Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syge høns :-(  (Læst 3542 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lulu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Syge høns :-(
« Dato: 21 April , 2014, 16:33 »
Jeg har 3 Brahma høns og 1 Brahma Hane, jeg har haft den i 1,2 mdr, de er blevet rigtig forkølet og jeg har fået noget pencilin ( Terramycin ) fra min dyrlæge d. 2 April.
Det er overhovede ikke blevet bedre, tvært i mod bliver det værre dag for dag.
De hoster og nyser næsten hele tiden.
Den ene høne en hævet omkring hendes øjne og har noget gråt tørt noget, som jeg har prøvet at bade i saltvand uden det virker....

Den anden høne var lige pludselig mega hævet ved det ene øje, der var ikke noget om aften og næste dag var hun meget sløj, det ene øje var lukket, men i løbet af dagen blev hun frisk, øjet var normal men hun er stadigværk hævet under øjet.... :-(
Jeg ringer til dyrlægen i morgen og så må jeg se hvad han siger...
Jeg har mange kyllinger ( ikke sammen med dem ) men i andre gårde og er rigtig bange for at de bliver smittet med ????
Hele dagen har jeg overvejet at tag øksen frem, da jeg skal have nye kyllinger hjem både fra Jylland og fra Sydsjælland, jeg er rigtig bange for at alle mine kyllinger også bliver syge....
Jeg har haft høns i 25 år og har aldrig prøvet det her før..
Vil lige sige at alle mine syge voksen høns ligger æg hverdag og er røde i kammen...

Må sku indrømme at jeg er rigtig ked  /d :-\
Håber der er nogle som har prøvet det er før og kan give et godt råd...

På forhånd tak  ;)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Syge høns :-(
« Svar #1 Dato: 21 April , 2014, 18:39 »
måske noget urtepencil eller rød solhat kan hjælpe? havde også forkølede høns og især den ene høne var slemt angrebet. hende gav jeg også urtepencil i næbet og de fik desuden alle hønseguf med urtepencil dagligt i rigelige mængder i en god uges tid. efter et par uger var det bedre, men syntes efter det virker til at have været overstået, at der er kommet lidt igen.

jeg har opgivet at prøve at hjælpe dem mere. med div. medikamenter. gav også ormekur da det lignede den ene høne kunne have luftrørsorm. men nej. har selv 3 gange nu været forkølet med hoste i denne vinter/forår. og er ellers meget sjældent syg.

dog er den stamme 1,3 jeg har gående i indhegning ved siden af aldrig på noget tidspunkt været påvirket.
og alle mine høner ligger også stort set dagligt et æg og ser ellers raske ud med rød kam.

tænkte mine måske får træk, men huset har i mange år stået sådan og uden problemer, så det har jeg ikke gjord noget ved.

jeg fandt så lus på mine høner den anden dag og de blev straks behandlet. det lignede dog et nyt angreb da jeg ikke kunne se æg, kun få lus på nogle høner.
jeg ved ikke om utøj kan svække dem, men det er måske værd lige at tjekke?

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Syge høns :-(
« Svar #2 Dato: 21 April , 2014, 19:03 »

jeg ved ikke om utøj kan svække dem, men det er måske værd lige at tjekke?

Utøj kan slå hønsene ihjel, hvis de ikke bliver behandlede - har dyrene lus over en længere periode, så suger lusene så meget blod, at hønsene svækkes, og til sidst kan hjertet ikke pumpe nok ilt rundt i kroppen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline lulu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Syge høns :-(
« Svar #3 Dato: 22 April , 2014, 07:30 »
Takker for jeres svar  /o

De har ingen utøj, de vil vel heller ikke lyde forkølet hvis de havde utøj  :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Syge høns :-(
« Svar #4 Dato: 22 April , 2014, 09:10 »
Alt hænger mange gange sammen og vedvarende sygdom kan have noget med forholdende at gøre. Kan der evt. være træk?

Men de er ikke dødeligt syge, for så ville de bestemt ikke lægge æg eller være røde i hoveddelene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lulu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Syge høns :-(
« Svar #5 Dato: 22 April , 2014, 10:37 »
Hej Lene
Ang. træk så har jeg haft høns i det hus i 8 år og har aldrig haft syge høns før :-)
Men i dag skal vi gå det igemmen, manden og jeg bare for at være sikker.
De har nu fået noget nyt pencilin så håber og ber jeg til at de kommer over det ellers må de af sted.
Hilsen Dorte  :)