Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Farve bestemme kyllinger.  (Læst 2769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmusmunk

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Farve bestemme kyllinger.
« Dato: 18 Juli , 2017, 22:08 »
Hej.
Jeg er så heldig at to af mine høner sammen har ruget og fået 9 kyllinger.
Er der nogle der vil komme med et bud på farver på kyllingerne. 5 af dem er fra blå Orpington og de 4 andre er fra de to høner på billede og en maran hane.
Har godt læst at blå Orpington kan lave 25%sort 50%blå og 25%splash men de sorte har fjer på ben så tror de er efter min maran.
PS jeg er meget ny med høns så måske det er et meget dumt spørgsmål.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Farve bestemme kyllinger.
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2017, 00:05 »
Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål. Det er da meget relevant, desværre har jeg ikke ekspertise nok til at kunne hjælpe dig, men det er der sikker andre der kan.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farve bestemme kyllinger.
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2017, 06:52 »
Det er korrekt at blå på blå giver sort, blå og spættet (splash) men det kræver at begge forældre dyr er rene i farverne.

Farver på krydsninger er straks værre at sige noget om, hvis man ikke ved hvad de er blandet af og er der også hybrider involveret, så er det endnu svære, da "opskriften" på dem er hemmelig.

Korrekt at dem med fjer på benene er efter maran hanen. Og de kyllinger med gule ben er heller ikke orpington.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmusmunk

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Farve bestemme kyllinger.
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2017, 07:44 »
Super tusinde tak for jeres svar.
Lene når du skriver at den med gule ben ikke er Orpington er det så en regl jeg kan skrive mig bag ørene til senere brug. Eller kan man sagtens få en Orpington med gule ben.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farve bestemme kyllinger.
« Svar #4 Dato: 07 August , 2017, 19:05 »
De forskellige varieter (farver) af orpinton skal have lyse kødfarvede ben, på nær den sorte, blå og splash, som har mørke ben. Så gule ben er helt et no go.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub