Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til den nye :)  (Læst 3709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mongkuku

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Hjælp til den nye :)
« Dato: 19 Januar , 2018, 12:35 »
Hej - Newbie Alert :P Jeg undskylder på forhånd de måske dumme spørgsmål som i har hørt 1000 gange MEN...
Jeg er lige flyttet i hus med min lille familie, og der var vi så heldige at have et voliere stående som den tidligere ejer har haft høns i! Og det er jo næsten svært ikke selv at få blod på tanden, dog er min interesse ikke høns, men derimod ænder/gæs. Jeg ved meget minimalt om hvad de kræver af forhold, foder osv.
Derfor tænkte jeg ville spørge nogen lidt mere erfarne mennesker herinde om råd. Jeg ønsker en ande/gåse art som er helt hvid og som er meget tillidsfuld så mine piger og jeg kan nærme sig og "klappe", måske endda tages op?! Er det noget der kan være en realitet eller kan jeg godt skyde en hvid pil efter dette?!

Og til sidst hvor meget tid skal man lægge i hold af fugl?!, jeg tænker at både foderautomat og vandautomat bliver et must.

Tak for tålmodigheden og rigtig god fredag :)

Mvh Morten

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hjælp til den nye :)
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2018, 11:17 »
Jeg har ikke meget forstand på ænder. Men der er ingen tvivl om, de kan blive tamme og til megen fornøjelse, som nedenstående Youtube links viser. Du kan godt få moskusænder som hvide. De er gode til at tage snegle i haven, men bliver til gengæld bliver de voldsom store af en "kæleand" at være.
I det første link kan man se nogle små ænder. Jeg kan ikke huske navnet på art, menen hvis det er dem, jeg tror det er, er de meget "rappende". Det andet link viser vist bare almindelige, forædlede gråænder, der fås i snart sagt alle farver:

https://www.youtube.com/watch?v=kiQL81Sx5Xc&t=330s


https://www.youtube.com/watch?v=aMbROQWPn8E
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2018, 11:22 Fra Margrethe »

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hjælp til den nye :)
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2018, 11:23 »
Nej nu er mystikken da fuldkommen. Først var der ingen link at se, nu er de der! Men det er måske kun her?
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2018, 11:26 Fra Margrethe »

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Hjælp til den nye :)
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2018, 13:07 »
Vi har både ænder og gæs. Så jeg svarer ud fra den erfaring, vi har gjort os.

Til voliere ville jeg under ingen omstændigheder vælge gæs - med mindre de alene lukkes ind i volieren og derefter hus, når det er sovetid.  Gæs skal have plads omkring sig, og de kan blive meget tamme. Men i yngletiden vil nok de fleste racer have et vist temperament. Er man øm om haven, og er der begrænset plads, således at gæssene ikke har et kæmpe areal med græs, de kan afgræsse, så de ikke kommer til at kede sig, skal man være opmærksom  på, at de bider i alt, og jeg mener virkelig alt. Og er man bange for klatter, hvor man skal færdes, skal man ikke vælge gæs.

Til gengæld synes jeg, de sviner lidt mindre end ænder - forstået på den måde, at de ikke snadrer lige så meget, som ænderne gør. Ænderne tager snegle - vi har Campbell-ænder og kejserænder, og især Campbell er fantastiske snegleryddere. Til gengæld er det en sky race, der ikke er egnet som kæledyr, som jeg har forstået, det skal være. Det kunne kejserænderne måske godt være. I hvert fald har vi en enkelt and fra sidste års ællinger, der er så tæt på at være kæledyr, som de kan blive (hos os - vi spiser overskudsdyrene, så der er ikke så meget kæledyr over vort fjerkræ). Men denne ene and er meget tam og kan godt løftes op.  Hverken kejserænderne eller Campbell flyver.

Jeg har hørt - men har ingen erfaring - at moskusænder kan blive umådeligt tamme og er meget sociale. Men andrikken kan blive meget stor, og en fuldvoksen har nogle gevaldige kløer, som man skal være opmærksom på.

Vi havde nogle år Mignon-ænder. De larmer rigtig meget - det er ænderne, som larmer, andrikkerne siger kun meget lave rap-lyde. Det gælder vist de fleste racer - i hvert fald også kejser og Campbell. Vores Mignon blev meget tamme, men er der naboer, der er støjfølsomme, er det nok ikke racen, man skal vælge.

Det er skønt at holde svømmefugle, og det kan stærkt anbefales, men ikke i en voliere, de skal have plads at udfolde sig på. 

Vi lukker vores ænder og gæs i hus hver aften året rundt.

Held og lykke. :)