Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til første hønsehus  (Læst 3072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bastholdt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hjælp til første hønsehus
« Dato: 18 Juni , 2018, 17:22 »
Hjælp til 1. hønsehus
 
Planlægningen af vores første hønsehus er i fuld gang, og spørgsmålene melder sig på stribe!! Jeg læser og læser herinde, men trænger alligevel til lidt gode råd så here goes.

Planen er 2 højst 3 dværghøns, ingen hane, så vi er på den lille skala (selvom jeg godt kan læse herinde at mere vil have mere, men vores have og min mand er ikke med på ideen :D). Vi har ikke lagt os fast på race – havde tænkt wyandotter men måske jeg ændrer holdning ved at være herinde...
 
Hvad tænker I om nedenstående plan?
 
Hønsehuset:
Jeg kan læse mig frem til, at de færdigkøbte hønsehus er no go, så planen er at inddrage et hjørne af vores eksisterende skur i haven og få bygget et der. Der står pt. en stor 1.000 liters tank som skal fjernes, men så er det planen at bygge et hus på stolper derinde under halvtaget, som er der i forvejen. Det kommer til at måle ca. 1,2 x 1,2 m. Planen er at lave en enkelt rugekasse – er det nok eller skal der være to? Og så en enkelt siddepind med et skidebræt under – tænker sådan en bakke man bruger til vinterstøvler måske kunne bruges? Som underlag tænker jeg sand om sommeren og easystrø om vinteren og så hemexcide? Halm i rugekassen. Og så skal hele den ene side af hønsehuset kunne åbnes, så jeg kan komme til at gøre rent.
 
Er det nødvendigt at male indvendigt? Synes jeg læste noget om øget risiko for mug og andre uønskede ting??
 
Hønsegården:
Jeg kan læse mig frem til, at de skal have mere plads end producenterne skriver, så overvejer lige, hvordan det er bedst, og der har jeg brug for hjælp!
 
Havde egentlig først tænkt hus og overdækket hønsegård, men overvejer nu en mellemting for at give dem mere plads. Hele det hjørne af haven bruges nemlig ikke – der er hæk til den ene side og raftehegn til den anden. Så overvejer om vi skal lave en løsning, hvor der er halvtag over dele af arealet (skurets længde) men ikke fast egentlig gård, idet jeg så bare vil lave hegn/låger for at holde dem væk fra resten af haven og så vil hæk og hegn til naboerne være deres indhegning. Vil det være en god eller dårlig løsning, at der ikke er en fast gård? Hvis huset lukkes af, når mørket sænker sig? Eller skal der helst være faste sider pga. ræve (som vi vist ikke rigtig har i vores område ifølge naboen som har høns), eller hvis vi fx er væk natten over? Tænker den løsning er nem rent byggemæssigt, men måske den ikke går i den virkelige verden?
 
I forhold til at lukke/indhegne hele området så går det ikke, da vi skal kunne komme til hækken og klippe den, ligesom raftehegnet skal kunne vedligeholdes med maling. Så en løsning med hegn helt ud til hæk og hegn går desværre ikke.
 
Vil den bedste løsning være en lukket overdækket gård med udgang til en begrænset areal fx via en lille åbning? Med den begrænsning, at de så ikke altid vil komme ud på det store areal, hvis vi fx er væk en dag eller to?
 
Mad og vand:
Tænker både mad og vand skal hænges op, så det forbliver rent. Skal det være ude eller inde og afhænger det af, om hønsegården er lukket eller åben? Nu skal vi jo ikke have så mange, så hvad skal volumen være på eventuelle beholdere?
 
Håber min beskrivelse giver mening og I har tid og lyst til at hjælpe en nybegynder i gang!

Mange hilsner fra
Rikke
« Senest Redigeret: 18 Juni , 2018, 17:28 Fra Bastholdt »

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Hjælp til første hønsehus
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2018, 09:25 »
Der er sikkert 1000 måder I kan sammensætte en rigtig god løsning på. Men som jeg ser billederne ville jeg inddrag hele det område hvor tanken står til hønsehus. Læg fliser i bunden, samme brædder på siderne som resten af skuret (tror ikke det betyder noget om der males indvendigt eller ej - der skal under alle omstendigheder sikres at der ventileres så der ikke dannes fugt) en dør i og evt et vindue (evt. 2 døre - en "til det fri" og en mellem hønsehus og gård - denne kan evt. bare være en lille lem). Så får I et godt stort hus hvor der er plads til redekasser (en er nok - to er bedre), siddepinde, fodder og vand mm. Derudover får I mulighed for fuld ståhøjde hvilket virkelig er en god ting når der skal gøres rent, hentes æg, påfyldes fodder og vand.

Raftehegnet kan fint være den ene side af en hønsegård og det kan hækken også. Hækken er bare ikke rævesikker - ligesom hønsene sikkert også kan finde et hul. For at sikre mod at hønsene kan stikke af kan der evt. "bare" rulles et plasthegn ca. 100 cm i højden langs hækken - det kan så også rimelig nemt rulles væk når der skal klippes hæk.

Den bedste hønsegård er selvfølgelig en hvor der både sikres mod ræve (fliser en ½ meter ned i jorden eller fliser / net ½ meter vandret ud fra hønsegården). Der kan sikres mod rotter ved at bruge voliernet (det sikre også mod at små kyllinger kan forvilde sig ud). Og så endelig vil den bedste hønsegård være overdækket - som minimum med net der sikre at både ræv og rotter kan holdes ude - men endnu bedre med gennemsigtigt fast tag der sikre en tør hønsegård. Overdækningen er også vigtig ifm. fugleinfluensa hvor hønsene ellers ikke må komme ud.

Hvis I laver et stort hønsehus kan 2-3 høns sagtens gå en 2-3 dage uden at komme ud - men du vil formentlig hurtigt syntes at det er synd for dem og gøre alt for at få dem lukket ud ;o)

Mine 5-7 høns af store racer har et hønsehus på ca 5m² i fuld ståhøjde, 2 siddepinde, en redekasse, fri adgang til fodderpiller i rottesikker beholder (holder ca. 14 dage), 15l vanddispenser (holder mere end en måned). Hønsegården på 5m² er ræve- og rottesikret samt overdækket. Låge mellem hønsehus og -gård er altid åben (kun når det er rigtigt koldt er der kun en lille lem åben) og hønsene kan frit gå mellem hus og gård. Hvis det ikke var fordi jeg skulle hente 4-6 æg hver dag kunne hønsene sagtens klare sig uden mig i + en uge :o) Når jeg kommer hjem fra arbejde og i weekender får hønsene lov til at komme ud i haven - det er de rigtig glade for men det er hårdt for haven når det bare er en almindelig villahave på et par hunderede m².

Jeg fik nok ikke svaret på alle dine spørgsmål - men du fik sikkert noget at tænke over ;o)

Som skrevet herinde mange gange før - man kan kun bygge for småt ;o)

I bliver helt sikkert glade for at have høns - held og lykke herfra.

John

Offline Bastholdt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hjælp til første hønsehus
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2018, 11:26 »
Hej John

Mange tak for dine input  /o

I forhold til selve hønsehuset kan jeg godt se det med at få fuld ståhøjde. Min tanke var dog, at udnytte pladsen bedst muligt og give dem et sandbad inde under huset. Og så skulle højden også hjælpe med at holde rotterne væk, som jeg lige har læst? En del af hønsehus vil nemlig være ud til det "fri" og ikke ind til hønsegården. Har højden af huset betydning for hønsene eller er det bare en rar arbejdshøjde for de to-benede? For tænker at et hus i højden er ok at arbejde i hvis der er låge ind fra siden.

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Hjælp til første hønsehus
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2018, 15:03 »
Mht. ståhøjden er det nok mest for vores skyld - men et større rumfang vil altid give et bedre "indeklima".

Rottesikring pga. placering på stolper tvivler jeg på med mindre der direkte laves en "rottespæring" eller stolperne evt er af galvaniserede rør (smurt med olie ;o)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjælp til første hønsehus
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2018, 17:39 »
Jeg vil lige indskyde, at det er ikke nødvendigt at male hønsehuset indvendigt, men du og hønsene vil blive meget glad for et kalket indvendigt hus. Kalken er det bedste middel til at undgå de forbandede blodmider, som hærger i rigtig mange hønsehuse
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14