Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns vil ikke ud i hønsegården til de to gamle, gnavne🐔  (Læst 3199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
jeg har lige fået 4nye isa`er i fredags. Har 2 gamle høner,, en kønigsberger  på 4 år og en af ukendt race, men ligner lidt en isa,  på 1år. Udruget af min kønigsberger sidste år. 
Nuvel, alt burde være godt, men....... de to gamle lader ikke de nye høner komme i nærheden af hønsegården overhovedet. Så de nye sidde inde i hønsehuset hele dagen, hopper ned og spiser og drikker, men så snart det opdages, så får de klø af de gamle somfarer ind og hakker dem.
Så de nye  høns fra i fredags har endnu ikke prøvet atvære ude i hønsegården, så de ved ikke hvad det vil sige at være ude. Skal jeg lade dem sidde, indtil de selv finder ud eller er der andre gode ideer?
0,4isa'er
0,1 brun af ukendt race
0,1 kønigsberger
For hygge og æg.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Nye høns vil ikke ud i hønsegården til de to gamle, gnavne🐔
« Svar #1 Dato: 21 August , 2018, 16:29 »
Hvor stor er den hønsegård? Hvis der ikke er ret meget plads, kan de nye ikke undvige eller gemme sig, når der er velkomst-bank i farvandet
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Nye høns vil ikke ud i hønsegården til de to gamle, gnavne🐔
« Svar #2 Dato: 21 August , 2018, 18:33 »
Hønsegården er ikke så stor, desværre. Ca 25 kvm. Og ja, der er ikke noget at gemme sig bagved, men nu er de nye lige blevet lidt nysgerrige på udelivet, så jeg håber at de snart kommer ud. Inde i hønsehuset hopper de op på pinden og har “Helle” der, men der kan de jo ikke blive ved med at sidde.
Jeg har lige  haft lukket lidt af til huset så de nye kunne få mad og drikke. Håber de snart tør hakke igen.
0,4isa'er
0,1 brun af ukendt race
0,1 kønigsberger
For hygge og æg.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Nye høns vil ikke ud i hønsegården til de to gamle, gnavne🐔
« Svar #3 Dato: 21 August , 2018, 20:29 »
Kunne de ikke bytte plads ? de gamle inde og de nye ude, med lukket dør. Eller har du et eller andet der kunne stilles i gården, som de nye kunne gemme sig bag. Feks en stor bunke ukrudts planter. Det giver dels et vist skjul og masser at lede efter for dem alle 6. De skal jo rode og lede efter kriblekrable o lign.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Nye høns vil ikke ud i hønsegården til de to gamle, gnavne🐔
« Svar #4 Dato: 22 August , 2018, 12:15 »
Sæt et hegn inde i hønsegården, til de gamle... spær et stykke af så de nye kan komme ud og også få lidt fred. Her var de 2 nye og de 2 gamle(og 6 kyllinger på 8-9 uger) adskildt, hegn rundt om hus og gård, det det er småt. Så de får lidt mere plads og græs mm.
Efter 2-3 dage lukkede jeg op, der gik nok 1-2 dage før de nye turde gå videre ud.og ja de fik et par hak men ikke mange og ikke mere end normalt.  Men nu efter knap 14 dage er alt fryd og gammen. Igår lagde en af de gamle sig ved siden af de nye og tog en eftermidagslur👍☺️
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Mie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Nye høns vil ikke ud i hønsegården til de to gamle, gnavne🐔
« Svar #5 Dato: 22 August , 2018, 16:24 »
Jeg har idag lukket de gamle ud i haven og gennet de nye ud i gården, så de kan lære den at kende. Det går rigtig fint, masser af beskæftigelse til unge og gamle. Men så må jeg sidde “rævevagt”. Vi har en meget modig ræv som ikke er bange for at komme forbi om dagen. Så må vi se til aften, når de bliver lukket sammen igen, men så ved de nye at hønsegården er værd at kæmpe for.
0,4isa'er
0,1 brun af ukendt race
0,1 kønigsberger
For hygge og æg.