Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spurvehøgen har fundet hønsegården  (Læst 3708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Spurvehøgen har fundet hønsegården
« Dato: 18 Juni , 2017, 07:37 »
I syv år har jeg haft høns uden spurvehøgen har vist interesse. Den har holdt til ved småfuglenes foderbræt og forsynet sig der. I år har jeg flyttet foderautomaterne ind i et buskads, hvor spurvehøgen har meget svært ved at jage, og nu har den pludselig fået smag for kyllingesteg i stedet for mejsesteg! >:( >:( >:(

På 1 måned har spurvehøgen taget 3 la bresse kyllinger på 2 måneder og en marankylling på 2½ måned. Mine høns er rædselsslagne, og når jeg lukker dem ud piler de over det åbne land og ind under en vogn til traktoren, eller ind under nogle "pallebure" vi har vendt på hovedet. Problemet er blot, at når de har nydt solen i et par timer, glemmer hønsehjernerne faren, og så trisser de frit omkring igen, og det ved spurvehøgen. Den er begyndt at patruljere henover hønsegårdene, og jeg er ved at blive skør af at skulle rende frem og tilbage og tjekke høns konstant.

Man kan sige, at problemet ville være overstået når kyllingerne er vokset til, men jeg har også to hollandske dværge på bare 400 g pr. stk., og de elsker at være alle andre steder end i deres indhegnede græsfold. De er meget nemt bytte for en spurvehøg. :o /d

Jeg har bestilt fiskenet til overdækning af en større flytbar kyllingegård, så kyllinger fremover kan gå under net, men jeg kan jo ikke spærre de to hollændere inde. Jeg har ingen idé om hvad jeg skal gøre for at beskytte dem.

Har nogen erfaring med fodring af spurvehøg? Nogen lægger råt kød ud på foderbrætter til rovfugle, men spiser spurvehøge serveret kød, eller skal det være levende fangst? Ville fodring hjælpe på problemet med spurvehøgens pludselige interesse for ta-selv-kyllinge-buffet?

Det er møgirriterende. Syv år uden problemer, og så slår den pludselig til. Igen og igen. Så sent som i aftes måtte jeg løbe alt hvad jeg kunne ned i den store græsfold hvor vores la bresse går, fordi der pludselig var luftalarm i hønsegården. Her var spurvehøgen lige landet, men hanen havde heldigvis taget kampen op med den, men den fløj skisme ikke, før jeg kom benene og råbte og skreg.  >:(

« Senest Redigeret: 18 Juni , 2017, 09:57 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Spurvehøgen har fundet hønsegården
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2017, 12:25 »
Jeg ville tro at et synligt net ville vare best. Har du mulighed at dække over et større areal? Jeg mener at jeg har læst et sted at gamle cd'er skulle vare et godt supplement, i det at de reflektere lys som forstyrer høgen.

Med hensyn til fodring af høgen, så tror jeg personligen ikke at det er en god eller holdbar ide. De skal ikke have rent kød, da de har brug for pels og ben. Ellers kan de hurtigt få diarré. Så hvis du vil fodre, så skal der hele smådyr på brædtet, og der er stadig ingen garanti at det vil have som effekt at den ikke går efter dine kyllinger/dværge.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Spurvehøgen har fundet hønsegården
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2017, 21:18 »
Tak for input.

Jeg har fået tilbud på et stærkt volierenet fra Strandby Net på 3 x 5 meter. Jeg bestiller et par stykker så jeg kan lave to flytbare indhegninger. Ærgerligt alligevel, at det skal være nødvendigt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Spurvehøgen har fundet hønsegården
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2017, 23:04 »
Over min hønsegård er der spændt sort tråd - den er trukket på kryds og tværs og ikke efter et bestemt mønster. Det har holdt spurvehøgen ude, da den ikke kan finde ud af at passere trådene ned i gården. De samme gælder for alliker og råger samt krager, som der er mange af her i området.
Vedikke om det var værd at prøve ?.
Desværre kan det ikke holde skaden ude. Den fandt ind i hønsehuset for nogle uger siden. Det har betydet mange æg er røvet eller hugget i stykker og spist direkte i rederne. Men det hjælper når jeg holder øje med at hønsene galer og jeg straks fjerner det lagte æg. Ligeledes tror jeg at en skruk med kyllinger, er med til at sætte en skræk i livet på skaden. 
Da jeg lukkede skrækken inde i et aflukke, da jeg ikke kunne tilse dem et døgns tid. Var skaden der straks igen og stjal alle æg. 

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Spurvehøgen har fundet hønsegården
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2017, 10:22 »
Jeg har volierenet (fiskenet) henover hønsegårdene. Problemet er når hønsene går i deres ca. 2500 m2 store græsindhegning. Hønsene plejer at have fri adgang til græsfolden når vi er hjemme.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Spurvehøgen har fundet hønsegården
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2017, 12:38 »
Åhh ja jeg har også problemer med skaden og tror det er kraver eller Ravn, de er meget frækkke. De flyver glædeligt ind i hønsegården og spiser af alt mad mm. Jeg har et seks kantet hønse hus/gård, derudover har vi sat en græs løbegård kun med 1 m højt hegn omkring... alle fuglene lander her- de små og rågerne, spiser div frø og rester herude men de store sorte er frække og flyver ind i volieren...😏 Da jeg blev træt af det forsøgte jeg at sætte maden helt ind i sove hus, men men nej det var dumt , skaden flyver blot derind også... har ikke mistet æg men det bare et spørgsmål om tid... nå man må være opfindsom- lukker nu kun lige akkurat lågen fra volieren og ud til græsindhegningen op på klem så hønsene lige akkurat kan komme ud/ind. Har sat Steen så den ikke smækker. Det virker- ingen fugle stjæler mad i volieren mere👍👍😊de tør ikke når flugtvejene er så lille.  jeg har ogdå haft vandslangen liggende klar og givet skaden et ordenligt sprøjt- de kan de ved gud ik Li....
Men hold da op nogle frække fugle😏😒
Vi kan ikke sætte snor på kryds og tværs- ståhøjden bliver for lille er ellers smart- det er faktisk sådan jeg plejer at sikre mine jordbær og det virker...👍
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Spurvehøgen har fundet hønsegården
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2017, 23:14 »
Spurvehøgen har jeg heldigvis endnu ikke haft problemer med i hønsenes udegård, men duehøg eller glente har taget et par wyandotter stor størrelse. Måske fordi de er tilbøjelige til at tulle rundt for sig selv og i øvrigt ikke er hanernes foretrukne.

Om sommeren er svalerne uvurderlige hjælpere: De jager hver en rovfugl, og skader og krager er heller ikke velkomne. Jeg har hørt, at en stor, dygtig skruk kan jage spurvehøgen væk, og en omsorgsfuld hane er heller ikke sådan at bide skeer med.

Engang slap 3 skader ind til små kyllinger. De var nu på det tidspunkt mest interesseret i hønsemaden, men den ene slap ikke levende fra eventyret, og i meget lang tid holdt de sig langt væk. En skades død rygtes i de kredse.