Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Halt hønnike  (Læst 1958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Halt hønnike
« Dato: 23 Oktober , 2016, 10:32 »
Hej alle

Jeg har en hønnike på 4 mdr. Som desværre halter en hel del. Jeg har kigget grundigt på foden, mærket efter på alle led og knogler og kan ikke finde nogen skade. Hun spiser og drikker, humper rundt udenfor i haven, men hun bevæger sig så lidt som muligt, hvilket vil sige hun hviler benet meget. I sidste weekend greb hun fint fat med begge ben, og sover på pinden om natten. Det har stået på i ca 3 uger nu, det startede med ganske let halten, men problemet er kun blevet større. Vi er lige kommet retur fra 5 dages efterårsferie og nu støtter hun slet ikke på benet, det står sådan lidt stift ud bagefter hende og hun hopper rundt på kun 1 ben, jeg kune ikke fange hende, så jeg ved ikke om hun kan gribe med det dårligt ben  :'( Kan det være brækket?
Skal jeg have filet øksen ? kan det være noget sygdom? Altså hun er stadig, bortset fra benet, frisk at se på, hun er stadig meget hurtig og adræt, spiser og pikker efter krible-krable i haven osv. Så hun virker på ingen måde sløv eller syg...  :o

Hun er ud af et kuld grønlæggeræg og EA udruget ved skruk. Der var tre skruk som delte tre reder, hvilket var en stor omgang rod! De byttede meget rundt, og et par gange kom jeg hjem fra arbejde, og så lå der to høner i en rede og en af de andre reder var helt kold  :-\ det skete flere gange. Så jeg fik lært at man ikke skal lade dem ruge sammen! Men tre af kyllinger døde 1 døgn gamle, der var to som aldrig kom ud af ægget, en som vi måtte aflive da den var 2 mdr. Gammel fordi dem pludselig slingrede rundt som om den var fuld - stod på i 2 døgn, og så aflivede vi den. Og nu denne hønnike med dårligt ben... kan det hele føre tilbage til dårlig rugning?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster