Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fjerpilning og kannibalisme  (Læst 4381 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
fjerpilning og kannibalisme
« Dato: 13 August , 2017, 10:14 »
Hej alle

Har købt 3 Wyandotter kyllinger på 17 uger, som vi, dumme som vi var, købte selvom de var pillede og ingen hale og rygfjer havde. Vi fik at vide af sælger, at det var de hanekyllinger de havde gået sammen med, der havde pillet dem sådan. Og dumme som vi yderligere var, satte vi dem sammen med 3 voksne Lohmanns Brown. Lad mig sige med det samme, at vores Lohmanns er vi meget glade for, de er mega tamme og sjove. Bare hvis nogen lige rynker på næsen af dem. Men alle 6 blev samtidig sat i ny hønsegård og hus, men det der kannibalisme og hakken fortsatte de 3 nye Wyandotter imellem. Især den ene var slem. Vi forsøgte at skille dem ad i flere timer ad gangen så de nye kunne få fred. Vi har smurt dem med patsalve og sprayed dem med Fed-Pick (puha det lugter fælt), men det var lige som det ikke rigtig hjalp. Vi har også givet dem noget særligt proteinrigt pulvermad sammen med fuldfoder, men de stakkels kyllinger var vist meget bange. Så tog vi konsekvensen og flyttede de gamle Lohmanns ned i det gamle hønsehus og nu ser det i hvert fald ud til, at de nye er blevet mere rolige og krykker ikke sammen i den ene ende af hønsegården. Om de holder op med at hakke, må tiden jo vise. Og hvis ikke, hvad gør vi så? Og på et tidspunkt skal de jo sammen med de gamle igen. Og hvad sker der så? Har læst her i forum (vist en der hedder Ina), at Lohmanns Brown ikke er gode sammen med andre - hvilket måske er korrekt, da de jo ligesom "ejer" os mennesker. Sådan så det i hvert fald ud en dag, en af de gamle havde været efter de nye, så kom den gamle tilbage til mig og de nye kunne lige vove på at nærme sig mig. Men hvad søren gør vi? Vi er som sagt glade for de der Lohmanns Brown og har på sigt ikke lyst til at have 2 hønsehuse/gårde. Det gamle er lille med dårlig plads, så det er slet ikke optimalt. Skal vi aflevere de nye til sælger og bede om nye høns med fjer på eller evt. få pengene tilbage, hvis hun ikke har flere høns, eller findes der en metode? Synes det er hårdt at se på, at de nye er så bange. Vh Jane.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: fjerpilning og kannibalisme
« Svar #1 Dato: 15 August , 2017, 10:51 »
Det er et stor problem når de har lært at pille fjer. Det eneste der hjælper her er at skille dem ad og have dem for sig selv i en stykke tid indtil fjerene er voksed ud igen, men så alligevel kan det opstå igen når de skifter fjer til efterår og ser lidt piggede ud. Jeg har også prøved med at sprøjte de der ildelugtende væsker på dem men det hjælper kun i nogle timer så starter de igen. Så det er nok bedst at klæge til sælgeren.
Bange er de fleste kyllinger i starten, især når de skal være sammen med fremmede høns som er større end dem selv.. Hvis du får nogle nye er det bedst at have dem lidt for sig selv i en par dage, ved siden af de andre, så at de kan se og høre dem men er i sikkerhed for hug.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Jane V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: fjerpilning og kannibalisme
« Svar #2 Dato: 15 August , 2017, 12:06 »
Hej Anneke

Mange tak for et godt indput. Vi var bare så naive og tro, at hvis både nye og gamle høns kom i en ny gård og nyt hus samtidig, havde ingen ejerfornemmelse for tingene, men nix. Vi havde en "løbegård" som vi satte ind i den nye hønsegård, som vi satte de gamle ind i, når de blev for stride ved de nye. Men det var jo de nye som hakkede og pillede hinanden, ikke de gamle der legede kannibaler overfor de nye. De fik bare nogle hug. Vi har nu sat de gamle høns ind i den gamle hønsegård, altså skilt dem ad helt og så er planen at prøve at føre dem sammen, når de nye har fået deres fjer og er blevet lidt ældre. Vi vil prøve med en gammel høne ad gangen i nogle timer, så to høner og til sidst 3, hvis det går godt. Hvis ikke, er planen at sælge de nye høns sammen med den gamle hønsegård, og så bare have de 3 gamle til de ikke kan mere, og så til den tid købe det antal høns fra samme kuld i det antal vi ønsker os. Vi tror de nye høns har været stressede, for vi synes ikke de hakker og piller hinanden mere, og deres fjer er ved at gro ud, men vi har nok mistet lidt troen på, at vi kan sætte nye høns ind til de gamle. Og man læser jo så meget, både at Lohmanns Brown er hårde ved nye høns, men også at de er så søde ved de nye, så hvad passer. Vores vil nok have svært ved at acceptere nye, da de bare er så tamme og mener al mad der kommer fra menneskehænder (altså guf) tilhører dem. Og vi holder jo så meget af de der tamme sjove høns selvom det er industri høns og ikke fine racehøns. Nu får vi se - men du har nok ret i, at har de først lært det der pilleri, så er der risiko for tilbagevenden af det uvæsen. Venlig hilsen Jane

Offline kbi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: fjerpilning og kannibalisme
« Svar #3 Dato: 16 August , 2017, 14:55 »
Høns har et meget strengt hieraki. Med tiden, når du lærer dine høns bedre at kende, vil du opdage hvem der er hvor i hierakiet. Det er sådan de er, og jeg synes det er lidt spændende at følge med i.
Nye høns, og en ny hane for den sags skyld, vil altid have det lidt svært i starten, men så bliver de nye placeret i hierakiet og tingene går sin vante gang.
Jeg oplever at den høne der er nederst i hierakiet, kan blive endda meget tam.
Karsten

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: fjerpilning og kannibalisme
« Svar #4 Dato: 16 August , 2017, 23:16 »
Når de nu får fjer er der håb endnu. Din plan med at sætte en af de gamle ind for en par timer duer ikke. Høns har en hierarki som skal etableres hver gang de møder en ny så det duer ikke med at tilsætte og fjerne. Men det er godt at vente lidt. Jeg har altid to flokker som skal føres sammen gående ved siden af hinanden i en stykke tid. De kan se og høre hinanden men er adskilt med trådhegn. De kan også godt slås lidt gennem hegnet, men det holder hurtigt op igen. Efter en uge eller to lukker jeg dem sammen på en tidspunkt hvor de lige har fået foder, og de får lidt ekstra godt med det samme. Så plejer der ikke at sker mere end en enkelt hug når nogen står i vejen. Jeg gøre det også med haneflokker, så mon ikke det går med din høns.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Jane V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: fjerpilning og kannibalisme
« Svar #5 Dato: 25 August , 2017, 15:34 »
Hej Anneke
Nu var de ved at blive så fine og så i går opdagede jeg, at den ene sølvrandede havde mistet nogle af de nye fjer, åhh - så bliver man godt nok træt af det. Det er den anden sølvrandede der piller. Jeg har så set, at den der hakker fjer af den anden spiser den fjer hun har pillet af, hvorfor? Nogle siger at de mangler protein (udover det kan være dårlig vane), men jeg har ledt og ledt efter proteinrigt foder, men synes ikke jeg kan finde noget over knap 15% protein, udover kyllingefoder til 0-8 uger gamle kyllinger. De er nu 19 uger gamle og burde vel kunne nøjes med alm. fuldfoder.
Så skriver du, at man kan sætte to sæt høns sammen ved at adskille dem med et hegn, men hvad med når de skal i seng i huset?

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: fjerpilning og kannibalisme
« Svar #6 Dato: 25 August , 2017, 21:30 »
Sidste år havde jeg en sløj forkølet høne. Jeg googlede "protein" i kosten. Fandt en god artikel fra "i form" alm mad med mange proteiner... er da værd at prøve... som godbidder😊🐓🌽🍗
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: fjerpilning og kannibalisme
« Svar #7 Dato: 27 August , 2017, 01:25 »
Ja det er lidt af en udfordring. De smager åbenbart godt de der fjerstumper. Jeg har også lige skilled to gamle høner fra som var begyndt igen nu der er mange gamle høns i fældning. Jeg lader dem blive i deres bur indtil de andre ikke har flere pigge. Det er bedst at finde den der spiser fjer og holde dem separat indtil der ikke er flere pigge. De gøre det ikke ved fuldfjerede dyr. Jeg giver dem en ring om benet og ved næste slagterunde overvejer jeg om jeg kan undvære dem.
Jeg ved ikke om proteinmangel er årsagen, men jeg ved at dem der begynder med det altid er tilbøjelig til at begynde igen når de ser pigge på en høne eller hane, de glemmer det ikke. En god protein kilde som de gerne spiser er...hårdkogte æg. Jeg fodrer alle kyllinger op til to måneder med tilskud af hårdkogte findelte æg. De slås om det, men om det er fordi de mangler protein eller det bare smager godt tør jeg ikke sige noget om.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.