Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Engle vinger hos ænder  (Læst 6056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tmaokj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Engle vinger hos ænder
« Dato: 11 ſeptember , 2018, 15:59 »
nogen der ved hvorfor enkelte ænder får englevinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Engle vinger hos ænder
« Svar #1 Dato: 11 ſeptember , 2018, 18:32 »
Er det når en vinge - eller en del af samme - stritter lige ud i luften når anden ellers har lagt vingerne ind til siden ??, for er det det, er det en gen-fejl, som jeg tror er pga indavl.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Engle vinger hos ænder
« Svar #2 Dato: 11 ſeptember , 2018, 21:42 »
Min andrik har en engelvinge, men han overlevede hos sin tidligere ejer. fordi han er så rar. Han er nu blevet far til over 60 ællinger, og ikke en eneste har haft eller har engelvinger.
Det kan godt være, at det er arveligt, men der må også være andre forklaringer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Engle vinger hos ænder
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2018, 06:06 »
Det er en kombination af ænder der er genetisk disponeret og så fodring med for højt proteinindhold. Begge dele skal være der for at der kommer englevinger
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Engle vinger hos ænder
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2018, 11:49 »
Efter at have haft moskusænder og svanegæs i mange år er det min opfattelse at englevinger opstår af ydre omstændigheder, som nap af andre dyr i vingespidser lige når den er under udvikling, pga kedsomhed i nattelogiet eller badning i små baljer, hvor dyrene slår med vingespidserne mod kanten, badning er ofte voldsom og svømmefuglene bliver ret så ophidsede.  Sidste år( regnfuld sommer) fik mine svanegæs 19 gæslinger, hvoraf ingen, så vidt jeg ved, har fået skaden, iår (tør sommer med megen badning) er der 4 gæslinger med en eller begge vinger knækket, næste hold gæslinger holdt jeg i stalden til vingerne var groet halvvejs ud og de har ikke fået englevinger. Så jeg hælder ikke til teorien om genfejl eller protein.

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Engle vinger hos ænder
« Svar #5 Dato: 07 Januar , 2019, 00:27 »
En lille sidenote fra min side - og måske lidt off-topic.

Da jeg var knægt havde jeg en undulat - som ikke var født med englevinge. Den fik dog en enkelt englevinge efter at være fløjet ind i en forhindring (læs: den brækkede vingen på en måde, så den ikke kunne flyve). Den havde dog et langt og godt liv efterfølgende.

Så tænker, at Torsholt har en pointe. Det er formentlig hyppigere pga. ydre omstændigheder, der er årsag til englevinger, og ikke gen eller protein. Ænder kan jo være en del voldsomme med vingerne, når de bader eller bare lige skal lufte dem.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Engle vinger hos ænder
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2019, 19:08 »
Jeg har aldrig haft dyr med englevinger men i år havde jeg en flok moskusællinger som kom i samme gruppe med lidt ældre dyr. Jeg så faktisk at de lidt ældre tog de unge i vingespidse og de kom på et eller andet måde ud af led. Jeg kunne ikke redde dem alle men nogle af dem kom tilbage på pladsen når jeg hev lidt i dem. Så jeg mener også at det er en skade som de får af vold udefra, i sted for at det er foder eller arv.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Engle vinger hos ænder
« Svar #7 Dato: 10 Januar , 2019, 10:05 »
Sikke mange gode indlæg der er kommet på dette emne. Der er tænkt tanker og foretaget observationer som er rigtig gode og sikkert helt rigtige. Jeg erindre også, at der var en del hiven og sliden i de små vinger, da ællingerne/gæssene var små, så måske det er en skade vingerne fik der og ikke en gen fejl. Det giver grund til eftertanke og ny viden til følge, tak for det  /o 

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 233
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Engle vinger hos ænder
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2019, 13:22 »
 
Min andrik har en engelvinge, men han overlevede hos sin tidligere ejer. fordi han er så rar. Han er nu blevet far til over 60 ællinger, og ikke en eneste har haft eller har engelvinger.
Det kan godt være, at det er arveligt, men der må også være andre forklaringer.


Nårh, det er jo Strit-vingen du skriver om, Marie.
Sikke dygtig han har været :)

For Strit var nemlig ælling her hos mig, men begyndte at pille sine jævnaldrende. Så han blev buret inde med lidt ekstra startfoder, da det med fjerpilning tit sker for mig/ællingerne, hvis jeg går for brat fra start- til voksefoder, altså ned i protein. Og resultatet for Strit blev, at han faktisk holdt op med at pille fjer (det lykkedes nemlig sjældent at få dem til at glemme det igen) (- og har vist ikke gjort det hos Marie?) men altså udviklede en englevinge.
Og så var han efterårsælling, så han røg ikke med i juleslagtningen men fik lov at gå vinteren over - hvor han altså viste sig at være så uendelig rar, at jeg satte ham til salg - billigt pga vingen. Og så var han så heldig at kunne flytte over til Marie :)

Se det var en god historie  <.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Engle vinger hos ænder
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2019, 10:36 »
Det er nemlig Strit, der desværre faldt død om sidst på efteråret.
Han har aldrig pillet fjer hos mig, han har været sådan en god andrik. Sød ved alle, også ællingerne.

Ja, det var en god historie, der endte brat, men han nåede ikke at mærke så meget, tror jeg.


Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 233
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Engle vinger hos ænder
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2019, 22:24 »
Nåerh, det var synd, og noget tidligt - har lige set, at det var i foråret 16 du hentede ham, så han må have været fra efteråret 15?
Nå, men det vigtigste er, at han fik nogle gode år hos dig :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)