Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! flyttede på æg under klækning  (Læst 4018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fam.Lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Dato: 24 Maj , 2018, 10:04 »
Hej alle..  :)

Jeg er igang med at udruge "mit" første hold kyllinger. Jeg har aldrig gjort det før, men har 8 æg under en skrukhøne.
Æggene er 21 dage imorgen.
Idag ser jeg i reden da hønen er ude for at spise, at et æg ligger lidt væk, og det vil jeg ligge hen til de andre. Men så pipper ægget! OG jeg ser at der er slået det første hul.
Men hvad nu?  :-\  Jeg kan ikke huske hvordan ægget lagde. Har jeg total ødelagt det for den nu? Skal jeg være obs på den måske skal have hjælp til at komme ud?

Jeg tænker om den har drejet sig så den skal slå et nyt "første hul" og kan den det? Eller er det lige meget...?  :o

Jeg er så FRYGTELIG fristet af lige at hjælpe den lidt ud.  ::)

Håber på hurtig hjælp...

Hilsen Sara :)
Med Venlig Hilsen
Sara

0.3 Rød orpington
0.1 Tværstribet skovhøne

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2018, 10:47 »
Du lægger ægget, så revnen/det lille hul ligger væk fra underlaget
.... og du skal ikke hjælpe med at pille skal af
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2018, 22:02 »
Helt enig med Helle, nix pille  ;)

Offline Fam.Lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2018, 22:12 »
Jeg piller heller ikke - jeg holder mig i skindet..  ;D MEN, i mellemtiden er en anden kylling kommer ud og jeg kan se tydelig forskel på hinden inde i ægget.
Kyllingen jeg beskrev i første indlæg har nu fået slået mere skal af, men hinden under ægget er mega sejt og tørt. Jeg kan se næbbet hakker og hakker på det, men trænger ikke i gennem.
I æggeskallen fra den kylling der er kommet ud, kan jeg se og mærke at den slet ikke er tør på samme måde.
Nu er jeg jo ny i det her, men har den tørre hinde betydning?
Med Venlig Hilsen
Sara

0.3 Rød orpington
0.1 Tværstribet skovhøne

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2018, 22:27 »
Hvis hinden er meget sej, kan kyllingen ikke hakke hul i den og vil dø, så her må du forsigtig få klippet et hul i hinden, som kyllingen kan arbejde videre på. Måske bliver det nødvendigt med mere hjælp til at komme ud af det æg, når hinden er så svær - men husk - når du hjælper, så må du kun bryde en lille smule skal af af gangen
« Senest Redigeret: 25 Maj , 2018, 05:17 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fam.Lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2018, 00:43 »
Tak for råd Helle, jeg har af to omgange nu taget en lille smule skal af. Hinden er knastør og jeg er virkelig i tvivl om den i sidste ende kan komme ud selv.

Jeg er dog stødt på et andet problem  :-\ Den første kylling der kom ud, har skrukhønen lagt ihjel. Den er simpelthen så flad som en pandekage.  :'(
Hvad sulan er der lige sket der? Er det tilfældigt? Har jeg forstyrret hende for meget? Er hun en dårlig skruk?

Hvordan undgår jeg at det sker med de andre??
Med Venlig Hilsen
Sara

0.3 Rød orpington
0.1 Tværstribet skovhøne

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2018, 05:16 »
Du skal forstyrre så lidt som muligt, men det er jo lidt svært, når der ligger en i reden, der har brug for hjælp. Det sker desværre ind imellem, at skrukken kommer til at træde en af sine kyllinger ihjel. Når "problemægget" er klækket, skal du lade være med at forstyrre skrukken mere og kun kigge på kyllinger, når skrukken går rundt med dem.
Årsagen til at det ene æg er så tørt i hinden kan meget vel være, at det har ligget udenfor skrukkens varme og fugtige mave og ikke fået nok fugtighed i et stykke tid.
Jeg håber, den lille kommer helskindet ud
« Senest Redigeret: 25 Maj , 2018, 05:19 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fam.Lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #7 Dato: 25 Maj , 2018, 07:58 »
Tak igen Helle. Da jeg kom derud her til morgen sad kyllingen fast i ægget i den tørre hinde - den levede men den har en kæmpe udposning - nærmest en stor kugle mellem benene/ud af enden på den :(
Kan jeg hjælpe den, eller skal den aflives?
Med Venlig Hilsen
Sara

0.3 Rød orpington
0.1 Tværstribet skovhøne

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #8 Dato: 25 Maj , 2018, 08:11 »
Det er sikkert blommesækken, den ikke har fået suget helt ind i kroppen endnu. Det ses af og til, hvis der har været problemer med klækningen. Hvis skrukken stadig er villig til at ligge og ruge de sidste æg ud, kan du tage chancen og lade den lille blive liggende under sin mor - det allerbedste vil være, hvis du har en rugemaskine, hvor den kunne ligge i rette temperatur og fugtighed i et døgns tid og få helt ro og fred, indtil blommesækken er suget ind i kroppen.
Jeg kan ikke give dig en garanti for, at kyllingen vil klare den - men er du villig til at se tiden lidt an, så er der en chance
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fam.Lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2018, 08:50 »
Endnu engang tak for svar Helle K.
Kyllingen med blommen blev aflivet, den led meget tydeligt :( .
Men min høne har nu lagt 3 kyllinger ihjel imens de har været på vej ud af ægget :( Hun har kun to levende. Jeg har tre æg tilbage, der idag, lørdag, er 22 dage. De siger ikke pip og er ikke begyndt klækning.
Jeg er bange for hun også ligger de kyllinger ihjel, kan jeg så sent i forløbet smide dem i en rugemaskine istedet? Og så liste dem under hende når de klækket?
Med Venlig Hilsen
Sara

0.3 Rød orpington
0.1 Tværstribet skovhøne

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2018, 12:30 »
Det var da en klodset skruk  :-\ rigtig synd for både kyllinger, skruk og dig :'(

Ja, du kan godt komme æggene i maskinen. Skrukken skal også snart ud sammen med sine kyllinger, så hun vil nok snart forlade æggene alligevel. Herefter må du bare håbe på, at hun vil tage imod de kyllinger der kommer, hvis der kommer flere
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fam.Lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hjælp! flyttede på æg under klækning
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2018, 12:57 »
Ja hun er ekstrem klodset- jeg valgte ellers min skovhøne da jeg netop havde hørt at orpington er klodsede rugehøns. Men sku da have valgt min skrukke orpington :-/

Jeg har lyst de tre sidste æg, i det ene æg kan jeg mærke kyllingen skravle rundt og se kyllingens hoved er ude i luftboblen. De to andre ligner fostre der er gået til for en uges tid siden. De er meget små. Har lagt dem i maskinen alligevel, så må vi se.

Men øv hvor har det været et træls forløb, især når det er min første gang :(
Med Venlig Hilsen
Sara

0.3 Rød orpington
0.1 Tværstribet skovhøne