Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?  (Læst 5359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Dato: 09 Marts , 2018, 16:08 »
Hej!
En af mine dværg silkehøns har lagt sig skruk for 14 dage siden. Jeg ville egentlig gerne lægge æg under hende og lade hende ruge, men er det klogt at give hende æg nu? Hun kommer jo til sammenlagt at skulle holde reden i 5 uger, før kyllingerne klækker. Kan hun tåle det? Vil hun gå fra reden før tid?
Jeg håber, at en eller flere af jer har erfaringer at dele ud af.
På forhånd tak  :) Lisbeth

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2018, 21:43 »
Har ikke selv erfaring med silkehøns, men efter års læsning her inde, kan jeg konstatere at de er fantastiske til at ruge. Så hvad det angår, skal du ikke være urolig.
Om det er for tideligt at lade en høne ruge - ja det kan der være delte meninger om. Arter vejeret sig går det nok. Hønemor passer garanteret godt på afkommet. Så må du i en periode med dårligt vejer stå for ordentlige tørre og lune forhold.
Om hun hopper af reden før tid - næppe, men du kan naturligvis ikke være sikker.
Hel og lykke med det. /o

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2018, 13:46 »
Har også hørt at silker er gode til at ruge, så mon ikke det går? :)

Jeg havde en skrukhøne sidste år en Australorps, tænkte at hun opgiver nok på et tidspunkt, så lod hende bare ligge ude æg, men efter 5½ uge tog jeg hende ud af reden og satte net for, så hun blev tvunget afskrukket.

Det du kan gøre, er evt. at sætte vand og mad i et par små skåle eller gamle kopper i hvert hjørne af reden,  så hun har vand og mad i nærheden. Så bliver det knapt så hårdt for hende :)

Jeg har to som ligger på æg nu i en gammel skuffe, de havde lagt i 1½ uge da de fik æg (min mands fætter ville gerne have ruget nogen ud), og venter kyllinger hver dag. De har så haft hver sin vandkop i hjørnerne og en mad kop i midten, det er ikke så meget de har spist i skuffen, men har drukket en del. De har så også fået korn og knust majs i tillæg + salat og andet godt :)

Det der måske kan være et problem er, om æggene når at blive for kolde i denne årstid, når hun tager dagens pause.
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2018, 14:46 Fra Lilli »
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2018, 11:52 »
Det med at give foder i reden - det er jeg noget lunkent overfor. I 1000vis af år, har dyr der ruger på æg, forladt dem for at spise og gøre sig ren, så det er en helt naturlig ting at ruge og forlade renden. Det er ikke hårdt for den der ruger, det er naturligt  :).
Så ved jeg godt at der er fugle hvor hunnen bliver muret inde under opfostringen af unger og høner der ruger sig ihjel, men det er dog undtagelser.

Vi mennesker skal lade være med at blande os for meget i dyrenes liv. Når vi blot sørger for foder og et godt hus, og at en rugehøne får fred og ro og ikke tilses i tide og utide, så går det normalt.

Så går det godt nogen gange og andre ikke. Der er forskel på rugehøner, som der på alle mødre, nogle er gode andre  /d.

Slagt de dårlige og værn om de gode. Jeg har en dværghøne der nu på 5 år skal ruge kyllinger ud for mig. Hun er en lille perle. Brahmahønerne derimod, er nogle klumper - de træder æg i stykker igen og igen. Til gængæld er de dejlig til at passe afkommet - de er store og fyldt med dejlige dun til at varme de små.
Ak ja, man kan jo ikke være god til det altsammen  ;)

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2018, 08:53 »
Jeg havde en høne for et par år siden blev meget svag pga. at hun var ved at ruge sig ihjel. Var stort set ikke ude af reden, derfor tilbyder jeg dem altid lidt mad. Det kan godt være at det er naturligt for dem osv., men jeg gør det jeg har samvidighed til. Hønerne går alligevel ud og kommer af med deres daglige klat et andet sted, så jeg kan ikke se problemet i at gøre rugetiden lidt mindre hård ved dem.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #5 Dato: 17 Marts , 2018, 12:31 »
Tak for jeres svar.
Jeg har valgt at vente til efter påske. Jeg har 7 silkehøns, så jeg er ret sikker på at der snart melder sig en ny skruk på banen  ::) Forhåbentlig er det så blevet lidt lunere i vejret, og hun kan få æggene lidt tidligere.
Jeg har faktisk også prøvet at have en skruk der ikke forlod reden for at spise. Jeg valgte til sidst at løfte den af reden en gang dagligt. Så fik den både spist, drukket, skidt og også bevæget sig og taget sandbad. Det var som om, den skulle hjælpes i gang, men ellers instinktivt klarede alle gøremål, når først den var af reden.

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #6 Dato: 16 April , 2018, 17:42 »
Hej igen!
Jeg vælger at stille mit spørgsmål i denne tråd, som jeg startede før påske, da problemstillingen er relateret til det allerede beskrene.
Efter påske købte jeg rugeæg til en af mine silkehøns som havde lagt sig skruk. Desværre rendte den af reden netop som rugeæggene ankom med posten. Jeg lagde æggene i rugemaskine, ganske sikker på at der ville melde sig en skruk på banen indenfor ganske kort tid (mine silker skrukker ofte og gerne). Dette er dog ikke sket, og æggene har nu ligget 12 dage i maskinen. Jeg ved at der er liv i æggene (har lyst dem), og er ved at være lidt desperat.
Jeg har en høne der har ligget skruk fra 8. Marts, altså snart i 6 uger (se første indlæg i tråden). Den ligger uden æg i en af redekasserne i hønsehuset. Den er naturligvis ved at være noget mager, da den kun forlader reden en gang dagligt for at spise korn og sandbade, men viger ikke fra reden.
Kan jeg lægge æggene fra maskinen under den de sidste 9 døgn? På den måde får hun et resultat ud af sine ugelange anstrengelser, men det betyder jo 9 dage mere på reden. Er det synd? Bør jeg hellere vente og se tiden yderligere an, og i værste fald lade kyllingerne vokse op med varmelampe uden skruk? Jeg mener at kyllingerne bør gå med en “rigtig mor”, men er i tvivl om det bliver for hårdt for hønen efter så lang tids skrukken. Hvad vil I råde mig til?
Mange hilsener Lisbeth
« Senest Redigeret: 16 April , 2018, 18:17 Fra Lisbethu »

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #7 Dato: 16 April , 2018, 18:13 »
Jeg synes du skal lægge æggene under skrukhønen. Du skriver ikke hvor mange æg du har i rugemaskinen, men du behøver ikke at give hende alle sammen. Inden klækningen kan du lægge resten under hende.
Jeg er vant til at gøre sådan med mine dværgwyandotter. Skrukhønen ruger måske på 6 æg, og resten er i rugemaskinen. Når jeg gennemlyser, skifter jeg hendes æg. Inden de klækker får hun resten af æggene, eller hun får kyllinger efterhånden som de bliver tørre i rugemaskinen. Det giver slet ingen problemer.

Min skrukhøne kan være skruk i to måneder, selv om hun ingen æg har.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #8 Dato: 16 April , 2018, 18:19 »
Jeg synes, du skal give hende æggene. Jeg har selv haft skrukker, der har ligget væsentlig længere end din. Hvis hun hele tiden har sørget for at komme ud èn gang om dagen for at spise, drikke, osv, så kan hun klare lang tid på reden. Stofskiftet ændrer sig markant i en skrukhøne, så den behøver kun ganske lidt fødeindtag for at opretholde livet.
Selv om mange himler op om det modsatte, så dør en høne ikke af at være skruk i længere tid - med ganske få undtagelser, hvor der virkelig er kludder i 'skruk-chippen'. Når en skruk dør på reden er det oftest, fordi den er smækfyldt med lus, som elsker at angribe sådan en stilleliggende og varm høne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #9 Dato: 16 April , 2018, 21:49 »
Tak for jeres råd  :)
Jeg vil give hende æggene i morgen. Har flyttet hende til skrukhus i dag uden at hun har protesteret eller er gået af reden.

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2018, 18:06 »
Hej!
Blot en afrunding på problematikken. Resultatet blev Tre kyllinger af 4 æg. Skrukken blev på reden og går nu stolt rundt med sine kyllinger. Hun endte med at ligge på reden i over 7 uger.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rugeæg til skruk silkehøne efter 2 uger på reden?
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2018, 08:40 »
Tænk at hun kunne klare at ligge så længe på reden.
Men det er godt at vide, at de godt kan tåle det, hvis man ikke lige har æg, når de lægger sig.