Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isoleret og mørklagt hønsehus  (Læst 14113 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #15 Dato: 02 December , 2009, 23:55 »
Så må I jo anskaffe jer nogle mere velopdragne haner. Barneveldere for eksempel  ;D

vi har også en barnevelder hane... som heller ikke galer (har faktisk ikke gjort det endnu...) han "rømmer sig" når vi kommer i gårdspladsen og han kan se os... men gale... det gør han ikke ::)....(endnu da) så jeg er helt med på at barnevelder er en rolig race... i mere end EN forstand ;)

en glad hønseejerhilsen ;)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #16 Dato: 07 December , 2009, 14:38 »
Hos mig har det med at mørklægge hønsehuset aldrig virket (og vi taler altså mørklægge som i helt sort indvendigt!) - hanen startede alligevel kl. bæ om morgenen. Hos os er dette -for min nabo meget væsentlige  ::)- problem forsvundet totalt efter at hønsene er flyttet i 'hønseslot'; et stk dobbeltmuret hus med isolering i loftet, isoleret dør og termoruder (et projekt nyt hønsehus greb lidt om sig   ;) og de er endt med at have et par kvm i et hjørne i en ny bygning). Nu kan de have lys tændt både morgen og aften og man kan stort set ikke høre hanemand udenfor - og han er ellers udstyret med lidt af et tågehorn ham min flotte store sorte Wyandot  ;D
Derudover har dette hus også løst problemer med frosset vand og rotter !
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #17 Dato: 07 December , 2009, 21:33 »
@Mette Marie: Det vil vi da gerne se billeder af! :)

Offline peves04

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #18 Dato: 08 December , 2009, 07:53 »
Vi vil meget gerne se billeder. Går selv med tanker om et "Hønse slot" med dobbelt mur og termovindue, sågar isoleret hønselem. Det er utroligt hvad man som hønseejer er villig til for kvarterets husfred  :P

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #19 Dato: 08 December , 2009, 08:39 »
Hejsa
Her er så et par billeder af mit 'hønseslot'. Et udefra og et indefra af høsenes aflukke.
Billederne er godt nok fra i sommers, men det var hvad jeg lige havde på denne maskine.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline peves04

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #20 Dato: 08 December , 2009, 11:53 »
Det ser fedt ud. Lidt tekniske spørgsmål: Er det hulmuret og hvis ja med hulmurisolering. Hvor meget isolering ligger der på loftet?

Det vil være rart at vide inden jeg selv begynder at planlægge mit hønseslot  ;D

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #21 Dato: 08 December , 2009, 12:27 »
Ej, hvor ser det dog bare FANTASTISK ud!!!! *p

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #22 Dato: 08 December , 2009, 14:23 »
Jamen, jeg er altså også bare superglad for at projektet greb 'lidt' om sig. Det er så dejligt at have sine dyr under gode forhold.
@peves04. Det er hulmuret m. isolering (10 cm). Der er også 10 cm isolering på loftet. Det holdt frostfrit sidste vinter i den korte periode med rimeligt hård frost vi trods alt havde her i området (der var enkelte nætter med -15 C).
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #23 Dato: 08 December , 2009, 22:58 »
Utroligt flot. Kan godt forstå du betegner det 'slottet'

Meen, det bliver jo lidt dyre æg og slagtedyr. Det bliver et noget andet regnestykke end det Mikkel så flot satte op i en anden tråd.  :D

Men pyt med det. Det er sjældent en hobby er fri for omkostninger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #24 Dato: 09 December , 2009, 10:28 »
ææææhhh jooo, det blev lidt dyrere end hvad man nok plejer at bruge på et hønsehus til 5 dyr - bare en lille bitte smule  ;D (70.000,-). Så jeg gider absolut ikke bruge tid på at regne på hvad mine æg og slagtedyr løber op i........ <D.
Meeen OK hønsene har jo så ikke hele huset. Det er også 'maskinhus' og pladelager og der er trælager på loftet.
... og min gemals hobby er at bygge ting og sager, så kan man jo ikke sige at det kun er mine hobbies der er lidt dyre  ;D (jeg tør end ikke begynde at regne på hvad mine hunde koster i foder, træning, konkurrencer - der ofte implicere kørsel til landets yderste afkroge).
Så nej, hobby'er er heller ikke særlig omkostningsfrie hos mig.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #25 Dato: 09 December , 2009, 10:53 »
Hvis man kun tænker i kroner og ører omkring sine høns, er der vel meget, som skulle være anderledes. F.eks. ville det vel være mest rentabelt med hybrider, man ville lynhurtigt aflive en skrantende høne, hanen ville være overflødig osv. osv.
Men de fleste af os har jo vores høns af rigtig mange andre årsager ud over æggene og måske en slagtekylling. *p
Jeg kan ikke gøre op i kroner og ører, hvor meget den glæde er værd, som jeg hver evig eneste dag oplever i forhold til mine høns.
Linda og jeg blev i går aftes rørende enige om at man "bliver glad i låget", når man har høns! Og det er vel essencen? Jeg kunne komme med en lang liste over de ting, der gør mig glad omkring mine høns: æggene, at se dem i haven, deres adfærd etc. men kogt ned bliver det til:

*p De gør mig glad i låget! *p

PS fik jeg nævnt, at jeg skal ha' nyt hønsehus? Vi er udstyrret med et i den grad manglende talent for den slags, så det kommer  jo til at koste "lidt"  ;)
Glad hønsehilsen

Marianne
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #26 Dato: 09 December , 2009, 11:01 »
Ja min bedre halvdel bliver også ved med at sige at det er Danmarks dyreste æg vi spiser :-\ Men det var ham selv der byggede hønsehus og gård og valgte materialerne. Han gider ikke se på noget grimt klamp, så det billigste var faktisk at anskaffe selve hønsene. Til gengæld har vi begge stor fornøjelse af at betragte det fine hønsehus og dets beboere, og æggene er sååå gode og hanekyllingerne er i superligaen mht. smag. Og så er høns hyggelige, børnevenlige og smukke når de render rundt i hele haven. En hobby koster, men den bringer så megen glæde med sig at det må være underordnet ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Isoleret og mørklagt hønsehus
« Svar #27 Dato: 10 December , 2009, 09:49 »
Glæder mig til at høre om dit nye hønsehus Marianne...

og jeg tilslutter mig helt og uden forbehold....

                              man bliver glad i låget af at ha´ høns.. ;)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals