Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider  (Læst 6291 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Blodmider
« Dato: 03 Marts , 2019, 19:42 »
Hønsene lægger normale æg her i husstanden, men de skæller fra benene om natten, dvs. der må være en vis grad af blodmider til stede.. Giver altid Hermexid-pulver i maden og drysser lidt ud i sandet i hønsegården, men det er åbenbart ikke nok..
Hvad kan man ellers prøve med?
For længe siden havde den ene høne blodig afføring, men det stoppede, da jeg gav mere Hermexid.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Blodmider
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2019, 20:09 »
Der er gode råd her: http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Blodmider

Jeg tror ikke du skal sprede det i hønsegården, men på sidepindene, da det er om natten de hærger. Har du undersøgt om det nu også er blodmider dyrene har ?.

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Blodmider
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2019, 11:54 »
Nej, der er ingen dyrlæge i nærheden, og han er sikkert også dyr! Men deres skæl fra benene må komme fra blodmider rent statistisk, vil jeg tro. Dog ikke dem alle, der har lige mange skæl.
En god ide at putte pulveret på siddepindene også. I praksis elsker de dog også at ligge oven på et af hønsehønsene frem for at bruge pinde. Pinde, sand, mad. Men måske også der findes andre metoder/midler at give dem?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Blodmider
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2019, 12:06 »
Der ligger også skæl under pindene hos mig, og jeg er næsten 100 % sikker på at jeg ikke har blodmider. De har fine glatte ben.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2019, 13:10 »
Jeg synes nu ikke j,eg har hørt om skæl i forbindelse med blodmider. Blodmider sidder som regel i plamager/klumper i revner og sprækker, under redekasser, hvis de da står på gulvet. Man kan tørre et stykke hvidt køkkenrulle hen under siddepindene om aftenen i mørket, hvis der er blodpletter på papiret har man blodmider.
Jeg bruger at "kalke" mit hus indvendigt med hemexcide blandet i vand, drysse hemexcide i redekasserne samt "male" sidepindene med lugtløs petroleum.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Blodmider
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2019, 15:08 »
Du har ret, Marianne. Det er klart skæl pga. kalkben at vurdere ud fra fotos.

Ikke alle hønsene er angrebet lige meget, og vi har ikke bemærket det før, så det er nok først blevet slemt for nylig. Den eneste høne, der ikke lægger æg for tiden, er angrebet mest, så det er jo logisk nok.

Vil satse på en spray og få en medhjælper til at holde dyrene imens,tror jeg.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2019, 17:51 »
Du kan nøjes med at dyppe fødder og løb i en høj beholder med ganske almindelig husholdningsolie, det skal gøres dagligt i en periode, det er ganske ugiftigt, og det tager kalkmiderne, samtidig med at det blødgør kalkaflejringerne på løbene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Blodmider
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2019, 12:06 »
Olie - altså bare spiseolie a la olivenolie, rapsolie osv. eller hvordan?

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Blodmider
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2019, 17:09 »
Det er korrekt, en spiseolie du bruger i køkkenet kan bruges.
Mineralsk olie (f.eks. motorolie) må naturligvis IKKE bruges  ::)
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2019, 17:11 Fra Gok »

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Blodmider
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2019, 10:10 »
ok, vi kan prøve med noget spiseolie af en art. Hvad betyder 'løb'? ("fødder og løb skrev du). Det lader til, at det mest er hønen med æglægningsproblemer. De andre er ikke ramt i så høj grad hvis overvhoedet.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Blodmider
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2019, 10:24 »
Løb = ben

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Blodmider
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2019, 10:59 »
ok, tak. Og hvor længe skal man "dyppe" dem dagligt?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider
« Svar #12 Dato: 06 Marts , 2019, 11:03 »
Som "Gok" skriver mener jeg helt almindelig (gerne billigste) spiseolie, og ja, løb = ben 😊
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Blodmider
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2019, 07:50 »
ok, tak. Og hvor længe skal man "dyppe" dem dagligt?

Det drejer sig om, at olien dækker skællene på benene fuldstændigt, således at man er sikker på, at der lukkes af for lufttilførslen ind under skællene. Det betyder, at miderne ikke kan få luft og dør.
Det er svært at sige noget om tiden for behandlingen, men jeg forestiller mig også, at hønen i mange tilfælde ikke er samarbejdsvillig  ;D

Jeg har ikke været ude for kalkmider på mine høns, men jeg er sikker på, at de bestemt ikke ville være samarbejdsvillige, hvis jeg en dag ville dyppe deres ben i en beholder med spiseolie  8)
Min metode ville sikkert være, at sidde på en stol, fastholde hønen, og pensle olien på fødder og ben i en mængde, så jeg var sikker på, at alle skæl var dækkede. Derefter ville jeg slippe den meget utilfredse høne løs og håbe på, at olien bliver hængende længe nok til at der er en virkning på miderne.
Hvis penslen ikke er alt for blød, kan den sikkert være med til at fjerne en del af "kalken".

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Blodmider
« Svar #14 Dato: 12 Marts , 2019, 07:05 »
Skæl, der drysser ned fra pinden om natten? Det er ikke bare de små svøb fra nye fjer, som hønen pudser af, når hun gør sig klar til natten. For jeg har da aldrig set skæl fra ben/løb drysse af, lige frem i hobetal, hver nat.
Kalkben ses tydeligt på benene/løbene ved at de kraftige skæl løfter sig lidt og får en hvid (kalkagtig) masse imellem.
Skæl fra fjerene ligner små stykker hvide, spaltede sugerør.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)