Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne med hævede fødder  (Læst 2602 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline H4rdstyler

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Høne med hævede fødder
« Dato: 17 Maj , 2018, 22:00 »
Hej allesammen

Vi fik her på ejendomme høns for en lille måned siden. Alt har fungeret fint, deres hus er ca 8m2 og deres gård er 12m2.
I huset har de siddepind, mad vand og skaller samt 2 redekasser. I hønsegården er der lidt græs tilbage og resten er jord/mod og hvad de nu alt graver op.

Men for en uges tid siden så vi at den ene høne var mindre aktiv. Vi kunne intet se, men for 2 dage siden så vi så hendes fødder.
Jeg vedhæfter nogle billeder af dem, idet jeg skal have fundet ud af hvad der er galt med den stakkel. Jeg har kigget lidt rundt på nettet og læst om bumblefoot, men det tror jeg ikke det er, idet fødderne ikke er røde.

Alt hjælp er værdisat, på forhånd tak  :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne med hævede fødder
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2018, 08:26 »
Det ser slemt ud  :( Er det begge fødder og hvor højt sidder sovepindene i huset?
Hvis du ikke kan finde sår eller andre uregelmæssigheder på fødderne og hønsene ikke skal flyve/hoppe meget langt ned fra sovepindene, så har jeg ingen andre forslag end at tage hønen til dyrlæge.

En mulighed kunne være urinsyregigt eller en infektions-sygdom

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=44845.0
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline H4rdstyler

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Høne med hævede fødder
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2018, 08:31 »
Det er begge fødder ja :( Sovepinden er ca 30 cm over jorden, og der er en trappe op til den og skidebrættet.
Det virker som om den er lidt sløj i det. Jeg var ude igår og arbejde på et nyt hus til kyllinger ved siden af hønsehuset, og de 5 andre høns var vildt nysgerrige, men i de 2 timer jeg var ude lå den bare og sov midt i hønsegården.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne med hævede fødder
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2018, 12:46 »
Hvis der er 30 cm ned fra sovepindene, så er det ikke et hårdt "bump" hver morgen, der er årsagen.
Jeg ville forsøge med en penicillinkur mod infektion et eller andet sted i kroppen - årsagen behøver nemlig ikke sidde i fødderne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline H4rdstyler

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Høne med hævede fødder
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2018, 12:51 »
Hvis der er 30 cm ned fra sovepindene, så er det ikke et hårdt "bump" hver morgen, der er årsagen.
Jeg ville forsøge med en penicillinkur mod infektion et eller andet sted i kroppen - årsagen behøver nemlig ikke sidde i fødderne

Skal sådan noget købes hos en dyrlæge?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne med hævede fødder
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2018, 14:52 »
Skal sådan noget købes hos en dyrlæge?

Ja, og jeg synes også, du skal få en dyrlæges vurdering af de fødder.

Her er en liste over fuglekyndige dyrlæger - måske der ligger en i nærheden af dig

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29799.0
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14