Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?  (Læst 17337 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #30 Dato: 20 Februar , 2010, 09:13 »
@ Christina

Jeg vil da foreslår at du vælge nogle Danske Gæs i enten den grå varitet eller den gråbrogede varitet. Det er dejlige gamle danske husdyr, som trænger til lidt flere opdrættere.
Evt. købe en flok gæslinger også beholde 1,2 til næste år eller flere, istedet for at købe hybrider, som kun er beregnet til at fede op og så slagte.....
En sø er helt klart det mest optimale til både gæs og ænder.

Med hensyn til hegn så skal du have et ordenligt et til geder, evt. dyrehegn med min. 2 eltråde indvendigt, geder er gode og dejlige dyr, men de er meget opfindsomme og nysgerrig.
Angående geder og larm, så skal de IKKE have mad hvergang de lukker munden op, for såååååå.

Også hedder det forøvrigt ged og buk og ikke hunged og hanged   ;D det er forøvrigt KUN bukke der lugter og det er mest i brunstsæsonen.
Geder og kastrater er nok nogle af de få husdyr, som ikke lugter særlig meget...... Men de smager dejligt /o

Tusind tak, Lene! Det var super god info  :)

@ christina
Med hensyn til geder, så kommer der i løbet af marts gedekid her hos os!!
Da vi jo ikke bor så langt fra hinanden kunne du jo komme forbi og kigge?!?

Tusind tak for tilbuddet, det vil vi meget gerne  tage imod! Børnene bliver da ellevilde :)

@ Christina.

Her er lidt om geder :

http://koedged.dk/Publikationer/Kom_godt_i_gang_med_geder_2009online.forside-A.pdf

Super godt link, tusind tak! :)

Hej. Jeg har 1,4 gråbroget landgæs.
De går i en ca 100 m2 indhegning som jeg kan åbne i dagtiden så de kommer ud på en større mark at gå, men denne er ikke rævesikker. Omkring den lille indhegning har jeg har ca 1,7 m højt hegn med rimelig store masker. Det er ikke gravet ned. På ydersiden har jeg 1 række tråd ca 20 cm fra jorden.
Jeg fodre med hvede og havre. Snart skal de også have æglægningsfodder så jeg forhåbentlig får gode æg til foråret som jeg kan ruge ud eller sælge.
Jeg synes bestemt ikke at mine gæs de larmer. De skræbber kun af glæde når jeg lukker dem ud af indhegningen eller de får noget ekstra lækkert grøntaffald.
Jeg har desværre ingen sø men skal ha lavet en lille en så de kan svømme og parre sig i vandet. Sidste år gravede jeg en stor hul og lagde sort plactic i bunden men efter at gæssene havde badet i en time havde deres kløer lavet hul på plasticen og søen var væk  ???
Dejlige billeder fra din have  :)


Sikke god og nyttig info! :) Tusind tak! :)

Christina.

Hvis du ikke er, så bliv CHR registreret. Det skal du for at holde geder.
Så ta'r du børnene under den ene arm, og din bredskuldrede mand under den anden, og ta'r en tur til Gavnø. (40 minutters kørsel) Måske bedst når sneen engang er væk.
Her har vi 4 drægtige bjerggeder, Hvor du, når de har født, godt kan få en ged med børn ned til dig. så kan du se om det er noget.
Hvis ikke, ryger de tilbage i folden her, og er det et hit, beholder du dem bare.
Hvis et af kidene er et bukkekid, vil jeg måske gerne have det når det begynder at vise bukketendenser, og dermed begynder at (dufte) lidt. Men det ved jeg meget mere om når de har født, som vil ske i ugerne: 16 - 17

Vores geder har aldrig haft elhegn, men et solidt hegn i 1,2 meters højde (ikke det der punktsvejset havehegn, men godt solidt flethegn) har holdt dem inde.

Peter, du var lige grunden til at manden sagde ja!!!!!!!!!!!!! :o *p Tusind tak for dit flotte tilbud :) Jeg sender dig lige en PM :)

Vi er i øvrigt CHR-registreret, da jeg blev det i forbindelse med at få registreret mit hønsehold :)
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2010, 09:28 Fra Christina »

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #31 Dato: 20 Februar , 2010, 11:18 »
Ja Christina, jeg har kun Mibbe og hendes veninde for hyggens skyld, de to gæslinger de havde sidste sommer er spist, og jeg satser stærkt på at skulle have et par stykker igen i år.

Det var overhovedet ikke noget problem at fjerne de to unge gæs da de skulle slagtes, Mibbe og veninden gik i haven dagen efter roligt græssende som om der aldrig havde været andre end dem selv her på matriklen.
Jeg måtte holde skarpt øje med min mand da han først indfangede Korsørdamen, men hende genkender jeg straks på pletten på halsen, så han måtte pænt slippe hende igen, jeg ville nu også nødigt spise hende, da hun er ti år gammel ;D og så er jeg helt sikker på at Mibbe ville blive ked af det.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Gæs og Ænder
« Svar #32 Dato: 21 Februar , 2010, 00:03 »
Hej
Jeg ville lige fortælle at jeg købte gæslinger og ælinger samtidig og de havde det lige som en stor flok.
Gasen styrede flokken og gåsen efter og derefter gik andrigger og der efter hun ænderne. Det var en stor blanding af muskus "hvide" ænder og "hvide" gæs.
vores ænder og gæs lukkede vi ud om morgenen og de gik frit indtil 4-5 tiden og gasen "samarbejdede" med mig og vidste lige nøjagtig hvad jeg skulle og det tog højest 2 min.
Min lillesøster sov også lige ved siden af dem og vågnede aldrig.
Så jeg syntes faktisk ikke du behøver vælge....
Min mening med geder er at jeg er fåre menneske og jeg vil helt klart anbefale får, fordi at det slet ikke passer at de ikke kan blive tamme.
De nærmest overfalder mig af glæde når jeg skal ind til dem så nogle gange kan jeg slet ikke komme ind, og derfor heller ikke lukke lågen..
Og så går der en time med det!
Men de er dejlige og man kan bruge uld og kød ig skind og ben.
Så for mig er det perfekt. :)
Emma

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #33 Dato: 21 Februar , 2010, 07:50 »
Velkommen på forum, Emma  :D
Det lyder hyggeligt med din ande/gåseflok.
Mine forældre havde også får, da jeg var barn, og jeg kan nikke genkendende til din beskrivelse af tamme får. Især de lam, der blev flasket op, det var så skønt, at komme ud med flaske med dem, og de stod der og skubbede op mod flasken, men de suttede og nærmest logrede med halen *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #34 Dato: 21 Februar , 2010, 09:45 »
Jeg overvejer stærkt om man ikke kunne have et par dværgfår i baghaven :D

Det ku være så hyggeligt + man kunne få lidt uld til hobby projekter(og samtidigt komme skvalderkålen til livs ;D)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #35 Dato: 23 Februar , 2010, 11:52 »
Hmm jeg er ret glad for ænder og gæs,men geder,vi havde ca 20 på 4 ha de kunne ødelække alt,jeg indhegnede,det ragede dem en skid,det er det eneste dyr der er i tæt famile med en helikopter.Da de havde ødelagt min have totalt,inklusive orchiderer blev de dødsdømt.

                       Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Hej Johanne.
Du kan da købe et par lam af mig!
Jeg har 2 sorte gimmer lam.

Emma