Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt  (Læst 3881 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mpk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt
« Dato: 21 April , 2014, 16:34 »
Hej
Jeg har nu haft mine høns (barneveldere) i snart 2 år. Jeg startede med 6 kyllinger som blev til 3 høns og 3haner. Hanerne endte i fryseren da de var store og lækre(min mands valg ikke mit) men hønerne var rigtig dygtige og lage et æg hver dag til os. I august sidste pr døde en af den og efter vi havde været på ferie købte jeg 2 i samme race og ca. Samme alder de var noget afpillede men er blevet rigtig flotte nu og ligner de to andre, de har fundet en hakkeorden i hønse gården så flokken trives fint. Så kommer mit problem de gik i stå med at lægge æg i vinters hvilket jeg forventede. Men de vil ikke rigtig komme igang igen de ligger æg sådan en gang imellem men ikke hver dag på en uge har vi nok såden et sted mellem 6 og 8 æg det er jo ikke meget fra 4 høns. Har i nogen gode råd til hvad jeg skal gøre? På forhånd tak fra en hønse nybegynder

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt
« Svar #1 Dato: 21 April , 2014, 16:39 »
Jeg har to bud: Måske er de for forkælede og for fede - en fed høne lægger ikke godt med æg. Tag fuglene op og føl efter omkring brystmusklerne - de skal føles faste i det, ikke meget bløde, som de gør, når der sidder fedtdepoter.

Hvis fuglene er slanke, ville jeg kigge på foderets sammensætning - for at kunne lave en fin 'blob' af æggehvide og en god skal med hinder og hele pibetøjet uden om blommen, har hønsene brug for prima foder. En kost der består af fuldfoder til høns + diverse køkkenrester (forsigtig med de fede ting) + masser af ukrudt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Mpk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt
« Svar #2 Dato: 21 April , 2014, 17:32 »
Tak for svar
Så er de jo nok forkælede for de ligger faktisk som regel flest æg når deres foder beholder er Tom og så holder de op et par dage efter jeg har fyldt den op. Jeg giver dem det foder der skal blandes op med korn er det dumt skal jeg bare give dem fuldfoder i stedet også køkken grønt + ukrudt fra haven? Så må de jo bare på kur mine kære høns så vi kan få nogle æg.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt
« Svar #3 Dato: 21 April , 2014, 18:22 »
tilskudsfoder og korn er super fint, det er nok mængden den er gal med :)
Typisk vil hønsene gerne spise for meget korn/andet i forhold til tilskudsfoderet, derfor er det vigtigt at overholde ratioen (plejer at være 50/50 eller 60/40 alt efter mærke).
Her forsvinder husholdningsrester, majs, ærter og korn først, tilskuddet til sidst - men det er afstemt så der bliver spist op dagligt, og jeg har æg op til begge ører her i det dejlige forår ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt
« Svar #4 Dato: 21 April , 2014, 18:36 »
Mine barneveldere lægger rigtigt mange æg på den her tid af året, så jeg tror også du er for god ved dine. Mine har fri adgang til tilskudsfoder, får en afmålt mængde korn hver morgen, og så har de fri adgang til haven og alt hvad den kan give dem af både mad og aktivitet hele dagen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt
« Svar #5 Dato: 21 April , 2014, 19:56 »
@henriette Hall
Afmålt korn= hvor mange gram pr. dyr? Og kun hvede?

Vh Louise

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt
« Svar #6 Dato: 21 April , 2014, 20:15 »
For det meste hvede, men også byg ind imellem. Jeg vejer ikke men de spiser op på 10 minutter....
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Krizzz88

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
  • Nybegynder :)
Sv: Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt
« Svar #7 Dato: 21 April , 2014, 20:23 »
Jeg vejer ikke men de spiser op på 10 minutter....

Jeg vil også gerne være sikker på,mine ikke bliver forkælet. For kommer man da nemt til.. men siger man ikke ca 150g pr høne pr dag? Så ca 60-70g korn om dagen pr høne???
Mvh
Kristina Kristensen

6 sort kobber Maran kyllinger
3 halv Araucana og halv sort kobber Maran kyllinger
0.1 Korthåret Hønsehund, Laika
2.0 Main Coon katte, Timmy og Folmer
1.1 Børn, Anne 3 år og Emil 1år
1.0 Ægtefælle, Johnny <3

Offline Mpk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt
« Svar #8 Dato: 21 April , 2014, 20:42 »
Nu har jeg lige ordnet i hønsehuset og de har fået grønt fra haven. Også får de kun det korn de kan spise på en dag. Jeg har haft blandet deres tilskudsfoder op med korn i deres foderbeholder. Men kommer de til at få korn ved siden af. Altså ca. 60-70g korn pr. Høne om dagen jeg giver dem både hvede og byg det har de hele tiden fået. Så håber jeg det hjælper:-)

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Hvorfor vil mine høns ikke ligge æg ordenligt
« Svar #9 Dato: 30 April , 2014, 16:07 »
Hej ved ikke om du har problemet stadig.  Kom til at tænke på om dine høns kunne ligge den udenfor hønsegården hvis de går frit eller andet sted. Jeg havde 2 som gjorde den. Fandt en rede en dag med mange æg i.  Så lukkede jeg den inde i hønsegården 1 uges tid også lagde de som de andre høns igen :-)