Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg fra maskinen under skrukhønerne?  (Læst 2330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Rugeæg fra maskinen under skrukhønerne?
« Dato: 14 Marts , 2019, 07:46 »
Hej
Nu er rugemaskinen jo i fuld fang med 21 befrugtede æg ud af 24 jeg lagde i. 4 forskellige racer. Det tegner godt. Men nu kommer mine tvivl for i mit hoved har jeg to muligheder.

Mulighed 1:
Jeg ruger fortsat ud i maskinen. Når kyllerneklækkes kommer de dagen efter over i et kyllingebur hvor jeg har varmelampe, mad og vand og halm/spåner og går der i 4-8 uger indtil de sættes ud til de andre høns.

Mulighed 2:
Jeglægger æggene ind under 2-3 skrukhøns jeg har lige før æggene klækker og lader morhønerne om resten. Er lille minus. De har ikke haft kyllinger før så jeg ved ikke om de er gode mødre.

Hvad ville I erfarne hønseflok gøre og hvad er det bedste for kyllerne???
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Rugeæg fra maskinen under skrukhønerne?
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2019, 07:48 »
Det skal lige siges at 2 af skrukhønerne har ligget en lille uges tid på sten-æg og den sidste skruk er igang med at ruge 6 æg der ventes at klække hvad dag det skal være. Der er en lille uge tilbage i rugemaskinen
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg fra maskinen under skrukhønerne?
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2019, 09:13 »
Jeg ville helt klart give de nyklækkede kyllinger til hønerne, jeg ville lægge kyllingerne under om aftenen, når det var mørkt og holde kyllingen inden i hånden så evt. hak fra skrukken blev på oversiden af hånden (det er såmænd ikke så slemt med et lille hak for et menneske).
Jeg har selv både sort-kobber og blå-kobber maran samt gråstribede dværgmaran, og de er næsten alle super kyllingeførere. Jeg har haft araucana, de var også gode.
Du skal selvfølgelig lige holde øje, og mener du, at en af hønerne ikke klarer opgaven, kan du bare tage kyllingerne og give til en af de andre. Høner kan typisk passe mindst dobbelt så mange kyllinger, som hun kan ruge ud.
Hvis rugemaskineæggene klækker kort tid efter skrukkens æg, kan hun også få lidt flere kyllinger, men der må helst ikke være for mange dages aldersforskel. Men selv med større aldersforskel kan det gå, hvis man holder dem lukket inde indtil de mindste er ca en uge gamle.
Kyllinger får en MEGET bedre opvækst hos en rigtig høne fremfor vores velmenende pasning. Der er hønen altså eksperten :D  /o /o /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Rugeæg fra maskinen under skrukhønerne?
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2019, 11:57 »
Det lyder helt rigtigt. Men jeg er bare så bange for at det ikke lykkedes. Skal jeg vente til kyllingerne er ude af ægget eller til der begynder at komme revne i og altså lige inden de klækker?
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Rugeæg fra maskinen under skrukhønerne?
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2019, 14:06 »
Efterhånden som kyllingerne blev tørre i rugemaskinen, lagde jeg dem under hønen som beskrevet af Marianne. Ingen problemer overhovedet.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rugeæg fra maskinen under skrukhønerne?
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2019, 14:56 »
Sidste år gav jeg skrukhønerne  nogle rigtige æg efter at æggene havde været i maskinen i 7 dage. De blev lyst og de ubefrugtede blev sorteret fra. Hønerne fik halvdelen af æggene under sig. De sidste blev ruget i maskinen indtil de begyndte at klække og så kom de også under hønerne. Det var helt ukompliceret. Ingen af hønerne havde ruget før, så derfor havde jeg en back up beholdning i maskinen. Har lige lagt æg i maskinen og kører samme procedure i år.

Var også meget i tvivl, men det gik godt.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Rugeæg fra maskinen under skrukhønerne?
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2019, 22:13 »
Jeg har haft startet rugemaskine med 12-15 barnevelder æg i - hvor en af barnevelderhønerne lagde sig skruk en uges tid senere. Da hun havde virket fast besluttet et par dage, lod jeg hende få alle æggene under sig. Da var vi nået ca til dag 10. Det gik rigtig fint. Hun var en meget dygtig rugehøne og kyllingefører.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Rugeæg fra maskinen under skrukhønerne?
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2019, 11:41 »
Æggene skulle klække tirsdag eller onsdag. Så der er ikke længe til. Jeg vil forsøge mig med skrukkerne. Uh det er spændende med de små kyller
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rugeæg fra maskinen under skrukhønerne?
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2019, 12:07 »
De sidste par dage har jeg puttet i alt 14 nyklækkede kyllinger fra rugemaskinen under 2 skrukker. De tager imod dem, som om de havde gjort det 100 gange, og det har de ikke, for de er fra sidste år.
Til gengæld mislykkedes det at flytte den ene i går aftes. Det har jeg ikke prøvet før, men hun ville under ingen omstændigheder være det nye sted. Så nu skal jeg finde på noget andet.