Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har jeg gjort i nælderne??  (Læst 6361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kiboje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Har jeg gjort i nælderne??
« Dato: 20 April , 2014, 19:20 »
Hej alle sammen.

For at afslutte føljetonen om mit ræve angreb.
Dyrene gik løse i haven, da ræven var sulten. Dette besøg kostede 3 høns livet, en hårdt såret høne, og 3 sårede moskus ænder. Den sårede høne aflivede jeg selv, i går, lørdag. jeg kunne ikke bære, at se den lide mere. Den kunne ikke holde balancen, når jeg rejste den op, på benene. Jeg har så efterfølgende købt; 2 sorte skovhøns, 2 isa Brown( for æggene) og så kender jeg dem i forvejen. Samt en gråmeleret sperber. Jeg ved ikke om det er en grå meleret skovhøne.
Er der nogen der kan fortælle mig, lidt om de 2 sidst nævnte racer.  ??? ;D Jeg har ikke fundet noget litteratur om dem, hverken i mine 2 hønsebøger, eller på Google. Er de gode æglæggere osv.
Med venlig hilsen

kiboje

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #1 Dato: 20 April , 2014, 19:46 »
Det er ikke racer, men hybrider.

Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #2 Dato: 20 April , 2014, 19:50 »
Det er hybrider. Dvs de er krydset af forskellige racer. De er vist udmærket æglæggere.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #3 Dato: 20 April , 2014, 19:54 »
De var oprindeligt lavet ved krydsning af forskellige racer høns, nu er de krydsninger af forskellige linjer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kiboje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #4 Dato: 20 April , 2014, 22:03 »
Hej igen.
Tak for jeres svar. ;) Jeg troede, jeg havde fundet mig en/to racer. Jeg vidste godt, at isaérne er hybrider. Men ikke at skovhønsene er det >:( :'( Jeg formoder, at den spættede også er en hybrid, af skovhønsene. Men hvorfor hedder de ikke " Isa skovhøns". Jeg købte dem hos dan høns, i Ganløse, og sælgeren sagde intet om, de var hybrider: :'( <W. Så bliver de vel aldrig skruk, ligesom Isaèrne, heller aldrig bliver.
Men kønne er de dog alligevel :), og det må jeg jo så glæde mig over. /o
Endnu engang tak, for jeres svar <E
Med venlig hilsen

kiboje

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #5 Dato: 20 April , 2014, 22:49 »
For det første, så får man sjældent noget af kvalitet, når du køber sådan et sted, og for det andet så er det altså ret smart at sætte sig lidt ind i hvad man køber før man får det med hjem. Jeg kan ikke helt have ondt af dig, når du ikke bruger lidt krudt på at søge information først.
Du har fået dig nogle fine engangshøns som er glimrende æglæggere, og vældigt søde høns er de sikkert også. Så helt skidt er det jo ikke. Bare en lærestreg. Håber du bliver glad for dem trods alt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Anja Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 88
  • 3 høns i haven :)
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #6 Dato: 21 April , 2014, 01:34 »
Altså nu synes jeg ikke, man kan sige, at en hybrid ikke er "kvalitet".

Jeg kan selvfølgelig godt se forskel på mine lidt mindre, ret sporty, hybrider og de store, flotte racehøns, jeg så idag, da jeg var ude for at købe rugeæg.
Men jeg synes stadig, jeg har nogle gode, nemme høns, som ikke mindst lægger mange æg.

Min Kønigsberger, som jo er en hybrid, har lige lagt sig skruk, så det kan man altså ikke udelukke, bare fordi man kun har hybrider. Så nu skal vi se, om hun kan ruge kyller ;)

Jeg synes ikke, du har gjort i nælderne. Glæd dig bare over det, du har :-)
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #7 Dato: 21 April , 2014, 08:41 »
Der kører også en tråd på Forum på FB om det samme, nemlig at hønserier/forretninger sælger deres hybrider som værende racehøns og at de endda også kalde dem for racenavne. Som f.eks. slagtehybriden Plymouth Rock, som intet har med racen Plymouth Rock at gøre.
Dette er kun for at forvirre forbrugeren. Og Kiboje du er desværre langt fra den eneste som har troet dette.

Ligeledes kører der også en tråd om såkaldte Maraner som er købt fra et rugeri/hønseri næsten alle har krydsnæb og forklaringen fra forhandleren er bare " Sådan er de fleste, for de er masseproduceret og billige".

Endvidere sælges der også næbkuperede dyr, og det er vist endda ulovligt at gøre, når det er til private og når det er under 350 stk.

Og til sidst og måske også det værste, så for uden at være næbkuperede, så har jeg også læst at forældre dyrene til hybriderne. Der får hanerne kuperet kamme, sporer og bagtæerne.   :o
Men igen det er svært at vide, hvad der foregår bag de hermetisk lukkede døre som de store rugerier i Tyskland og Polen, som laver alle disse forskellige hybrider.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #8 Dato: 21 April , 2014, 09:15 »
Og lad os nu prøve at få en saglig debat om konceptet hybrider, og produktionsformen i industrien samt markedsføringen af dem, som værende racehøns.

Og ikke en debat om selve dyrene, for de er bare "ofre" i dette. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kiboje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #9 Dato: 21 April , 2014, 10:53 »
Jeg takker for alle jeres svar.
Jeg havde mistet alle mine høns efter et ræve angreb. Og årsagen til, jeg købte nye høns hos Dan høns, er den såre simple, jeg kender ikke andre der sælger høns i nord Sjælland. Min bevægelighed er meget begrænset, når jeg/vi ikke har en bil, så det er kun i "nærområdet" jeg kan købe fjerede venner. ;D  <C <E
Med venlig hilsen

kiboje

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #10 Dato: 21 April , 2014, 12:55 »
Jeg synes ikke, at du skal være ked af dine høns. Jeg har også isaer fra Danhøns, og det er bestemt ikke hønen der løber væk når man går ved siden af den eller brokker sig når man løfter den. Ja, de lægger æg hver eneste dag og nej, de er ikke grimme og fjerdragten er helt fin, men de kan godt miste lidt fjer ved gumpen sidst på sæsonen.

Måske er "produktionsmåden" af kyllinger ikke optimal, men sådan er det desværre med alt når der kommer penge og masseproduktion over det.

Jeg vil også tilføje, at jeg er ked af næbkuperingen. Det bevirker dog ikke, at de ikke æder ukrudt og græs, som de lystigt gør.

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Har jeg gjort i nælderne??
« Svar #11 Dato: 21 April , 2014, 13:50 »
En af trådene på FB kan ses her, det drejer sig bl.a. om at få hønsesælgere til at tone rent flag om hvilket produkt det egentlig er, de sælger - (det ville klæde dem): https://www.facebook.com/groups/21666088667/permalink/10152098510148668/

Til spørgsmålet om du har gjort i nælderne...?  Det har du på ingen måde, for målet var vel at have nogle hyggelige høns som holder dig forsynet med æg, og det har du fået.

Hvis du på den anden side havde forhåbninger om at få flokken til at formere sig på naturlig vis, bliver du nok skuffet, det kommer der vist bare noget ukontrollerbart ud af. Skal du have tilsvarende høns igen, må du ud at købe nogle nye.

Fordelen ved racehøns er, at du får et konkret defineret produkt med nogle specifikke egenskaber, og et bestemt udseende, som du kan avle videre på.

Det er lidt som med racerene hunde - hvis kræet bare skal være en hund, og være god til at ligge foran brændeovnen, og løbe efter en pind, kan racen jo være ret ligegyldig  :)
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger