Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vindæg...igen, igen, igen  (Læst 3485 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louis0410

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Vindæg...igen, igen, igen
« Dato: 26 Juli , 2017, 14:08 »
Jeg har en Orpington høne på 1 år, som aldrig har lagt andet end vindæg (hun har lagt æg siden slut november 2016. Der ligger troligt et æg kun med hinde hver morgen under pinden, hvor hun sidder og sover. (I løbet af dagen lægger hun sig mageligt tilrette i en af redekasserne - men går derfra uden at have produceret noget (heller ikke vindæg.

I juni lagde hun sig skruk.....Da hun "kom til sig selv igen" - begyndte hun at lægge RIGTIGE æg!! Stor jubel...men nu efter ca 8 æg er vi tilbage ved vindæggene igen. Hun mangler intet i form af vitaminer, foder, skaller, levertran, hønseguf mm...

Måske er hun bare sådan indrettet? Nogen der har et råd/forslag til noget jeg kan gøre anderledes?


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Vindæg...igen, igen, igen
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2017, 16:51 »
Når det er vindæg hun lægger, så er der ikke noget, du kan gøre for at ændre på dette.
Årsagen kan være noget hormonalt - i hvert fald går det for hurtigt i æggelederen.

Det er helt normalt for mange høner at lægge sig til rette i reden - nogle gange i laaaang tid - for så at forladen den tomme rede uden et æg. Jeg har flere, der gør det samme og alle mine gamle høner, der er gået på æggepension, går på reden hver dag og tilbringer gerne mindst ½ time med bare at ligge, klukke lidt og kaste halmstrå over ryggen.

Nyd hende som hun er. Jeg har en meget selvbevidst og super frisk araucanahøne, som har lagt èt æg, siden jeg fik hende i maj 2015, men hun ligger skam på reden hver eneste dag i en times tid og optager pladsen for andre, der virkelig trænger til at komme af med et æg.
« Senest Redigeret: 26 Juli , 2017, 17:16 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Louis0410

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Vindæg...igen, igen, igen
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2017, 09:31 »
Hej Helle

Tak for dit in put. Jeg tænker det samme,- at sådan har naturen indrettet hende. Hun er vores absolut festligste indslag i hønsegården. Utrolig tam, tillidsfuld og sjov. Hun får lov at tilbringe dagene som hun vil,- og hvis det betyder, at hun ligger og krydrer røv og hygger sig i en redekasse mens andre står i kø,- ja så må det være sådan  :) :) :)

Æggene må de andre damer så levere :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Vindæg...igen, igen, igen
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2017, 09:59 »
Hun nyder helt sikkert sit liv  /o

I øvrigt er det ganske almindeligt, at vindæg bliver lagt fra sovepinden. Jeg tror det skyldes, at hønerne forveksler en stor påtrængende prut med det bløde æg, så det bliver bare skudt ud med det samme, det kan mærkes -  uden man prøver at finde en rede at lægge det i.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Vindæg...igen, igen, igen
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2017, 07:56 »
Min ene høne fra foråret sidste år lagde også vindæg. Fik høns som 18 ugers i juli sidste år. Hun lagde ikke æg før hen i oktober -november og kun et par gange om ugen og altid vindæg. I dec satte vi lyd i huset og hold da op det satte skub i alle damerne så vi fik dagligt æg fra alle, men stadig vindæg fra hende..🙄 Idag lægger hun helt alm æg- vindæg er helt slut. men vindæg kom helt ind i foråret ja måske tidlig sommer.... så tålmodighed det kommer sikkert... det kommer netop som alm/vind ind i mellem. I starten skrev jeg alle æg op også vind.. men i en periode var de altid gået i stykker, under pind og et par gange i reden🙃så droppede jeg at skrive dem på kalenderen... så kan ikke se hvornår det stoppede...
Tænker den bare var umoden. Nu er hun den største og fineste høne og lægger fine store æg👍☀️😁
Vi prøvede alt- men intet hjalp kun tiden😊
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Vindæg...igen, igen, igen
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2017, 09:26 »
Hvad mener du med at du satte lyd i huset?
Nej jeg driller ikke, er bare nysgerrig.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Vindæg...igen, igen, igen
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2017, 10:59 »
Hovsa.... selvfølgelig. Lys....🤣🤣🤣
Lys fra dec. Til mart tror jeg...😊
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Vindæg...igen, igen, igen
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2017, 11:14 »
Nå ja, selvfølgelig, det burde jeg have regnet ud.

Troede lige at det var et smart trick, jeg ikke kendte  :o