Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mistet en høne til rovfugl  (Læst 2041 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Marolle

  • Gæst
Mistet en høne til rovfugl
« Dato: 03 Januar , 2019, 11:49 »
Hej, d. 25. december så vi en stor rovfugl forlade haven. Forinden havde der ikke været en lyd. Lidt efter tænkte jeg, hvor mon hønsene er henne ?
Vi kaldte og fløjtede, ingen lyd eller høns at se...hmm. Ud og kigge. En bunke fjer lå henne ved hegnet. Efter noget tid, fandt jeg dem en efter en forskellige steder i haven, de havde gemt sig forskellige steder og var meget bange. Men der manglede en. Gik en rundte igen, og fandt den til sidst, også i haven, død :(
Rovfuglen må have haft fat i den, om hønen er død af skræk eller rovfuglen har tabt den/kvalt den, ved vi ikke. Det var en af de sorte. De fjer der lå ved hegnet, var lyse, så den har også prøvet at få fat i en af de andre.

Igår, så vi igen den kæmpe rovfugl over haven, fordi vi lagde mærke til hønsene gemte sig under vores ene rhododendron.

Ved I hvilken rovfugl, der tror den kan tage en høne? Vi har prøvet og slå op på diverse sider og bøger. Den var ret stor, og helt mørk nedenunder, kunne ikke se nogen hvide aftegninger.
Vi bor ud til åbne marker, tæt på skov og vand.

Vil jo ikke have flere af dem bliver fanget, men vi synes også det er for synd kun at lade dem være i hønsegården. De går frit i haven om dagen.

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Mistet en høne til rovfugl
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2019, 14:45 »
Hej
Jeg har mistet flere gange til Duehøgen
men der kan også være flere slags nu om dage
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Mistet en høne til rovfugl
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2019, 18:45 »
Ja, eller musvågen, den er meget udbredt i disse år. Den kan være helt lys eller meget mørk og alt der imellem. Den er stor, men kan vist ikke tage store udvokset dyr, men kyllinger eller dværghøns måske.

 

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Mistet en høne til rovfugl
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2019, 11:27 »
Jeg har læst om en perma-økolog i Sverige (med mere end blot hobbyhøns) som flyver en drone henover sine høns, for at lære dem at blive bange for rovfugle, så de hurtigt søger dækning.
Bare hvis du nu tilfældigvis selv skulle være, eller kender en, der fornøjer sig ved at flyve med droner  ;)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Mistet en høne til rovfugl
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2019, 12:33 »
Jeg har læst om en perma-økolog i Sverige (med mere end blot hobbyhøns) som flyver en drone henover sine høns, for at lære dem at blive bange for rovfugle, så de hurtigt søger dækning.
Bare hvis du nu tilfældigvis selv skulle være, eller kender en, der fornøjer sig ved at flyve med droner  ;)

Her kom i går en akuthelikopter flyvende helt lavt henover haven - skulle lande ganske tæt på - så var helt nede ved trætoppene. Kan nok være hønsene kom i skjul i en vis fart. Så mine har lært det!!!

Har i år for første gang haft musvåge inde over haven. De plejer at holde sig på nabomarken. Måske der er få mus i år pga tørken så de mangler føde - synes heller ikke kattene finder mange?

Har haft spurvehøg der har dykket efter selv ret store kyllinger - heldigvis opdagede den overdækningen i tide.
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2019, 12:35 Fra Lene Skelmose »