Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Godt råd søges til nybegynder  (Læst 8928 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Godt råd søges til nybegynder
« Dato: 02 August , 2008, 08:05 »
Hej alle sammen.
Er helt nybegynder i det med at have høns, men har altid synes det er så hyggeligt. Så nu har vi i nogle dage knoklet med at lave både hønsehus og hønsegård til de nyindkøbte orpintongtons. Vi har 1 hane, 5 høns og en ubestemmelig kylling  :D.
Vi har brug for et tip til hvordan vi får hønsene til at lægge deres æg i de forsvindingskasser vi har investeret i, istedet for rundt omkring i hønsehuset. Der hvor de kom fra lagde de deres æg i alm. kasser med hø i, men det er jo ikke meningen der skal være det i forsvindingskasser.
Skal vi starte med at lægge hø/halm i kasserne så de ligner deres gamle kasser og så derefter tynde langsomt ud i høet/halmen, eller har i bedre forslag til at "narre" de dejlige damer ? ;D

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #1 Dato: 02 August , 2008, 08:30 »
 <I Velkommen til, du er kommet det rette sted, hvis du har brug for hjælp, for her er de ret søde til at hjælpe hvis de kan.
Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe, jeg har selv forsvindingsreder, som de mine høns nødig bruger, jeg har lagt en plade over hullet og lagt hø ind i reden men lige lidt hjælper det, jeg bruger en gammel kattebakke med hus, og så har jeg et par skuffer som de også gerne bruger, jeg håber du kan bruge dette  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #2 Dato: 02 August , 2008, 09:00 »
Hej Og velkommen til

Jeg er også nybegynder, så kan slet ikke komme med gode råd, men jeg lover dig det er der en del herinde der sikkert kan, og de gør det gerne  ;D
Jeg har ikke fået købt forsvindingsreder endnu, så her startede jeg med en skuffe, og mente jo egentlig godt at de to jeg har der ligger æg kunne klare sig med det, men nej, den ene høne lagde konsekvent sit æg i gården, hvis ikke jeg havde nået at fjerne det første æg inden. Og da mit hønsehus ikke hører til de største så er der ikke plads til det helt vilde. Så nu har jeg sat en stor keramikblomsterkrukke, (de tunge man har udendærs) ind men en masse halm iså de ikke forsvinder helt ned i bunden. De tog dem ikke lang tid at lære at bruge den, allerede samme dag så var den godtaget. Så nu overvejer jeg at skifte skuffen ud med endnu en Krukke, for de fylder ikke helt så meget.

Men til ekspert rådet: er høns virkelig så sippede at de ikke kan ligge et æg, i en redde hvor der allerede ligger et i forvejen? For så skal jeg da have mange krukker når alle damerne bliver voksne  :o
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #3 Dato: 02 August , 2008, 09:07 »
Hmmm....mine høns vil helst lægge æg samme sted. det  dog ikke nemt for dem....for skaden hugger dem lizzå snart de lægger dem. Derfor gruer jeg noget ved at læse om hvor svært det er at få pyllerne til at bruge forsvindingsreder. Det havde jeg ligesom satset på skulle være løsningen på skadeproblemet  :-\
Med venlig hilsen Søs

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #4 Dato: 02 August , 2008, 09:43 »
Hmmm....mine høns vil helst lægge æg samme sted. det  dog ikke nemt for dem....for skaden hugger dem lizzå snart de lægger dem. Derfor gruer jeg noget ved at læse om hvor svært det er at få pyllerne til at bruge forsvindingsreder. Det havde jeg ligesom satset på skulle være løsningen på skadeproblemet  :-\

Er stadig lidt spændt på et godt råd om forsvindingskasserne, eller om jeg også skal til at finde skuffer og blomsterkummer frem  ;D

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #5 Dato: 02 August , 2008, 09:53 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #6 Dato: 02 August , 2008, 09:59 »
Prøv rådene her først
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1818.0.html

Hej Finn.
Tak for dit link, det hjalp lidt. Tror jeg vil prøve at "snyde" damerne med at ligge lidt halm ind i kasserne og så se om det hjælper  ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #7 Dato: 02 August , 2008, 10:58 »
Hvorfor vil du gerne have forsvindingsreder? Mine har nogle hjemmebyggede reder, som de gerne bruger, og de har ikke noget imod hvis der skulle ligge et æg eller to i forvejen. Det er nu sjældent, for jeg er stadig så meget nybegynder, at jeg tjekker æg mange gange om dagen  :-[
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #8 Dato: 04 August , 2008, 11:15 »
Faktisk vil de helst lægge deres æg sammen med nogle der i forvejen ligger.

Men byg dog en lille kasse med låg, hvor de kan kravle ind ad siden, og stil den i en mørk krog, så den ser sikker og tryg ud. Skaden kravler vel ikke ind ad hønsehullet...

Lægger de forresten ikke deres æg inde i huset?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #9 Dato: 04 August , 2008, 14:33 »
Faktisk vil de helst lægge deres æg sammen med nogle der i forvejen ligger.

Men byg dog en lille kasse med låg, hvor de kan kravle ind ad siden, og stil den i en mørk krog, så den ser sikker og tryg ud. Skaden kravler vel ikke ind ad hønsehullet...

Lægger de forresten ikke deres æg inde i huset?

Jo de lægger deres æg inde i huset.
Siden jeg skrev spørgsmålet forleden dag, har jeg prøvet at lægge hø ind i forsvindingskasserne og det virker, men der er stadig æg på gulvet også, lige ved siden af rederne  ::)
Forsvindingskasserne købte jeg inden hønsene, ville gøre det så godt og tænkte at det der stod med at æggene så var rene, lød fornuftigt. Men de æg de allerede har lagt har nu set fine ud og set i bagspejlet kunne jeg lige så godt have fundet et eller andet på genbrugspladsen som kunne have fungeret som rede  ;D

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #10 Dato: 04 August , 2008, 14:49 »
Hej og velkommen til  :D

Jeg syn's, du skal droppe den der forsvindingsrede og lade hønsene "nyde" æglægningen og den der småpuslen bagefter. Kan ske at der ind imellem vil være lidt snavs på æggene, men så er det bare om at bruge de æg først.

Og så må jeg altså lige spørge til din smukke hund  <D Er det en cockerspaniel/islandsk fårehund??? Den ligner ret meget en IF'er.
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #11 Dato: 04 August , 2008, 22:09 »
Hej og velkommen til  :D

Jeg syn's, du skal droppe den der forsvindingsrede og lade hønsene "nyde" æglægningen og den der småpuslen bagefter. Kan ske at der ind imellem vil være lidt snavs på æggene, men så er det bare om at bruge de æg først.

Og så må jeg altså lige spørge til din smukke hund  <D Er det en cockerspaniel/islandsk fårehund??? Den ligner ret meget en IF'er.
;D ;D Det er en eurasier, en forholdsvis "ny" race her i Danmark. En dejlig hund, utrolig nem at opdrage, en rig god begynderhund og bestemt ikke den sidste af den race her i huset.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #12 Dato: 05 August , 2008, 08:15 »
Nåhh - jeg fik vist ikke læst din signatur ordentligt  <G

Skøøøn hund, jeg kender dem godt. Eurasier er helt klart et af de alternativer, jeg har i baghovedet, når jeg engang (om forhåbentlig mange, mange år) ikke har mine IF'er mere.
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #13 Dato: 06 August , 2008, 19:23 »
Vores skadefamilie hopper lystigt ind ad hønsehul og andehus. Burde kunne få 6-7 æg om dagen.....er heldig at finde 1-2 æg hver anden uge. Er eddersur på de skader !
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Godt råd søges til nybegynder
« Svar #14 Dato: 06 August , 2008, 19:43 »
Ja, man kan da sige de lever op til deres navn: skader
Vi har solsorte, der hopper ind i hønsegården, fordi de synes det er et godt madsted. Omvendt drøner vores høns rundt under diverse foderautomater og foderbrædter til de vilde fugle, for her finder de en masse godt, jeg tror vi har meget mindre spild, efter hønsene er begyndt at rydde op :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk