , 2016, 08:47 »
Jeg tænkte at det kunne være fedt at samle nogle af de bedste tricks og gode, kreative idéer vedrørende hønse/fjerkræhold i én tråd.
Jeg skal forhåbentlig i gang med at bygge mit nye hønsehus snart, så jeg søger lidt inspiration.
Billeder osv. er meget velkomne.
Jeg tænker at de tips der kommer ind, kopierer jeg og indsætter i her i første indlæg, så man ikke behøver læse hele tråden igennem, men i princippet nøjes med første post. Måske kan jeg endda finde på at lave en pdf :)

Skyd løs.

Jeg starter selv (billeder må komme senere)

1. Siddepinden er monteret på hængsler, således at den kan klappes ned for nem rengøring.

1.1 Gerdas version: siddepinde med huller i enderne, og så er den lagt ned over dyvler. Det gør at pinden er fikseret, og man kan nemt flytte den uden besvær, når man skal gøre rent.


2. Mine redekasser (som  er bygget af et gammelt klædeskab) er konstrueret så fronten kan vippes ned, og man nemt kan skrabe gammelt redemateriale ned i en spand.

3. Til mit næste hønsehus tænker jeg at bruge nogle spande som redekasser, så man bare kan tømme selve reden over i trillebøren.
« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2016, 08:20 Fra renepaulsen »
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2016, 09:13 »
lyder som en god ide. Det der med siddepindene har jeg selv fået en snedker til at lave (orgelbygger) og jeg skal lige hilse og sige at kun det bedste er godt nok. Han har mange gode ideer. Men indrømmet engang imellem er han ved at drive mig til vanvid med sin perfektionisme.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2016, 09:23 »
lyder som en god ide. Det der med siddepindene har jeg selv fået en snedker til at lave (orgelbygger) og jeg skal lige hilse og sige at kun det bedste er godt nok. Han har mange gode ideer. Men indrømmet engang imellem er han ved at drive mig til vanvid med sin perfektionisme.
Det vil jeg da mægtig gerne se et billede af! Det lyder da som om det er bedre end mit eget princip  /o
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2016, 11:46 »
Hej jeg har lagt billede ind i galleri i egne mapper og mappen hedder Gerda. Jeg ved bare ikke hvor meget du kan få ud af og kigge på dette billede for jeg er bestemt ikke den fødte fotograf og du skal lige vide hvilket arbejde jeg har haft med at lægge det ind. Men en stædig sønderjyde giver ikke sådan op. Jeg kan fortælle det er med dyvler tror jeg nok det hedder i hver ende og så løfter jeg dem lige op vupti og gør rent og ind i igen.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2016, 11:53 »
@Gerda
Det er fantastisk. Det er ikke helt det samme som mit princip, jeg må lige tage nogle billeder af det :)
Har du noget imod jeg sætter det ind i første opslag? Ellers så sletter jeg igen :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2016, 11:57 »
Gør bare det. Jeg er bare ikke så dreven i alt det endnu. Men det kommer nok
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #6 Dato: 26 Oktober , 2016, 11:59 »
Tak, billedet er hermed redigeret og sat ind i første opslag :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2016, 00:03 »
Jeg forstår hverken forklaringen eller billedet ::)

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2016, 08:16 »
@Gok
Billedet mangler måske lidt, da det er taget en anelse tæt på. Læs lige den nye forklaring
1.6 Sølvgrå Sussex

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2016, 09:26 »
Noget jeg er blevet rigtig glad for er at hønsehuset er stort nok til at det kan opdeles. Har et mindre hus til kyllingehus. Når der bliver trangt med pladsen her, tager jeg hønerne + 1 hane fra ( han skal hjælpe hønerne i sammenføringen med de voksne ). De kommer over i de voksnes hønsehus i en del af huset. Afdelingen er lavet med en forside ( bræt forneden og net foroven ) på en ramme, der let skydes ned mellem to stykker træ -fastgjort på væggen - så den sidder fast. Ovenpå lægges rammer med net. Denne afdeling har hønselem og udgang til lukket og overdækket hønsegård. Kyllingerne har deres egen afdeling og hønsene vænner sig til dem - og omvendt. På et tidspunkt bliver kyllingerne lukket ud så de kan gå med de voksne om dagen. Når det efterhånden begynder at ligne en samlet flok fjernes kyllingeafdelingen. Kyllingerne går ind på deres vante sovepladser, de voksne gør det samme og konflikterne er få. Skulle jeg ændre noget skulle kyllingeafdelingen være højere. Den er 50 cm høj - 60 ville være bedre. Det fungerer virkelig godt - ikke noget der var udtænkt fra starten - er kommet til undervejs.

Et nyt ønske-hønsehus ville blive isoleret og der skulle indlægges vand og strøm fra starten.

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2016, 18:22 »
Byggede nyt hønsehus for 1½ år siden, og, det bedste "trick" mener jeg må være at det er så ligetil.
Daglig fodring og rengøring af skidtbrædt samt indsamling af æg tager ca 10 minutter (men, jeg bliver gerne længere  :) )

Jeg fodrer udelukkende udenfor, og, det er kun i vinterhalvåret, de også får vand indenfor (varmeplade under)

På gulvet ligger der easystrø og så er der hampestrøelse ved hønselemmen, hvor det meste fugt er. Siden marts har jeg kun skiftet en gang, og, det dufter stadig af frisk strøelse.  Vi har 15 høns i alt.
Hønselemmen bliver i øvrigt aldrig lukket længere. Der er strøm omkring hele hønsegården - 2 tråde...det virker.

Så det bedste råd jeg kan give er.....lav det ordentligt når du går i gang, så kan du nyde hønsene fra den 1. dag de kommer i det nye hus. God fornøjelse.  /o /o /o ....skal du bruge ideer, eller, se, hvordan jeg har gjort, så sender jeg gerne billeder fra byggeriet.
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2016, 18:24 Fra kaj »
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #11 Dato: 31 Oktober , 2016, 07:41 »
Mit bedste trick er nok (som Kaj rigtigt skriver) at planlægge godt fra starten, d.v.s. stort nok og med lys/strøm. Som strøelse bruger jeg spåner, og da de store sussex går på pind om aftenen, er det nemt at fjerne møg'et med en fejebakke og en håndskovl (af den slags beregnet til kattemøg i en kattebakke). Så vipper jeg klumperne over på fejebakken, tømmer den ind i mellem i en spand (med så stor diameter, at fejebakken kan gå ned i) Evt sigter jeg spånerne i skovlen, eller bruger en såkaldet bær-renser (købt i Biltema, men lignende fås andre steder også: en rund bakke, der er en rist, så spåner ryger igennem, og klatterne bliver tilbage og kan tømmes i spanden. På den måde kan jeg ved at samle hver morgen holde forbrug af spåner og dermed også mængden af affald nede.
Silkerne har ikke forstået det med at gå på pind, de sover i en bunke på gulvet, til gengæld skraber de ikke så meget, og med en løvrive kan det meste møg samles og fjernes.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Dit bedste trick!
« Svar #12 Dato: 31 Oktober , 2016, 07:54 »
En rugekasse med skydelåge - så man indledningsvis kan spærre en skruk høne inde og senere kan linde på døren når man er sikker på at hun ligger fast. Et gammelt grammofonskab eller køkkenskab af en slags kan gøre fyldest her.
Nogle maraner, nogle araucana.