Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder og de sundeste æg  (Læst 4251 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sols

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Foder og de sundeste æg
« Dato: 16 November , 2017, 09:54 »
Et spørgsmål:

Jeg er glad for æg, og en lille smule helsefanatisk  ::) Sååå, jeg kan ikke lade være at tænke på, hvad man kan gøre for at få de sundeste æg ;D Hønsene får udover deres æglægningsfoder hørfrø for omega3, skaller for zink og calcium, hvidløgspulver for helbredet generelt, madrester (genrelt øko, og meget grønt) og i øvrigt spiser de alt hvad de kan finde i haven. Derudover har jeg i tankerne at jeg skal have mig et bed med lægeurter (høns ingen adgang) ved siden af hønsegården. Tænker et bed med oregano op ad selve volieret, da hønsene så selv kan nippe det der vokser igennem hegnet (oregano fungerer på mange måder som naturlig antibiotika, skulle have effekt på både virus, bakterier, og luftvejssygdomme generelt).

Er der andre, der tænker i de baner, og giver I dem andet der er godt for dem?

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Foder og de sundeste æg
« Svar #1 Dato: 16 November , 2017, 11:09 »
Der er lidt læsestof her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21673178

Morsom eller tankevækkende, at laboratoriet, der udførte undersøgelsen tilsyneladende havde indflydelse på æggenes indhold af næringsstoffer.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Sols

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Foder og de sundeste æg
« Svar #2 Dato: 18 November , 2017, 12:43 »
Tak Bente.

Jo, tankevakkende at laboratoriet har så stor indflydelse... Det øger ikke troværdigheden  ;D :D

Offline PeterS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Foder og de sundeste æg
« Svar #3 Dato: 20 November , 2017, 11:17 »
Hele artiklen kan læses her: https://academic.oup.com/ps/article/90/7/1600/1545264.

Artiklen konkluderer:

"In this study, a significant nutritional advantage of eggs produced by range chickens over eggs produced by chickens maintained in cages could not be established, which is similar to the results of Hidalgo et al. (2008). The range eggs had higher fat levels, including for n-3 (13.8 mg/50 g), but this would not be viewed as a nutritional advantage, and, in fact, may negatively affect some functional components of the egg when used in recipes."