Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Regler ?  (Læst 4195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chathi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Regler ?
« Dato: 28 November , 2017, 08:17 »
Hej Høns..
Ved ikke om mit spørgsmål hører til her  :o jeg er ny og endnu ikke opstarter med høns, planer til foråret. Mit spg går ud på om der er regler for trivsel af havens? Jeg går daglig forbi en have med høns, og her går ca 15 stk deres indhegning er kun 1/2 m. Høj og rede kasser er sat på siden af indhegningen. .de er under 1/2 m i højden. .dvs ikke plads til siddepinde .."buret" er sat på græsplænen som pt står i vand. Hønsene er dog de sidste dage lukket ud .jeg er en tosse når det gælder dyr..men er der regler og er det bare mig der ikke synes det er optimale forhold. Vh Charlotte +p

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Regler ?
« Svar #1 Dato: 28 November , 2017, 09:22 »
Tror ikke helt jeg forstår hvad du mener???
Måske??? Det du beskriver som deres redekasse er det deres hus hvor de sover??? En redekasse er der hvor de lægger æg- og der skal selvfølgelig ikke være pinde.

Hvis du mener deres hus kun er 1/2 m højt er det selvf. Ikke meget.
I sommer havde jeg kyllinger- fik dem da de var 8 uger.
De gik i et gammelt istandsat kaninbur med stor løbegård. Her var nok 70cm højt, Men dog fint plads til pinde i huset. Måske 20-25 cm over gulvet, det går til små kyllinger, men blev trængt som de voksede op.

Nej det lyder ikke optimalt med lille hus/gård og samt oversvømmelse i haven🤔🙁
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Chathi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Regler ?
« Svar #2 Dato: 28 November , 2017, 10:31 »
Måske jeg skrev lidt vrøvlet 😊 der er ikke noget hønsehus men kun disse små kasser sat på siden ..så ikke mulighed for pinde eller ly for regn medmindre de ligger sig i reden. .vh Charlotte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Regler ?
« Svar #3 Dato: 28 November , 2017, 21:54 »
Tja i dagens Danmark er det tilladt at have 13 høner af hybrid størrelse (ca. 1½ kg.) på 1 m2. og de behøver ikke at have vinduer eller kommer ud.
Så de nævnte høns har sikkert mere plads........
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Regler ?
« Svar #4 Dato: 29 November , 2017, 08:11 »
Der er ingen specifikke regler for høns hos private i haver. Men dyreværnsloven skal overholdes, så de skal have mulighed for ly og læ, så de skal kunne gå i tørvejr.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Regler ?
« Svar #5 Dato: 29 November , 2017, 10:48 »
Hvad med et billede?
Man skal selvfølgelig passe på ikke at hænge nogen ud offentligt, men det er lidt svært at forstå hvad du mener?
Ofte er hønsehuset jo et lille skur/legehus, og det er ikke unormalt at der er sat kasser på siderne, som jo udgør redekasserne.
Mht. højden, så ved jeg ikke hvor meget det reelt betyder, da høns jo er bundlevende fugle og som regel holder de sig nede på jorden. Mine høns bruger primært vingerne til at hoppe op på deres pind, eller for at få ekstra fart på når de løber igennem haven.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Regler ?
« Svar #6 Dato: 06 December , 2017, 14:42 »
Enig i hvad Finn skriver, dvs. i flg. dyreværnsloven skal alle udelevende dyr have adgang til tørt leje og læ. Og de du beskriver som redekasser er nok, er svært at vide.

Du kan ret nemt ringe til 1812 - det er dyrenes beskyttelse. De er rigtig søde og dygtige til at håndtere alle mulige dyreværnssager. Det er frivillige som tager ud og så tager de henvendelse til ejeren, hvor de vil give gode råd om hvordan ejeren kan forbedre forholdene for dyrene. Hvis forholdene er dybt kritisable (det tror jeg ikke de er, ud fra det du beskriver), med syge eller døde dyr. Så tager de kontakten med myndighederne. Men i dette tilfælde vil de nok bare forsøge at guide ejeren til at skabe lidt bedre forhold for hønsene. Din henvendelse er fuld anonym, så ejeren får aldrig at vide at henvendelsen kommer fra dig.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster